Muncitorii Boeing descriu haosul și disfuncționalitățile din fabrică, după ce un avion 737 Max și-a pierdut o ușă în timpul zborului

0
Publicat:

În timpul audierilor pentru investigarea incidentului înregistrat de un avion Boeing 737 Max 91, după ce un „dop de ușă” a explodat în timpul unui zbor al Alaska Airlines din 5 ianuarie, provocând o depresurizare bruscă a cabinei, angajații companiei descriu haosul și disfuncționalitățile de la Boeing.

Boeing 737 Max. FOTO EPA EFE
Boeing 737 Max. FOTO EPA EFE

Incidentul în care avionul Boeing 737 Max a pierdut un dop de ușă (folosit pentru a acoperi o ieșire de urgență care nu este necesară pe avionul Boeing 737 Max 91) care cântărea aproximativ 27 kg (60 lb), ceea ce a dus la deschiderea unei găuri în fuselaj, a determinat Administrația Federală a Aviației (FAA) să ordone inspecții suplimentare pentru a verifica dacă alte avioane din aceeași serie au probleme similare.

Muncitorii Boeing care lucrează la acest model au declarat investigatorilor federali de siguranță că s-au simțit presați să-și facă treaba prea repede ca să mai poată a evita greșelile, potrivit unor mărturii publicate marți, scrie CNN Business

Dezvăluirea a fost făcută de către National Transportation Safety Board, la începutul unei audieri de două zile referitoare la incident, anchetatorii interogând personalul Boeing cu privire la problemele de siguranță de la producătorul de avioane.

NTSB declarase anterior că dopul ușii s-a smuls în timpul zborului deoarece avionul a părăsit o fabrică Boeing fără cele patru șuruburi necesare pentru a menține dopul ușii în poziție.

Experții care au examinat incidentul au constatat că ușa nu era în siguranță FOTO NTSB
Experții care au examinat incidentul au constatat că ușa nu era în siguranță FOTO NTSB

„Oamenii încearcă să lucreze prea repede”

Măturiile angajaților se găsesc în transcrieri ale interviurilor efectuate de investigatorii NTSB în cele șapte luni de la accident. 

„În ceea ce privește volumul de muncă, simt că încercam cu siguranță să scoatem prea multe produse, nu-i așa? Așa se fac greșelile. Oamenii încearcă să lucreze prea repede. Adică, nu pot vorbi în numele nimănui altcuiva, dar eram ocupați. Lucram foarte mult", a mărturisit unul dintre angajații intervievați, cu privire la volumul de muncă din fabrica Boeing.

Potrivit unei alte transcrieri, un alt angajat al Boeing a declarat anchetatorilor că o mare parte din munca din timpul procesului de asamblare trebuia să fie refăcută din cauza problemelor descoperite, așa cum s-a întâmplat cu elementul ușii care a fost îndepărtat pentru repararea unor nituri.

„Avioanele sosesc în fiecare zi cu cricurile ridicate”

Lucrătorul a declarat că nu a existat nicio pregătire specială pentru a deschide, închide sau îndepărta un dop de ușă față de o ușă obișnuită.

Lucrătorul respectiv a declarat pentru NTSB că echipa sa a fost pusă să lucreze „în ape neexplorate în care... schimbam ușile ca și cum ne schimbam lenjeria intimă".

„Avioanele sosesc în fiecare zi cu cricurile ridicate. În fiecare zi", a adăugat cel de-al doilea lucrător.

Un inspector de la fabrica Boeing le-a spus anchetatorilor NTSB că inspectorii companiei „au auzit de presiune, [dar] nu au putut să susțină aceste afirmații”.

„Noi suntem gândacii fabricii"  

Fuselajul avionului a fost fabricat de Spirit AeroSystems - furnizorul Boeing - și a ajuns la fabrica Boeing cu cele patru șuruburi la locul lor, conform mărturiilor din cadrul audierii. Dar au existat probleme cu niturile de lângă fișa ușii, care trebuiau reparate, astfel că fișa ușii a fost îndepărtată pentru a se putea efectua lucrarea. Deși la fabrica Boeing se aflau și angajați de la Spirit AeroSystems, comunicarea dintre muncitorii Boeing și cei de la Spirit - aflați la etajul fabricii Boeing - nu a fost bună, potrivit unei alte transcrieri a interviului, publicată marți.

„Ei bine, practic noi suntem gândacii fabricii", le-a spus un angajat Spirit AeroSystem anchetatorilor NTSB.

Un șef de echipă Boeing de la fabrica 737 le-a vorbit anchetatorilor despre problemele legate de moralul scăzut al angajaților și de fluctuațile personalului:

„Avem multe fluctuații de personal, în special pentru că, știți, aceasta poate fi o slujbă stresantă. Ceea ce dorește compania și ceea ce noi avem abilitățile și capacitățile de a realiza în acel moment, uneori nu coincid, astfel încât unii oameni devin nemulțumiți; au impresia că sunt suprasolicitați; au impresia că, știi tu, s-ar putea să se profite de noi”, ar fi spus acesta, potrivit uneia dintre transcrieri."

„Răni pe care nu le putem vedea”

În timpul zborului Alaska Airlines din 5 ianuarie, bușonul ușii a explodat din partea laterală a unui Boeing 737 Max în timp ce avionul zbura. Incidentul a lăsat o gaură imensă în partea laterală a avionului, rupând hainele și smulgând telefoanele din mâinile pasagerilor și aruncându-le în întuneric, în timp ce măștile de oxigen au căzut din plafon.

Din fericire, echipajul a reușit să aterizeze avionul avariat fără răni fizice grave. Șapte pasageri și un însoțitor de bord au fost răniți, dar faptul că nimeni nu a fost ucis s-a datorat unei combinații între îndemânarea echipajului de zbor și noroc.

Incidentul i-a afectat probabil pe mulți dintre cei aflați la bordul avionului, a declarat Jennifer Homendy, președinta NTSB, în comentariile de deschidere ale audierii.

„Rănile pe care nu le putem vedea, despre care adesea nu vorbim, pot avea un impact profund și de durată asupra vieții și mijloacelor de trai”, a spus ea. Ea și-a cerut scuze în numele agenției față de persoanele aflate în avion.

Accidentul a afectat grav încrederea publicului în producătorul de avioane Boeing, provocând o serie de investigații federale privind practicile acestuia, precum și siguranța și calitatea aeronavelor sale.

Directorii Boeing responsabili cu controlul calității se află în fața comisiei de siguranță pentru a răspunde întrebărilor.

Audierea, care durează două zile, este esențială pentru închiderea cazului privind incidentul din 5 ianuarie, care a dus la blocarea la sol timp de 19 zile a avioanelor 737 MAX 9 în Statele Unite. NTSB afirmă că va „utiliza informațiile colectate pentru a finaliza investigația, a determina cauza probabilă și a face recomandări pentru îmbunătățirea siguranței transporturilor”.

Un raport final ar urma să fie gata în câteva luni.

Șuruburi lipsă - și documente lipsă

NTSB a publicat deja concluziile preliminare ale incidentului, dezvăluind faptul că avionul folosit la zborul respectiv a părăsit fabrica Boeing din Renton, Washington, cu 10 săptămâni mai devreme și fără cele patru șuruburi necesare pentru a menține fișa ușii în poziție.

Atunci când fuselajul avionului a ajuns la fabrica Boeing de la furnizorul Spirit AeroSystems, fișa ușii era la locul ei, la fel ca și cele patru șuruburi menite să o fixeze în mod sigur pe partea laterală a avionului. Însă au existat probleme cu cinci nituri în apropierea locului în care a fost instalat obturatorul ușii, iar lucrătorii Boeing au îndepărtat obturatorul pentru a repara aceste nituri.

Potrivit Boeing, lucrătorii care au reparat niturile nu au întocmit documentele care să indice că au îndepărtat fișa ușii și cele patru șuruburi pentru a efectua această operațiune.

Boeing spune că, atunci când un alt grup de angajați a pus bușonul la loc, lucrătorii nu credeau că avionul va zbura în acea stare. Ei susțin că doar au blocat gaura cu bușonul pentru a proteja interiorul fuselajului de intemperii în timp ce avionul se deplasa în altă zonă a complexului fabricii. 

Acești angajați au presupus probabil că existau documente care arătau că bușonul și șuruburile fuseseră îndepărtate, iar aceste documente ar fi determinat pe altcineva de pe linie să instaleze șuruburile. Dar, în lipsa documentelor, nimeni de pe linia de asamblare nu știa că bușonul ușii fusese îndepărtat vreodată sau că șuruburile lipseau și trebuiau înlocuite.

Problemele de montaj ale Boeing

Dar ancheta este doar una dintre problemele cu care se confruntă Boeing din cauza incidentului.

Ar putea exista acuzații penale legate de eșecurile care au condus la incident, deoarece FBI a notificat pasagerii și membrii echipajului că ar putea fi considerați victime ale infracțiunilor.

Anterior zborului în care a avut loc incidentul, Boeing se confrunta cu posibilitatea unor acuzații penale din cauza unor probleme ale modelului 737 Max care au fost ținute ascunse de Administrația Federală a Aviației în timpul procesului inițial de certificare.

Problemele amintite ar fi dus la un defect de proiectare a avionului, incriminat pentru două accidente în 2018 și 2019, în urma cărora au murit 346 de persoane.

În ianuarie 2021, Boeing și Departamentul de Justiție au convenit asupra unei înțelegeri care a amânat urmărirea penală a Boeing timp de trei ani. Perioada trebuia să se încheie la doar câteva zile după zborul din 5 ianuarie. În urma incidentului Alaska Airlines, ancheta a fost redeschisă, iar luna trecută, Boeing a fost de acord să pledeze vinovat la acuzațiile penale și să fie pus sub supravegherea unui monitor numit de instanță.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite