Ce competențe ar trebui să aibă profesorii. Profilul cadrului didactic, pus în dezbatere publică

0
Publicat:

Ministerul Educației a lansat în consultare publică un proiect de lege care definește profilul profesional al cadrelor didactice dar și standardele profesionale la care se vor raporta dascălii.

profesor cu carti in brate
Profesorii ar trebui să fie atenți la fericirea și starea de bine a elevilor. Sursa foto: arhivă

Potrivit proiectului, profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar este organizat pe 7 domenii de competențe. Printre acestea, cunoașterea elevilor și a modului în care învață precum și etica, reflexivitatea și învățarea continuă. Un accent deosebit se pune și pe mediul de învățare și starea de bine a copiilor la școală.

Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață

Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață se referă atât la înțelegerea și aplicarea teoriilor și modelelor relevante despre dezvoltarea personalității umane și învățare, cât și la cunoașterea individualității fiecărui copil/elev, a mediului socio-economic și etnocultural în care trăiește, a relațiilor, intereselor și aspirațiilor sale, pentru ca toate aceste cunoștințe să fie valorificate în vederea respectării particularităților de vârstă și individuale ale elevilor. Se urmărește creșterea calității predării și a eficienței învățării, sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil. Valoarea cheie este respectul pentru cunoaștere, pentru demnitatea și individualitatea umană.

Profesorul, înainte de a cere unui elev să învețe, să aibă performanță, să vină zi de zi la școală ar trebui să cunoască nevoile acestuia, lipsurile, familia și mediul din care provine. iar acolo unde este nevoie și se poate, profesorul trebuie să vină în întâmpinarea acestor nevoi. 

Curriculum și proces didactic

Acest domeniu de competențe reflectă capacitatea cadrului didactic de a transpune curriculumul oficial în învățare efectivă, prin utilizarea competențelor de specialitate și pedagogice, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic. Valorile cheie pentru acest domeniu sunt creativitate și rigoare în aplicarea curriculumului scris și în adaptarea curriculară.

Mediu de învățare și stare de bine

Acest domeniu de competențe subliniază rolul profesorului în crearea unui mediu fizic, emoțional și social pozitiv, care să susțină dezvoltarea armonioasă a elevilor, sentimentul de apartenență la școala în care învață, respectul pentru demnitatea fiecărei persoane. Promovează utilizarea unor medii educaționale variate – fizice, digitale și hibrid, în funcție de nevoile elevilor, pentru a facilita învățarea eficientă și starea de bine. Valorile cheie sunt siguranța, empatia, sprijinul reciproc.

Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea

Profesorul ar trebui să aibă un rol important în asigurarea sprijinului holistic pentru elevi, contribuind la consilierea și orientarea școlară și vocațională a acestora, în colaborare cu personalul specializat, cu familia/tutorii și comunitatea. dascălii ar trebui să dea dovadă de empatie și sprijin pentru elevi, comunicare deschisă și cooperare, de o implicare activă și responsabilitate socială. dascălul trebuie să colaboreze cu elevii, familia/tutorii și comunitatea pentru a asigura un mediu educațional integrat, care stimulează și susține progresul fiecărui elev.

Etică, reflexivitate și învățare continuă

Și profesorii învață! Deși sunt dascăli, asta nu înseamnă că nu se perfecționează în continuu. Acest domeniu de competențe exprimă importanța conduitei reflexive a profesorului, a autoevaluării și reglării permanente a activității profesionale. Aduce în prim-plan valori care vizează spiritul critic și autocritic, flexibilitatea, creativitatea, curiozitatea și interesul pentru învățare pe tot parcursul vieții, dorința de perfecționare. Valoarea cheie este responsabilitatea față de elevi, față de societate, față de sine și de propriul parcurs profesional.

Dezvoltare instituțională

Acest domeniu de competențe exprimă importanța asumării din partea profesorului, ca membru al colectivului școlii, a dezvoltării unei culturi organizaționale democratice, incluzive, centrate pe valorile europene, orientate spre asigurarea progresului în învățare al fiecărui elev. Valoarea cheie este solidaritatea, manifestată prin asumarea colectivă a viziunii și misiunii școlii, a acțiunilor strategice pentru a oferi condiții optime de învățare tuturor elevilor.

Tehnologie digitală în educație

Acest domeniu de competențe exprimă necesitatea competențelor digitale și de utilizare pedagogică a acestora în activitatea profesională, în contextul impactului major al tehnologiei în viața de zi cu zi. Evidențiază contribuția profesorului atât la dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, cât și la facilitarea utilizării acestor competențe în scopul progresului în învățare. Valorile cheie sunt inovarea și echilibrul în utilizarea tehnologiei, ținând cont de beneficiile și limitele sau efectele conexe generate.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite