Articolul din proiectul legii educației care discrimina copiii cu CES a fost eliminat de Comisia de învățământ din Senat. Reacția Ministrului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia de învațământ din Senat a cerut eliminarea Articolul 68, alin 11 din proiectul legii educației. Reacția vine în contextul în care multe asociații au arătat că articolul discrimina elevii cu cerințe educaționale speciale (CES).

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

UPDATE 13:46 Ligia Deca, ministrul Educației, a fost întrebată de ce a existat un astfel de articol în lege, iar ea a precizat că a plecat de la „discuții legate de părinții care refuză o evaluare și de la serie de școli și de cadre didactice care cu dificultate reușesc să facă față colectivelor diverse pe care le au, însă din reacțiile societății civile și din dezbateri a înțeles că acest articol ar putea fi folosit abuziv”.

Ea propune o soluție care constă în „uniformizarea metodologiei de acordare a certificatelor de diagnostic a copiilor cu CES, în care să se clarifice uniform care este nivelul de ajutor necesar, ce trebuie să asigure școala și atunci să putem asigura aceste lucruri”.

Ce a mai zis ministrul în Senat

„Din reacțiile societății civile, ulterior și din dezbateri am înțeles că acest articol ar putea fi folosit abuziv. Am înțeles și din greutățile pe care le-au întâmpinat părinții copiilor cu CES în integrare, pentru că după aceea au venit tot felul de spețe care ne-au ilustrat cum uneori se utilizează abuziv astfel de prevederi.

În acest context, susținem cu totul să găsim alte mijloace prin care asigurăm aceste elemente de suport pentru școli, pentru cadre didactice, pentru părinți și mai ales pentru copii. Adică putem, de exemplu, să uniformizăm metodologia de acordare a certificatelor de diagnostic a copiilor cu CES, în care nu să spunem doar că au cerințe educaționale speciale, ci să clarificăm uniform care este nivelul de ajutor necesar, ce trebuie să asigure școala și atunci să putem asigura aceste lucruri. Deci, aceasta a fost motivația, nu a existat nicio dorință de segregare. Din contră, această lege vine și introduce un nivel fără precedent de sprijin pentru copiii cu CES, iar scopul pe termen mediu și lung este desegregarea întregului sistem, în ceea ce privește nu numai copiii cu CES, ci și alți copii care din păcate pot suferi astfel de marginalizări”, potrivit Edupedu.ro.

Știre inițială

Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), alături de Grupul civic Părinții cer schimbare, Asociația SUPRA și Asociația Mame pentru Mame arată că Articolul 68, alineatul 11 al noii Legi a Educației creează un cadru legal care permite segregarea copiilor cu CES, limitându-le accesul la învățământul de masă.

„Potrivit acestui articol, înmatricularea copiilor cu CES într-o unitate de învățământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante. Această prevedere contravine principiilor fundamentale ale incluziunii educaționale și dreptului la educație al tuturor copiilor”, se arată într-un comunicat de presă.

Protestatarii subliniază că „indiferent de cerințele sale educaționale speciale, are dreptul fundamental la o educație de calitate, într-un mediu inclusiv și prietenos, alături de ceilalți copii. Excluderea copiilor cu CES din învățământul de masă are consecințe grave asupra dezvoltării lor socio-emoționale, abilităților de integrare socială și asupra autonomiei lor pe termen lung, precum și asupra societății, în general”.

De asemenea, în comunicat se precizează că țările europene au înțeles că includerea copiilor cu CES în învățământul de masă aduce beneficii semnificative tuturor copiilor, promovând diversitatea, înțelegerea reciprocă și toleranța. De asemenea, aceasta îi pregătește pe copiii cu CES pentru o integrare mai bună în societate și pentru o viață independentă în viitor, astfel că România se poate inspira de la aceste țări.

În acest context, asociațiile solicită Senatului revizuirea articolului 68, alineatul 11, astfel încât să fie garantat dreptul la educație incluzivă pentru toți copiii, indiferent de cerințele lor educaționale speciale. Acestea propun înlocuirea textului discriminatoriu cu următorul text: „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face la cerere. În situația în care aceasta nu dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante, unitatea de învățământ va înscrie beneficiarul primar cu CES și va iniția imediat demersurile necesare obținerii acestor resurse, cu sprijinul autorităților locale și centrale, pentru asigurarea cadrului adecvat desfășurării corespunzătoare a procesului didactic”.

  Organizațiile menționate mai sus anunță că se alătură demersului FEDRA și RO TSA și semnează petiția pe care au inițiat-o; aceasta se găsește și poate fi semnată.  

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite