BACALAUREAT 2013 Adevărul Live la ora 15:00. Elevii faţă în faţă cu profesorii, capcanele şi baremele de corectare de la proba de Română

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesoara Iulia Pop, care predă Limba şi Literatura Română la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Capitală, va comenta în direct, începând de la ora 15.00, la Adevarul Live, subiectele primite de elevi, luni, la proba de Română de la Bacalaureat 2013.

Alături de profesoară vor fi şi doi absolvenţi de clasa a XII-a tot de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“, Maria Tufan şi Andrei Duluţă, care vor vorbi despre cum a fost prima probă scrisă de la Bac 2013, cât de grele au fost subiectele şi cât de bine s-au descurcat. Puteţi adresa întrebări în modulul Adevărul LIVE, iar invitaţii din platou vor răspunde fiecărui cititor în parte.

UPDATE 16:02 - Profesoara Pop spune că numai elevii care au citit şi au învăţat în timpul celor patru ani vor lua note mari. „Cei mai slabi dintre ei, cu tot efortul, în general nu trec de pragul de nota 7“, a explicat Iulia Pop.

UPDATE 15:57 -„Am o bănuială că notele de la Română de anul acesta vor fi mai mici decât cele de anul trecut“, a estimat profesoara Pop.

UPDATE 15:50 - Andrei Duluţă spune că, din punctul lui de vedere, Bacovia şi simbolismul au fost mai ofertante decât ceea ce a picat la real.

UPDATE 15:45 - „Dacă îi întrebaţi pe elevi, este mult mai dificil subiectul de la real fiindcă ei au doar trei ore de Română, pe când cei de la uman au patru-cinci ore pe săptămână. Mi se pare nedrept pentru cei de la real“, a explicat profesoara, care atrage atenţia că CNEE a distribuit subiectele concepute de profesori pe uman şi pe real, deci nu autorii subiectelor au ales care variantă este mai potrivită pentru un profil sau pentru celălalt.

Baremul subiectelor de la Bacalaureat 2013 la Limba Română, comentate de profesoara Iulia Pop de la Colegiul "Sf. Sava" şi de elevi

UPDATE 15:41 - „Elevilor li se pare că Bacovia este mai uşor de tratat decât Arghezi, spre exemplu“, a explicat profesoara.

UPDATE 15:38 - „Subiectul I este echivalent la uman, singurul dezavantaj este că elevii nu au studiat la clasă Mihail Sebastian. Însă, subiectul al III-lea este mai simplu la uman decât la real“, spune profesoara Pop.

UPDATE 15:33 - Ministerul Educaţiei a publicat subiectele şi baremele de corectare de la proba de Limba Română de la Bac.

E a Romana Real Tehn Var 07

E a Romana Real Tehn Bar 07

E a Romana Uman Ped Var 07

E a Romana Uman Ped Bar 07

UPDATE 13:28 -  „Înainte de examen este o întreagă nebunie, sunt multe speculaţii despre ce ne vor da, iar dintre toate variantele pe care le-am auzit, posibilitatea să ne piceo  poezie nu a fost discutată. Eu studiasem Eminescu, însă când am văzut că mi se cere poezia (Blaga, Arghezi, Barbi), aproape că mi s-a făcut rău“, a spus Maria Tufan, absolventă la „Sf. Sava“.

UPDATE 15:25 - Profesoara mai atrage atenţia că, în cazul elevilor de la real, un subiect greu la Română i-ar fi putut descuraja pe mulţi.

UPDATE 15.25 - „Elevii nu prea mai învaţă versuri, dar poezia modernistă era ceva studiat relativ recent şi ar fi fost normal ca lucrurile să meargă relativ bine, însă, se pare că şocul unui astfel de subiect, unde au avut de discutat o poezie, a fost destul de mare. Dacă le dădea proză, ei se descurcau mai uşor fiindcă aveau un material de suport mai mare cum ar fi romanul, ori la poezie, trebuiau să îşi aducă aminte versuri, tema poeziei, din ce curent face parte şi ar fi putut acoperi parţial cerinţa“, a explicat Iulia Pop.

UPDATE 15:16 - Andrei Duluţă spune că a folosit două argumente: „Am scris despre faptul că un copil este înconjurat de modele din copilărie şi trebuie să avem grijă cine sunt personajele care îndeplinesc acest rol şi am făcut şi eu o paralelă de literatură din Baltagul şi din Harap Alb“.

UPDATE 15:12 - „Subiectul II mi s-a părut accesibil fiindcă erau foarte multe idei de prezentat la nevoia de modele în viaţă, pornind de la o premiză aducem argumente, eu am făcut şi o paralelă la literatură, la Camil Petrescu. Subiectul I este diferit faţă de ceea ce mă aşteptam, dar m-am descurcat“, a spus Maria Tufan.

UPDATE 15:09 - Profesoara atrage atenţia că, din clasa a VIII-a, elevii de la real nu mai fac gramatică şi nu le este uşor să rezolve aceste subiecte.

UPDATE 15:07 - „Subiectele de la profilul real au fost mai 'surprinzătoare' decât cele de la uman. La subiectul I de la ambele variante a fost un text narativ, ceea ce a fost neaşteptat fiindcă la ambele simulări din Capitală s-a dat textul liric în prima parte“, a explicat profesoara Pop.


Anul acesta, subiectele de la Română s-au dat diferenţiat în funcţie de profil. Subiectul de la uman a fost valabil şi pentru elevii de la profilul pedagogic, iar subiectul de la Real, pentru absolvenţii de licee vocaţionale.

Profesorul de specialitate Ecaterina Stanca de la Colegiul „Tudor Vianu“ din Bucureşti a comentat şi a rezolvat în direct subiectele la profilul Real şi Uman de la Bacalaureat, luni dimineaţă, la Adevărul Live.

La profilul Uman, elevii au primit la primul subiect un text de Mihai Sebastian, „Accidentul“, pe baza căruia au avut de rezolvat nouă cerinţe, la subiectul al doilea au avut de scris un text argumentativ despre utilitatea scrierii unui jurnal la vârsta adolescenţei, iar la ultimul subiect, la eseu, le-a picat tema şi viziunea despre lume într-o poezie studiată, aparţinând simbolismului.

romana subiecte bacalaureat uman
romana subiecte uman bacalaureat

Subiectul de la Real, la proba de Limba şi Literatura Român la Bacalaureat 2013

Subiectul I, un text din "Scrinul Negru" de George Călinescu.

"Strada Rahmaninov era la capătul ei dinspre lacuri un simplu drum de ţară mergând între un mal de lut şi un şir de castani înalţi, pe lângă care se întindeau gardurile unor case de pe străzile perpendiculare - răspunzînd spre lacul Floreasca - şi zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fân şi de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarbă cosită şi de putrefacţie acră [...]. Deasupra dâmbulşui, şedea dezvolată ruina roşie a unei case neterminate. [...] De acolo, strada era pavată şi canalizată, dar aproape fără nicio casă, întocmai ca şi celelalte străzi din parcelare, presărate doar cu câteva vile, nu lipsite de gust. [...]

Pe drum [...], venea într-o după-amiază de decembrie a anului 1950, dinspre strada Băneasa Ancuţa, o ceată de vreo douăzeci de persoane, bărbaţi şi femei, într-o coloană de câte doi. [...] Cu greu un spectator neinformat şi-ar fi putut da seama cine sunt aceşti oameni. Unii păreau lucrători sau mici împiegaţi, alţii aproape cerşetori, câţiva erau îmbrăcaţi mai bine, dar în veşminte prea uzate [...]. Toţi se asemănau prin familiaritatea lor discretă, prin respectul pe care şi-l acordau unul altuia, indiferent de înfăţişarea vestimentară, în fine, prin figurile destinse şi expresive, în contrast cu ţinuta lor. O femeie în vârstă, iaşită la un gard, atinse de braţ pe unul din el. Acesta era un bărbat înalt, voinic, cu părul cărunt, tuns mărunt şi ascuns în parte sub şapca dată pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri cu petice, foarte umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-i degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor."

Elevii au avut de rezolvat nouă cerinţe.

1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: mormane şi uzate.

2. Explică rolul cratimei în secvenţa "cu câte-un gumilastic".

3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul "umăr".

4. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat.

5. Precizează două motive literare identificate în textul dat.

6. Selectează două secvenţe din text care fixează dimensiunea spaţială.

7. Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.

8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic.

9. Comentează în 60-100 de cuvinte următoarea secvenţă din text: "Acesta era un costum de haine gri cu petice, forate umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-l degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată cu un soi de perne de amortizare a izbiturilor".

Subiectul II

Un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa alegerii unui model de viaţă. Elevii trebuie să respecta structura discursului argumentativ.

Subiectul III

Un eseu de 600 - 900 de cuvinte în care să prezinte tema şi viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.

Ei trebuie să evidenţieze două trăsături pentru încadrarea textului poetic într-o orientare literară, într-o perioadă, într-un curent cultural şi literau sau într-o orientare tematică.

De asemenea, trebuiau să prezinte două imagini sau idei poetice relevante pentru tema şi viziunea despre lume din text. Să ilustreze patru elemente de compoziţie şi limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru ilustrarea temei şi a viziunii despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice, elemente de prozodie).

"Susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în textul poetic studiat".

 Calendar Bacalaureat 2013

  •     10-12 iunie - evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română
  •     12-14 iunie - evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă
  •     17-21 iunie - evaluarea competenţelor digitale
  •     25-28 iunie - evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională
  •     1 iulie - proba scrisă la Limba şi literatura Română
  •     2 iulie - proba scrisă la Limba şi literatura Maternă
  •     3 iulie - proba obligatorie a profilului (matematică sau istorie)
  •     5 iulie - proba la alegere a profilului (fizică, biologie, chimie, informatică, sau geografie, filosofie, logică, psihologie, economie, sociologie)
  •     8 iulie - afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi de punerea contestaţiilor  între orele 12:00 - 16:00
  •     9-11 iulie - rezolvarea contestaţiilor
  •     12 iulie - afişarea rezultatelor finale  
Educație


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri