Nokia a ratat startul, iar Lumia 920 este colacul de salvare pe jumătate umflat
0Nokia a fost liderul pieţei de telefoane mobile, dar situaţia s-a schimbat din 2007, odată cu lansarea primului iPhone. Acum, Nokia încearcă să revină pe piaţă prin terminalele cu Windows Phone 8. A prezentat două modele, dar a păstrat greşelile din trecut, şi nici investitorii nu au fost impresionaţi.
Nokia a anunţat modelul Lumia 920, cu siguranţă un smartphone vedetă al acestei toamnei, dar a fost o lansare „pe hârtie“, notează „The Verge”. Finlandezii au prezentat cele mai bune funcţii ale aparatului - camera PureView de 8,7 megapixeli, încărcarea wireless, ecranul supersenzitiv. Însă n-au furnizat detalii despre când va fi pe piaţă, despre preţ sau care operatori îl vor avea.
Dacă Nokia ar juca poker, ar pierde pentru că nu pariază la timp
Nokia se pricepe la construit telefoane, asta s-a văzut cu fiecare model, dar are probleme cu actualizarea sistemelor de operare şi a funcţiilor pentru a concura cu ceilalţi şi mai are o problemă cu exactitatea. Producătorul finlandez vine, anunţă ceva, apoi trec câteva luni până când produsul ajunge la cumpărători.
Nokia N97 este unul dintre cazuri. Acesta a fost anunţat în noiembrie 2008, dar lansat abia în iunie 2009. Atunci, pe piaţă a venit şi iPhone 3GS, iar N97 era depăşit, astfel că Nokia n-a impresionat. La fel cu N8, anunţat în aprilie 2010 şi lansat în octombrie. Acesta era promovat prin camera care filmează HD la 720p. Până la lansare însă a venit HTC cu Evo 4G şi N8 a prezentat tot mai puţin interes pentru utilizatori.
A mai fost şi N900 care venea cu sistemul de operare Maemo şi era asemănător, în termeni de caracteristici, iPhone-ului 3GS. Ecran de 3,5 inci, acelaşi procesor şi aceeaşi cantitate de RAM, încă cu o cameră mai bună. A fost anunţat în august 2009, a ajuns în noiembrie.
Da, Lumia 920 nu putea fi lansat mai devreme de noiembrie pentru că Windows Phone 8 este lansat la final de octombrie, dar putea fi anunţat mai târziu. Da, contractele cu operatorii poate nu sunt încheiate, dar putea fi spus preţul. Nokia încearcă strategia elementului surpriză, cu divulgarea atuurilor mari, dar nu-şi permite asta când concurenţa este cu mult înainte.
Succesul este al Apple şi Samsung
Samsung este lider de piaţă cu smartphone-urile cu Android, iar Apple lider prin faptul că lansează un singur model, anual, dar îl vinde în atâtea exemplare. Nokia are deja exemplul altora, se poate inspira. Galaxy S III a ajuns recent la cifra de 20 de milioane de unităţi. Noul iPhone este preconizat că se va vinde în 170 de milioane de copii. Iar Apple, pentru fiecare produs, spune şi o dată de lansare. La fel face şi Amazon. Este posibil ca Nokia, din prudenţă, să nu fi anunţat o dată oficială, dar îşi permitea asta când era lider, acum este în poziţia urmăritorului.
Nokia are un produs foarte bun, dar se bazează prea mult pe faptul că oamenii îl vor vrea oricum, indiferent când ajunge în magazine. Phil Schiller, director de marketing de la Apple, a spus că iPhone-ul nu are nevoie de mare promovare pentru că şi-o face singur.
Iar cu trucarea materialelor video de promovare sigur Nokia nu va impresiona pe nimeni. Poate fi o scăpare, dar dacă acest lucru n-ar fi fost descoperit, finlandezii se puteau mândri în continuare cu ce poate camera lor. Care sigur poate, dar nu la nivel de DSLR profesional.
Investitorii nu au fost impresionaţi de lansări
Potrivit „Washington Post“, acţiunile Nokia au scăzut cu 16% după anunţarea smartphone-urilor Lumia 920 şi Lumia 820. Astfel, compania finlandeză a închis şedinţa pe bursă cu un preţ per acţiune de 2,38 de dolari. Deja a fost retrogradată, în trecut, de către agenţiile de rating la categoria „junk“, adică nepotrivită investiţiilor.
„Detaliul trist este că ia timp construirea unei noi platforme, un timp mai îndelungat de un an. Este prea mult acum să ceri ca Nokia să revină chiar în poziţia dominantă pe care a avut-o cândva”, a declarat analistul senior de la IHS Wayne Lam.
La evenimentul de la New York au fost pe scenă atât Joe Belfiore, şeful diviziei Windows Phone de la Microsoft, cât şi preşedintele Microsoft Steve Ballmer. Aceste prezenţe, de care Samsung n-a avut parte, au fost menite să sporească încrederea în produsele finlandeze, în ceea ce poate Windows Phone 8 şi în parteneriatul dintre cele două companii. Abia în noiembrie se va vedea cât de mult au cotat.