Fauna ┼či flora globale, amenin┼úate ├«ntr-un grad mai mare dec├ót s-a crezut ini┼úial STUDIU

balene orca orci foto shutterstock
FOTO Shutterstock

Fauna ┼či flora la nivel global ar putea fi ├«ntr-un pericol mai mare dec├ót au crezut p├ón─â acum oamenii de ┼čtiin┼ú─â, sugereaz─â un nou studiu publicat joi ├«n revista ┼čtiin┼úific─â Communications Biology, informeaz─â Reuters.

Fauna ┼či flora la nivel global ar putea fi ├«ntr-un pericol mai mare dec├ót au crezut p├ón─â acum oamenii de ┼čtiin┼ú─â, sugereaz─â un nou studiu publicat joi ├«n revista ┼čtiin┼úific─â Communications Biology, informeaz─â Reuters, citat de Agerpres.┬á

├Än timp ce oameni de ┼čtiin┼ú─â au evaluat statutul a peste 147.000 de plante ┼či animale, exist─â mii de specii pentru care ''nu exist─â date suficiente'' pentru a fi evaluate complet. Drept urmare, aceste specii nu au fost incluse ├«n lista speciilor amenin┼úate sau periclitate, actualizat─â ├«n fiecare an de Uniunea Interna┼úional─â pentru Conservarea Naturii (IUCN).

Printre speciile subevaluate se afl─â orca, p─âd─âtorul cu din┼úi din oceane, al─âturi de tatu roz din Argentina ┼či aproape 200 de specii de liliac la nivel global.

├Än unele cazuri ├«ns─â, exact lipsa aceasta de date este un semnal de alarm─â - suger├ónd c─â specia respectiv─â este dificil de g─âsit ├«ntruc├ót popula┼úia sa a intrat ├«n declin, potrivit unei echipe interna┼úionale de oameni de ┼čtiin┼ú─â care a folosit date referitoare la condi┼úii de mediu ┼či amenin┼ú─âri provocate de om pentru a cartografia modele ale riscurilor de extinc┼úie pentru speciile evaluate.

Echipa a analizat 7.699 de specii subevaluate ┼či a estimat c─â circa 56% se confrunt─â cu condi┼úii care ar putea de asemenea s─â le pun─â ├«n pericol de extinc┼úie, a precizat studiul.

Procentul este aproape dublu faţă de cele 28% dintre speciile globale clasificate ca ''ameninţate'' de IUCN.

Exist─â milioane de alte specii de plante ┼či animale care nu au fost niciodat─â luate ├«n considerare de IUCN, iar oamenii de ┼čtiin┼ú─â estimeaz─â c─â circa un milion dintre acestea sunt amenin┼úate cu dispari┼úia, potrivit unui raport din 2019 realizat de Platforma interguvernamental─â ┼čtiin┼úific─â-politic─â privind biodiversitatea ┼či serviciile ecosistemice.

Dintre plantele ┼či animalele aflate ├«n pericol despre care nu exist─â ''date insuficiente'', multe sunt ''specii reduse ca varietate ├«n locuri ├«ndep─ârtate'', cum ar fi centrul Africii, Madagascar sau sudul Asiei, a spus unul dintre autorul studiului, Jan Borgelt, ecologist la Universitatea Norvegian─â de ┼×tiin┼ú─â ┼či Tehnologie.

Starea faunei ┼či a florei ''ar putea fi mai grav─â dec├ót ne d─âm seama dac─â aceste predic┼úii sunt adev─ârate'', a spus el.

Cel mai subevalua┼úi au fost se pare amfibienii, 85% dintre ace┼čti ar fi amenin┼úa┼úi cu dispari┼úia, potrivit estim─ârilor, se mai precizeaz─â ├«n studiu.

Speciile clasificate de IUCN drept ameninţate sau periclitate devin deseori obiectul programelor de protecţie ale guvernelor naţionale.

Studii precum este acesta ''scot în evidenţă direcţia unde ar trebui alocate resurse de conservare'', a spus Pamela Gonzalez del Pliego, o ecologistă de la Universitatea Évora din Portugalia, care nu a luat parte la cercetare.

Ultima or─â