Turneul de afurisire al emisarilor de la Muntele Athos. Cine sunt cei patru călugări care merg prin ţară şi blestemă şefii BOR după Sinodul din Creta

Turneul de afurisire al emisarilor de la Muntele Athos. Cine sunt cei patru călugări care merg prin ţară şi blestemă şefii BOR după Sinodul din Creta

Întâlnirea călugărilor din Muntele Athos cu credincioşii din Roman FOTO Faceebook/Mihai Chirila

Patru călugări din Muntele Athos susţin luna aceasta mai multe conferinţe prin ţară, toate organizate de simpatizanţi ai discursului împotriva Sinodului din Creta. Potrivit unui comunicat al Patriarhiei Române, monahii nu au binecuvântarea mănăstirilor din care fac parte pentru a exprima public un punct de vedere despre Sinodul din Creta, afirmaţiile pe care le lansează exprimând strict opinia lor personală.

Neînţelegerile din sânul Bisericii Ortodoxe Române care au apărut pe fondul participării României la Sinodul din Creta se acutizează odată cu organizarea unor conferinţe în care patru călugări de la Muntele Athos condamnă întâlnirea din Grecia care a avut loc în luna iunie.

Cei patru monahi, Efrem, Nicodim, Sava, Flavian, şi-au prezentat punctele de vedere în conferinţe organizate începând cu data de 9 octombrie în mai multe oraşe din ţară.

Cu sprijinul unor asociaţii care promovează discursul împotriva Sinodului din Creta, călugării au conferenţiat la Oradea, Braşov, Piatra Neamţ, Iaşi, Roman, Beiuş, motivându-şi intervenţiile publice prin faptul că acestea ar fi necesare, în contextul în care, mai mulţi credincioşi au cerut lămuriri despre Sinodul din Creta.

Călugării au susţinut în prelegerile lor că au venit în România pentru a spune „adevărul despre credinţă”, afirmând, printre altele, că sinodul cretan a fost unul fals.



Pe 12 octombrie, după organizarea primelor conferinţe, Patriarhia Română a emis un comunicat de presă în care face o serie de precizări în legătură cu conferinţele celor patru călugări, numindu-i pe aceştia „dezbinători” din cauza discursului pe care îl promovează.



„Conferenţiari sunt patru monahi aghioriţi despre care se afirmă faptul că «monahii pe care i-am invitat sunt vieţuitori din Sfântul Munte, aflaţi în delegaţie oficială, iar cuvintele lor de învăţătură sunt în duh ortodox». În realitate, aceştia sunt veniţi în nume propriu, fără înştiinţarea sau încuviinţarea mănăstirilor din care fac parte”, se arată în comunicatul citat.

Potrivit Patriarhiei Române, stareţul Schitului Prodromu a confirmat faptul că cei doi monahi români, Efrem şi Nicodim, nu au nici un mandat de a exprima poziţia Schitului în legătură cu Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, cu atât mai puţin a Sfântului Munte. În comunicatul emis se mai arată că monahii nu au binecuvântare pentru a susţine conferinţe şi că au plecat din mănăstire la propria iniţiativă, motivând medical decizia.

„Sava «lavriotul» (grec) este un monah scos din Consiliul de conducere al Marii Lavre şi din obşte aflându-se în perioadă de penitenţă la un schit din insula Creta. Nici acest monah nu are vreun mandat de reprezentare a punctelor de vedere ale Sfântului Munte sau al Marii Lavre, deciziile şi comunicatele Sfintei Chinotite fiind singurul mod prin care Sfântul Munte îşi exprimă poziţiile oficiale”, mai precizează patriarhia.

Despre monahul Flavian, în comunicat menţionat se precizează că nu face parte din obştea mănăstirii Xiropotamu, aşa cum se pretinde, ci locuieşte într-o chilie de pe teritoriul acesteia.

„Aceşti monahi nu au nicio binecuvântare din partea vreunui episcop din Biserica Ortodoxă Română şi nici din partea mănăstirilor pe care pretind că le reprezintă.Acest fapt negativ se adaugă la îndemnurile lor la schismă prin nepomenirea ierarhilor şi arată că monahii nu sunt «mărturisitori», ci neascultători şi dezbinători”, se concluzionează în comunicatul emis de Patriarhia Română.

Sursa neînţelegerilor care au apărut în sânul BOR este Sfântul şi Marele Sinod Panortodox, care a avut loc în Creta în perioada 17-26 iunie 2016. Participarea delegaţiei României la Sinodul din Creta, dar mai ales semnarea documentelor aprobate în cadrul acestei întâlniri, a stârnit reacţii virulente printre clericii din mănăstiri. Principalul înscris care a provocat nelinişte a fost „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“.

Cea mai vehementă revoltă a pornit din câteva mănăstiri din regiunea Moldovei. Mai mulţi preoţi şi mireni au semnat pe 10 august o petiţie, promovată ca fiind asumată de 4.500 de preoţi şi credincioşi, adresată Înaltpreasfinţitului Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei (MMB), prin care îi cer acestuia „să dovedească Ortodoxia sa întregii Biserici, prin dezicerea de: 1. semnătura de la Creta, 2. ecumenism (n.r. - mişcarea de refacere a unităţii universale a Bisericilor creştine) în general, 3. Consiliul Mondial al Bisericilor“.

Autorii documentului ameninţau că, dacă în termen de 10 zile ÎPS Teofan nu se conformează cerinţelor, nu va mai fi pomenit la slujbele duminicale. Într-un comunicat de presă datat 25 august şi publicat pe site-ul aparam-ortodoxia.ro se precizează că preoţii şi ieromonahii care nu s-au dezis de scrisoarea trimisă mitropoliei au început să nu-l mai pomenească pe ÎPS Teofan la slujbe.

Citeşte şi:

Şefii Bisericii vor să stingă scandalul „schismaticilor“ cu ajutorul unor prelaţi străini

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările