„Monstrul“ de la Moreni - TBT 8x8, al treilea cel mai sigur blindat din lume. Secretele blindatului apreciat de englezi, dar care nu-i bun pentru Armata Română

„Monstrul“ de la Moreni - TBT 8x8, al treilea cel mai sigur blindat din lume. Secretele blindatului apreciat de englezi, dar care nu-i bun pentru Armata Română

Chiar dacă este unul dintre cele mai bune produse ale industriei de apărare din ultimii ani, Romarm nu s-a preocupat de promovarea blindatului la unul dintre cele mai de succes târguri de armament

“La nivel de laude sunt buni. Ne-am săturat de ei”. Aşa se exprimă sindicaliştii atunci când sunt întrebaţi de interesul acordat de şefii din Romarm, Ministerul Economiei sau Ministerul Apărării industriei de apărare şi mai cu seamă unuia dintre cele mai bune posibile produse de export – Transportorul Blindat (TBT) 8x8.

 
Transportorul, produs de Automecanica din Moreni, este unul dintre cele mai sigure de pe piaţă la ora actuală însă nici măcar armata română nu îl cumpără.
 
Al treilea cel mai sigur blindat din lume, construit cu 50.000 de euro
 
Programul TBT a apărut în urma deciziei Ministerului Apărării Naţionale din 2010 şi prevedea înlocuirea vechilor blindate ale armatei. În primă fază s-au acordat 50.000 de euro pentru etapa primară de proiectare. După această proiectare Automecanica nu a mai primit niciun leu, deşi, rând pe rând, responsaibili din Romarm, Ministerul Apărării sau Ministerul Economiei au promis, la faţa locului, că vor da milioane de lei pentru continuarea programului. 
 

 
Până acum transportorul a trecut printr-o serie de teste şi se află în proces de realizare a prototipului.  Testele au arătat că TBT este printre cele mai sigure blindate de pe piaţă.
 
Efectuarea testelor s-au facut pe banii Automecanica. Anul acesta minisitrul Tudose a promis că vom primi o finaţare de 3,9 mil lei pentru cercetatre, însă, armata românâmă nu este. La nivel de laude ne-au săturat de ei. Acesta este un transportor de clasă mare. Este comparabil cu ce fac nemţii de la Rheinmetall din Germania, primii din Europa. Vecinii noştri se mişcă mult mai bine. Sârbii au dat ordin industriei de apărare şi şi-au făcut propriul transportor blindat deşi nu aveau o istorie bogată ca noi în acest domeniu. Acum îl vând în Bangladesh. Cehii la fel au şi ei blindatul lor. Armata noastră mergem pe zero. De ce să funcţioneaze industria românească şi să nu meargă bine alţii?” se întreabă mâhnit Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Uzina Automecanica Moreni şi totodată secretarl naţional pe probleme de securitate şi apărare la Sindicatul „Solidaritatea Metal”.
 
TBT lipseşte cu desăvârşire de la târgurile internaţionale de armament
 
Chiar dacă este unul dintre cele mai bune produse ale industriei de apărare din ultimii ani, Romarm nu s-a preocupat de promovarea blindatului la unul dintre cele mai de succes târguri de armament din lume, care a avut loc în Turcia la mijlocul acestei luni.
 
“Secretarul de stat pe probleme de industria de apărare Sorin Encuţescu a venit personal la noi şi ne-a spus că ar fi bine să fim prezenţi în Turcia. A indicat foarte clar dacă vrem să fim văzuţi, trebuie s[ mergem acolo. Aici este vinovat directorul Automecanica Moreni care trebuia să îşi ia toate măsurile şi să facă presiuni asupra  Romarm ca să îl sprijine să participe. Era o rampă de lansare acolo, unul dintre cele mai importante târguri din lume. Dacă vrei să fi prezent în lumea bună a armamanetului e inadmisibil să lipseşti de la târguri foarte importante, cum a fost el din Turcia, pentru că ştim foarte bine regiunea geopolitică a lor: Asia-Europa. Romarm e companie de comercializare şi ar fi trebuit să aibă tot interesul să prezinte astfel de utilaje. Din punctul meu de vedere, măsurile trebuie să ajungă până la demitere împotriva lor. În afară de Expomilul nostru, care e şi-aşa foarte sărac, nu am fost pe nicăieri. Atât timp cât nu eşti agresiv pe piaţă, cât nu încerci să promovezi cu agresivitate produsele tale, e clar că nu mai esti recunoscut făcând parte din câmpul ăsta mare şi important al producătorilor de armament”, spune Constantin Bucuroiu.
 
Directorul Automecanica aruncă pisica în ogradă, ce-i drept mare, a Romarm şi se vaită că de ceva timp la Moreni se produce doar pentru construcţii civile: pivoţi, cardane punţi motoare, şasiuri şi componente de caroserie, roţi dinţate şi pinioane conducătoare sau componente de suspensie. 
 
 
“În ceea ce priveşte publicitatea noi avem avem relaţii, prin Romarm, cu foarte multe ţări. La momentul acela nu am avut fonduri pentru deplasările din străinătate. Am vorbit cu Ministerul dar ni s-a spus că nu sunt fonduri pentru promovare. Problema este de fapt lipsa de comenzi şi contractele cu Ministerul Apărării care nu se respectă. Momentan eu nu am niciun contract cu Ministerul Apărării. Aşteptăm o rectificare de buget. În rest, tot ce am făcut, inclusiv dezvoltarea transportorului, le-am făcut din fonduri proprii. Avem doar contracte pe protecţie civilă la momentula cesta. Pe apărare nu avem nimic. Avem cu Ministerul Apărării un acord cadru încheiat anul trecut şi atât. Se aşteaptă o rectificare de buget”, ne-a declarat directorul Automecanica, Ioan Manu.
 
“Nu sunt alte posibilităţi. Nu de la noi trebuia să primească bani. Ei trebuia să aibă bani”, ne-a transmis directorul general al Romarm,  Şerban Floarea.
 
 
TBT, apreciat în Regatul Unit
 
Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în România, Martin Harris, a declarat, într-o scurtă vizită în Dâmboviţa, efectuată la sfârşitul lui 2013, că ţara sa ar putea începe, în viitorul apropiat, o colaborare strânsă în acest sector cu România. Excelenţa sa a spus chiar că transportoarele româneşti ar putea beneficia şi de tehnologia britanică.
 
„Am observat că aveţi capabilităţile foarte importante în industria de apărare. Şi noi avem capabilităţi în Marea Britanie care sunt foarte potrivite pentru România. Deci, în ce măsură este posibil, aş dori să sprijin proiecte comune între industria de apărare din România şi cea din Marea Britanie. Se poate ajunge chiar la achiziţia de trnasportoare blindate care se produc acolo şi care au un grad de siguranţă foarte ridicat”, a spus Martin Harris.
 

 
Ce poate TBT 8X8
 
TBT 8X8 poate atinge o viteză maximă de 100-120 km/h, are o rază de acţiune de 700-900 km şi nivel de protecţie 3b. La nevoie, carcasa poate fi îmbunătăţită, asigurând un grad sporit de siguranţă de 4 sau chiar 5b. Este capabil să asigure protecţie în cazul unor arme chimice sau nucleare şi poate permite îmbarcarea echipajului şi din mers. Are o capacitate de 12 persoane, cu tot cu şofer şi un motor diesel de 420 cai putere. TBT are aproape 8 metri lungime şi 2.4 metri lăţime.
 
TBT 8×8 poate servi în mai multe scopuri: punct de comandă, vehicul de recuperare, vehicul de evacuare medicală, cercetare NBC (nucleară, biologică şi chimică) şi maşină de luptă. TBT va fi înarmat, în funcţie de cerinţe, cu diverse tipuri de armament: mitraliera grea DShK de calibrul 12,7 mm, tunul automat Oerlikon calibrul 25 mm şi mitraliera coaxială PK de calibrul 7,62 mm, aruncătorul de bombe M1982 calibrul 120 mm, rachete sol-aer şi antitanc.
 
“Are grad de protecţie 3b cu prosibilitate de a atinge 4 b şi 5 b prin blindaj adiţional. Cel mai tare din lume este un blindat american, dar este o maşină greoaie, care nu prinde mai mult de 50 km pe oră şi are ptoecţie 5a, 5b. TBT vrem să îl menţinem la 120 de km de oră pentru mişcarea trupelor rapide. Va fi o maşină plutitoare. Se pot pune pe el diferite sisteme de apărare şi încărcătură de rachete. Sunt plusuri mari, pe care nu orice le are, la momentul acesta”, adaugă liderul de sindicat de la Automecanica, Constantin Bucuroiu.
 
Automecanica Moreni a fost înfiinţată în 1968,  având ca principal obiect de activitate  fabricarea de autovehicule blindate pe roţi. În cei 47 de ani a realizat peste 15.000 de produse, majoritatea destinate exportului în spaţiul ex-Sovietic, fosta Republica Democrată Germană, Algeria, Bangladesh.
 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: