E mai sănătos să nu crezi tot ce vezi: 6 mituri demontate despre alimente

E mai sănătos să nu crezi tot ce vezi: 6 mituri demontate despre alimente

Cartoful este un fel de „persona non grata“ în comparaţie cu celelalte legume, însă, consumat cu moderaţie, cartoful este sănătos şi săţios FOTO Arhivă Adevărul

Sfaturile despre nutriţie sunt foarte variate şi se contrazic, deseori, unele pe altele, astfel încât este greu să ţii pasul cu ce e bun şi ce e rău pentru tine. Totuşi, nu trebuie să renunţi complet la dressingurile cu grăsimi pentru salată şi, uneori, ai voie să mănânci anumite legume care par îndoielnice din punct de vedere nutritiv, cum este cartoful.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
Publicaţia „Times“ a realizat un top cu cele mai populare mituri despre mâncare pe care apoi le-a demontat cu ajutorul specialiştilor. Iată adevărul din spatele celor mai frecvente mituri despre alimente:
 
1. Microundele „omoară“ substanţele nutritive
 
De fapt, gătitul la microunde este printre puţinele moduri de a păstra toate substanţele bune din legume. Dacă le fierbi, mare parte din vitamine şi minerale se pierd, însă, pentru că în cuptorul cu microunde alimentele se gătesc fără ajutorul unei cantităţi mari de apă, legumele vor rămâne pline de vitamine.
 
2. Cu cât mai multe cereale integrale, cu atât mai bine
 
Deşi cerealele sunt de preferat făinii albe rafinate pentru că au mai multe fibre şi vitamina B, nu trebuie să cădem în capcana tuturor cerealelor integrale în acelaşi produs. Doar pentru că un produs conţine mai multe cereale nu înseamnă că ele nu sunt procesate şi „dezbrăcate“ de multe dintre proprietăţilor lor. 
 
Un sfat important este să verifici lista de ingrediente a produselor şi să te asiguri că cerealele sunt „integrale“. De asemenea, cerealele integrale trebuie să fie în capul listei de ingrediente. Dacă ingredientele înşirate pe ambalaj nu încep cu cerealele integrale, înseamnă că nu sunt în procent destul de mare şi astfel vei fi lipsit de beneficiile lor.
 
Un alt indiciu care ar trebui să te îndepărteze de produsele cu cereale integrale este conţinutul de fibre. De exemplu, dacă vezi un pachet de biscuiţi din cereale integrale, dar care conţine doar un gram de fibre, probabil că pachetul este doar „aromat“ cu cereale.
 
3. Salatele fără grăsimi sunt mai sănătoase
 
Fructele şi legumele au nutrienţi care au nevoie de grăsimi pentru a-şi face treaba cum trebuie. Un exemplu este licopena din roşii, care, se spune, scade riscul de cancer şi de atac vascular. Dacă alegi un dressing de salată fără grăsimi nu vei beneficia de aceşti nutrienţi. Încearcă dressingurile care au la bază ulei de măsline, sau adaugă avocado şi nuci în salată, ele conţinând grăsimi mononesaturate benefice.
 
4. Evită legumele albe
 
Experţii nutriţionişti ne sfătuiesc să mâncăm alimente colorate, cu cât au culorile mai diverse, cu atât mai bine. Şi nu este nimic greşit în asta.  Morcovii şi fructele de pădure sunt bogate în beta-caroten, un antioxidant important care luptă împotriva inflamării celulelor, iar legumele de culoare verde închis sunt o altă sursă bogată de antioxidanţi, de fibre, de calciu şi de vitamine.
 
Dar asta nu înseamnă că rudele lor mai albe sunt oile negre ale familiei. De fapt, conopida, usturoiul, ceapa, ciupercile şi da, chiar şi cartofii sunt surse bune de fibre, antioxidanţi şi potasiu. Şi, deşi cartoful a devenit „persona non grata“ pentru împătimiţii dietelor sănătoase, o cantitate moderată din această legumă nu te va scoate de pe drumul sănătos pe care îl urmezi. De fapt, pentru că este plin de fibre, te va face să te saturi mai repede şi nu va trebui să mănânci o tonă de verdeţuri ca să te simţi sătul. 
 
5. Curele de detoxificare
 
Oamenii cred că un suc de fructe sau de legume pe stomacul gol este un mod bun de a detoxifia organismul. Însă, nu trebuie să uităm că avem un organ care face această treabă şi, de cele mai multe ori, o face foarte bine: ficatul. Probabil că nu-ţi vei face prea mult rău dacă vei urma o detoxifiere numai cu suc timp de o singură zi, dar ca metodă de a scăpa rapid de kilogramele în plus nu este o idee atât de bună. Această cură te va lipsi de proteinele şi grăsimile necesare, fapt care va conduce la pierderea masei musculare.
 
6. Cafeaua îţi face sete
 
Deşi cafeina din cafea este diuretică, adică „extrage“ apă din organism, cantitatea de apă din cafea poate ajuta la potolirea setei. Apa rămâne, însă, cel mai bun mod de a te menţine hidratat, însă nu evita cafeaua doar pentru că ai impresia că te deshidratează.
 

Citeşte şi:
 
 
Acum, parcă mai mult decât oricând, suntem bombardaţi din toate părţile cu recomandări privind ceea ce ar trebui şi ce nu ar trebui să facem ca să trăim mult şi să ne menţinem sănătoşi. Nu toate aceste sfaturi sunt, însă, sprijinite de dovezi ştiinţifice.
 
 
Dacă dai o simplă căutare pe Google, vei descoperi milioane de pagini cu şi despre cancer. Numărul videoclipurilor de pe YouTube este la fel de vast. Problema este că multe dintre informaţiile disponibile sunt greşite în cel mai bun caz, iar în cel mai rău, foarte periculoase.
 
 
Îţi dai sufletul în sala de gimnastică, dar nu vezi niciun rezultat? Mai mult ca sigur că ai căzut victima unor sfaturi proaste, lucru destul de uşor de făcut mai ales cu acces la informaţii care nu sunt întotdeauna exacte.
 
 
Dacă ţi-ai spus vreodată: „Weekend-ul ăsta trebuie să-mi recuperez orele de somn pierdute în timpul săptămânii“ sau dacă, la volan, ai obiceiul de a da volumul muzicii mai tare ca să-l alungi pe Moş Ene, atunci cu siguranţă te numeri printre multele victime ale miturilor legate de somn.
 
 
Ce face constipaţia din noi? În primul rând ne face să credem diverse mituri care nu au nicio bază medicală. De la faptul că ne vom îmbolnăvi dacă nu avem „scaun“ în fiecare zi, până la cafeaua care doar pare răspunsul perfect în acest caz, suntem asaltaţi de „informaţii“ şi sfaturi greşite.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: