EXCLUSIV Cum încearcă să rezolve Guvernul Ponta problema Schengen: "Doamna Merkel, vă tăiem contractul cu EADS"

EXCLUSIV Cum încearcă să rezolve Guvernul Ponta problema Schengen:

Premierul Victor Ponta îl somează pe cancelarul german Angela Merkel să suţină România pentru aderarea la Schengen   FOTO: Mediafax/AFP

Guvernul Ponta a decis să schimbe strategia de negociere cu statele membre în privinţa aderării la Schengen. A hotărât să adopte o poziţie de forţă inclusiv faţă de Germania, primul stat european care a avansat ideea decuplării României de Bulgaria. Pentru a o convinge pe Angela Merkel să susţină în continuare ţara noastră, Victor Ponta i-a transmis un document în care condiţionează continuarea contractului cu EADS de susţinerea Germaniei.

"Prea multe concesii, prea multă diplomaţie, am fost prea slabi. În cele din urmă este o decizie politică. La nivel guvernamental s-a ajuns la concluzia că singura cale este adoptarea unei poziţii de forţă", a explicat adevarul.ro noua strategie a autorităţilor române chestorul Marian Tutilescu, şeful Departamentului Schengen din cadrul Internelor. 

Şi, potrivit acestuia, primul pas a fost deja făcut. Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta a transmis la cancelaria Angelei Merkel un document în care avertizează că, în cazul în care Germania nu-şi va schimba poziţia vizavi de aderarea României la Schengen şi nu va susţine ţara noastră la Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne (JAI), Guvernul României va suspenda contractul încheiat cu concernul franco-german EADS pentru securizarea frontierelor. 

În urma acestui demers, Germania a răspuns că va transmite poziţia sa oficială miercuri, pe 5 septembrie. 

"Consiliul JAI va avea loc pe 19 septembrie la Bruxelles. Nu mă aştept însă la nimic bun. Aţi văzut declaraţiile oficialilor europeni din ultima perioadă. Deşi este vicepreşedinte al Comisiei Europene, doamna Viviane Reding este şi comisar european pentru Justiţie. Dânsa nu are drept de vot în Consiliu. A transmis însă un mesaj politic", a mai spus şeful Departamentului Schengen. 

Acesta a susţinut că nu crede într-o separare a României de Bulgaria în privinţa aderării la Schengen, dar nu a exclus cu totul această posibilitate. "Nu se poate, pentru că o astfel de decizie ar implica modificarea acordurilor de preaderare şi un nou vot în Parlamentul European. Şi nu prea mai este timp pentru asta. Dacă ar exista însă o astfel de decizie, nici Bulgaria nu ar putea intra în Schengen la 1 octombrie, ci, în cel mai fericit caz, undeva în decembrie", a mai precizat chestorul Marian Tutilescu. 

"În orice caz, mesajul către Germania a fost extrem de clar. Dacă nu vom adera la Schengen din motive politice, deşi îndeplinim toate criteriile tehnice, în decembrie vom suspenda toate plăţile către EADS", a concluzionat Tutilescu. 

România are de achitat EADS 200 de milioane de euro până anul viitor

Contractul cu concernul franco-german EADS pentru securizarea frontierelor României în vederea aderării la Schengen a fost semnat în 2004, în mandatul fostului premier PSD Adrian Năstase. 

Iniţial, România s-a angajat să plătească EADS un miliard de euro. 

Contractul a fost renegociat însă, în 2005, de oficialii Ministerului Administraţiei şi Internelor condus la acea dată de democrat-liberalul Vasile Blaga. Suma a redusă la aproape jumătate - mai puţin de 500 de milioane de euro  - care ar fi urmat să fie achitaţi de statul român în trei etape. În renegociere s-a implicat atunci şi fostul ministru social-democrat Ioan Rus. 

În vara lui 2009, ministrul de Interne PSD Dan Nica şi secretarul de stat Şerban Nicolae (pe atunci şef al Departamentului Schengen) au modificat din nou contractul cu concernul franco-german, printr-un adendum la Ordonanţa de Urgenţă din anul 2004. Valoarea totală a contractului a crescut astfel cu încă 200 de milioane de euro, ajungând la 700 de milioane de euro. 

La această sumă, s-au mai adăugat 125 de milioane de euro, care ar fi trebuit să fie achitaţi către EADS din fonduri Phare, în baza a două proiecte de finanţare. Pentru că ministrul Cristian David şi subordonaţii săi au uitat să pună pe hârtie proiectele, România a pierdut fondurile. Aşa că banii ar urma să meargă către EADS tot de la bugetul de stat. 

În concluzie, cu toată renegocierea din 2005, în 2009 contractul cu EADS a ajuns să coste statul român peste 800 de milioane de euro. 

În prima etapă, care s-a finalizat în 2011, statul a achitat către concernul franco-german aproximativ 440 de milioane de euro. Pentru etapa a II-a, în conturile EADS ar urma să intre, în 2013, alte 200 de milioane de euro. Restul, de peste 150 de milioane de euro, reprezentând în mare parte costuri de întreţinere, ar urma să fie achitaţi după 2013. 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările