Hoţii de maşini, ajutaţi prin lege

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legislaţia permisivă şi comunicarea greoaie cu alte state fac din România singura ţară din UE în care se pot înmatricula maşini furate. Peste o mie de autovehicule sustrase din străinătate circulă, în prezent, pe drumurile româneşti. Legal, cu acte emise şi parafate chiar de autorităţi.

Metoda folosită de hoţi e simplă. Cu acte de identitate falsificate, închiriază o maşină în străinătate, de preferat undeva cât mai aproape de România. Tocmai de aceea Ungaria este cea mai afectată de fenomen.

Maşina - de obicei un model scump - ajunge în România în doar câteva ore, unde i se falsifică documentele şi este dusă la Registrul Auto Român pentru identificare.  Repeziciunea operaţiunii este esenţială pentru hoţi.

Până să înţeleagă firma de închirieri auto că a fost păgubită, maşina a fost deja identificată şi, cum nu apare încă în baza de date ca fiind furată, este înmatriculată fără probleme. Apoi, autovehiculul este vândut de mai multe ori pentru a i se pierde urma.

Aşadar, în momentul în care firma de închirieri îşi dă seama că maşina a fost furată, aceasta se află deja în posesia unui cumpărător „de bună credinţă". Şi de aici încep problemele pentru poliţiştii de la Furturi Auto.

Deficienţele sistemului

În primul rând, problema comunicării. Schimbul rapid de date dintre România şi statele din spaţiul Schengen este blocat de-un sistem birocratic stufos. Aşa se face că informaţiile despre maşinile furate din aceste state ajung foarte târziu la poliţiştii români. Timp în care hoţii au încasat banii, au făcut „curat" în urma lor şi au dispărut.

Apoi, problema legislaţiei deficitare. Într-un sfârşit, datele ajung la poliţiştii români, care pornesc în căutarea maşinii furate. Iar când o găsesc, o găsesc degeaba. Posesorul nu poate fi tras la răspundere până ce anchetatorii nu demonstrează un lucru aproape imposibil de probat: că este un cumpărător de rea-credinţă.

„Şi când găsim maşina la el în curte, n-avem ce-i face. De obicei, este al patrulea sau al cincilea cumpărător şi întotdeauna declară că a achiziţionat-o fără să ştie că e furată. Nu-i pot confisca maşina până la finalizarea anchetei, aşa că o poate vinde lejer, are timp suficient. În plus, chiar şi în aceste condiţii, legea îi dă voie să înmatriculeze autovehiculul furat şi să circule cu el pe teritoriul României", spune subcomisarul Marian Iorga, şeful Serviciului Furturi Autovehicule din cadrul Poliţiei Capitalei.

Legea care încurajează furtul

Paragraful de lege incriminat de poliţiştii de la Furturi Auto apare în Regulamentul de Aplicare a Ordonanţei 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Deşi actul normativ spune clar că autovehiculele furate nu pot fi înmatriculate, o anumită „excepţie" de la regulă şi-a făcut loc în textul legii. Şi anume:

„Fac excepţie autovehiculele şi remorcile pentru care organul de urmărire penală a emis o dispoziţie prin care se permite înmatricularea până la finalizarea cercetărilor, caz în care în certificatul de înmatriculare şi în cartea de identitate a vehiculului se înscrie menţiunea «autovehicul furat din ţara... la data de ...»".

Din cauza vânzărilor succesive ale maşinii furate, identificarea hoţilor este anevoioasă. Astfel, dosarele ajung să fie clasate cu A.N. (autori necunoscuţi - n.r.), iar cumpărătorul de „bună-credinţă" poate folosi, legal, autovehiculul.

„Paragraful acesta trebuie să dispară din lege. Suntem singura ţară din UE care permite înmatricularea maşinilor furate. Sunt peste o mie de astfel de vehicule care circulă nestingherit în România. Iar noi avem mâinile legate", precizează subcomisarul Marian Iorga. 

"Şi când găsim maşina la el în curte, n-avem ce-i face. De obicei, este al patrulea sau al cincilea cumpărător şi declară că nu ştie că e furată."
Marian Iorga
subcomisar, Poliţia Capitalei

Statistic, stăm bine

Un studiu efectuat la nivelul Uniunii Europene relevă faptul că, în 2009, în Bucureşti s-au înregistrat 4-5 furturi de maşini pe zi. În comparaţie, Praga înregistra 20, iar Budapesta două sute de maşini furate pe zi.

Dacia, mereu în top

Marca autohtonă, Dacia, este în continuare pe locul întâi în topul maşinilor furate din ţara noastră. Aceasta este urmată de Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi şi Renault. Poliţiştii spun că maşinile româneşti sunt furate din două motive: se descuie uşor, iar piesele sunt încă la mare căutare.

Dacă la nivel naţional, furturile auto înregistrează o scădere sensibilă, la nivelul Capitalei aceste infracţiuni sunt în creştere. În primele cinci luni ale anului, în Bucureşti au fost înregistrate 630 de plângeri pentru furturi auto, cu 130 mai multe decât în perioada similară a anului trecut.

Potrivit şefului Serviciului Furturi Auto Bucureşti, Marian Iorga, sunt însă şi multe cazuri raportate în care nu este vorba de furturi: şoferi care uită unde îşi parchează maşinile sau autovehicule care sunt ridicate de firmele de leasing, ca urmare a neplăţii ratelor.

Maşinile nemţeşti sunt cele mai căutate

Cele mai multe dintre maşinile furate în afara graniţelor ţării şi descoperite în România sunt de fabricaţie germană: toată gama modelelor Mercedes, BMW, Audi şi Volskwagen.

Preferatele infractorilor sunt SUV-urile acestor mărci. Cele mai multe provin din Ungaria şi Italia. De altfel, numărul maşinilor furate din străinătate şi găsite în ţara noastră a crescut după 2007, de când românii au putut circula în statele UE doar cu buletinul.

Anul trecut, poliţiştii au găsit pe teritoriul României 225 de maşini furate din străinătate, iar în primele cinci luni ale acestui an, au fost descoperite 100 de autovehicule. Dintre cele 325 de maşini găsite în România, până în prezent au fost restituite proprietarilor doar 67 de autovehicule.

În Bucureşti, anul trecut au fost găsite 41 de autoturisme declarate furate în alte state europene. În primele cinci luni ale acestui an, în Capitală au fost găsite 17 maşini furate din străinătate, din care opt au fost indisponibilizate, iar nouă au rămas în custodia celor care le-au cumpărat ulterior.

Maşinile ruginesc în parcarea Poliţiei

Sute de maşini date în urmărire internaţională de autorităţile din Italia, Franţa, Germania, Ungaria sau Spania au fost găsite abandonate pe teritoriul României. O parte dintre acestea se degradează, pe zi ce trece, în parcarea Serviciului Furturi Auto al Poliţiei Capitalei. Proprietarii de drept nu se arată prea interesaţi de recuperarea lor.

„Autovehiculele găsite sunt predate la Camera de Corpuri Delicte, dar capacitatea acestui spaţiu este limitată. Mai este o problemă: nu ştim cât timp vor sta acolo, pentru că România nu are o lege clară în care să fie specificată perioada de depozitare a acestor maşini. În plus, suntem singurul stat din UE care permite depozitarea gratuită a autovehiculelor furate şi găsite pe teritoriul ţării noastre. Cu toate acestea, proprietarii de drept renunţă la maşini, considerând că ar face un efort financiar mai mare dacă recuperează bunul, decât dacă îl abandonează", afirmă şeful Serviciului Furturi Autovehicule, subcomisarul Marian Iorga.

În cele mai multe dintre ţările UE, dacă proprietarul nu vine să-şi recupereze maşina într-un anumit interval de timp, aceasta intră în proprietatea statului.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite