FOTO „Blestemul” Autostrăzii Deva – Lugoj: cimitirul ilegal care a încurcat planurile constructorilor Lotului IV

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cimitirul neautorizat se află la marginea satului Brănişca, pe traseul autostrăzii Deva - Lugoj. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Cimitirul neautorizat se află la marginea satului Brănişca, pe traseul autostrăzii Deva - Lugoj. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Un cimitir înfiinţat în anii 1980 la Brănişca încurcă planurile constructorilor Lotului IV al autostrăzii Deva – Lugoj. Lucrările s-au oprit în faţa mormintelor. Soluţia iniţială de deviere a traseului autostrăzii pe lângă cimitir nu a fost viabilă, astfel că executanţii proiectului vor fi nevoiţi să ridice un pasaj de trecere al Autostrăzii A1 peste cimitir.

Lucrările la autostrada Lugoj – Deva, pe Lotul IV Deva – Ilia, s-au oprit în dreptul unui cimitir. Zecile de morminte de la marginea satului hunedorean Brănişca încurcă planurile constructorilor.

În Brănişca, şantierul autostrăzii, unde au avut loc lucrări de decopertare a terenului, se opreşte în dreptul zecilor de cruci şi morminte şi continuă peste alte câteva zeci de metri, dincolo de ele. Construcţia Lotului IV a început în luna martie a acestui an, la patru ani de la momentul în care erau trasate planurile traseului.

În 2010, când evaluatorii de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au fost trimişi pe teren să vadă pe unde va trece tronsonul de 22,1 kilometri dintre Deva şi Ilia, nimeni nu a observat că, în Brănişca, viitoarea autostradă se va intersecta cu câteva zeci de morminte.

În planurile administraţiei din comuna hunedoreană, parcela care reprezenta cimitirul era trecută drept păşune, iar cartograful care a „verificat” la faţa locului situaţia nu a fost suficient de atent încât să corecteze eroarea. Abia patru ani mai târziu, când a început execuţia proiectului, constructorii au sesizat existenţa cimitirului. În luna aprilie, după o vizită pe şantierul autostrăzii din judeţul Hunedoara, fostul ministru al Transporturilor Dan Şova declara că problema cimitirului va avea o rezolvare simplă.

„Pe coridorul de expropriere, s-a constatat că o păşune era de fapt un cimitir ilegal. Noi am sesizat Parchetul General în legătură cu această problemă şi urmează să finalizăm o hotărâre de guvern să abatem traseul autostrăzii”, anunţa Dan Şova. Soluţia propusă de fostul ministru nu a mai fost pusă în practică, spun autorităţile locale.

Autostrada se opreşte în cimitir
Între timp, cea mai mare parte viitorului tronson al autostrăzii care traversează Valea Mureşului a fost decopertată. În unele locuri, constructorii au aplicat stratul de bază al acesteia, iar ţinând cont de modul cum au avansat lucrările, chiar au anunţat că vor termina autostrada cu şase luni mai devreme decât primăvara anului 2016, termenul stabilit conform contractului cu CNADNR. Oamenii lucrează de zor pe autostradă, în schimb, zona cimitirului a fost abandonată, după ce drumarii au decopertat terenul până la aproximativ un metru de cele mai apropiate morminte. Constructorii nu vor devia traseul autostrăzii din cauza cimitirului, susţine primarul din Brănişca, Teodor Lazăr.

S-a ajuns la un compromis. „Iniţial, planurile constructorilor erau de deviere a traseului cu câteva zeci de metri, ca să ocoloească cimitirul. Dar propunerea le-a fost respinsă de CNADNR. Am discutat cu constructorii, iar apoi una dintre propunerile lor a fost excavarea zonei unde se află mormintele şi relocarea cimitirului. Noi nu am fost de acord cu această soluţie. Nu ne asumăm răspunderea pentru aşa ceva. În final, au stabilit că vor ridica un pasaj peste cimitir. E destul de nepotrivit ca un cimitir să fie trabersat de autostradă, dar probabil aceasta va fi soluţia finală”, a spus Teodor Lazăr, primarul comunei Brănişca.

Străinii, îngropaţi în cimitirul ilegal
Potrivit primarului, cimitirul a fost înfiinţat în anii 1980 şi este „ilegal”, pentru că nu figura în actele de Carte Funciară cu această destinaţie. El a fost înfiinţat la iniţiativa reprezentanţilor bisericii din localitate, care au cerut în 1984 o parcelă pentru ca pe ea să fie înhumaţi oamenii veniţi din afara localităţii, ca pacienţi ai unui spital care a funcţionat în zonă. Autorităţile nu au mai modificat de atunci destinaţia terenului. Cimitirul din Brănişca numără circa 30 de morminte, iar ultima înmormântare a avut loc aici în urmă cu zece ani.

VIDEO Autostrada Deva - Lugoj. Cimitirul care încurcă planurile drumarilor


Lucrări de aproape 100 de milioane de euro
Tronsonul de autostradă Deva (Şoimuş) – Ilia, Lotul patru al autostrăzii Deva – Lugoj se află în lucru din luna martie, iar termenul de finalizare a proiectului este de doi ani. Licitaţia de atribuire a lucrărilor de proiectare şi execuţie a tronsonului de 22,1 kilometri a fost câştigată de asocierea de firme Tehnostrade şi Spedition UMB. Valoarea contractului semnat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi constructori este de 419,4 milioane de lei (95,3 milioane de euro), fără TVA, a informat CNANDR. Cea mai mare parte a finanţării lucrărilor (85 la sută din bugetul alocat) va fi acoperită din fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, diferenţa urmând să fie asigurată de statul român.

Autostrada Deva - Lugoj, Lotul IV. Drumarii încurcaţi de cimitir


Vă recomandăm şi:

FOTO Autostrada Lugoj – Deva: cât au lucrat constructorii loturilor 3 şi 4 în primele trei luni de la startul proiectului

Autostrada Lugoj – Deva se conturează pe loturile trei şi patru, între limita judeţului Timiş cu Hunedoara şi localitatea Şoimuş, apropiată de municipiul Deva. Stadiul construcţiei autostrăzii este mai avansat pe tronsonul 4, Deva – Ilia, unde proiectul a demarat în luna martie.

Incertitudinile Autostrăzii Deva – Lugoj: mai multe familii nu ştiu dacă le vor fi demolate casele din calea Lotului patru

Lucrările la tronsonul de autostradă Deva – Ilia au început în luna martie şi vor fi finalizate în termen de un an. În ciuda ritmului alert în care se lucrează la construirea celor 22,1 de kilometri ai Autostrăzii A1, situaţia familiilor din Şoimuş ale căror case au fost incluse în procedurile de expropiere a rămas incertă.

Autostrada Lugoj – Deva: al treilea lot a intrat în construcţie. Vom putea circula pe autostradă în primăvara lui 2016

Al treilea lot al autostrăzii Lugoj – Deva a intrat în construcţie. Lucrările la tronsonul rutier al A1 au început în comuna Dobra din judeţul Hunedoara, unde viitoarea autostradă A1 se va intersecta cu DN 68A Deva – Timişoara.

Previziuni optimiste: un tronson de 22 de kilometri al autostrăzii Deva – Lugoj va fi inaugurat cu şase luni mai devreme

Tronsonul de autostradă Şoimuş – Ilia, întins pe 22 de kilometri, are ca termen de finalizare luna noiembrie a anului viitor, însă potrivit ministrului Transporturilor, Dan Şova, constructorii au promis urgentarea lucrărilor, astfel încât acestea să fie finalizate cu o jumătate de an mai devreme.

FOTO Cum a ajuns autostrada Lugoj – Deva de râsul internauţilor

Doar unul dintre cele patru loturi ale autostrăzii Deva – Lugoj a fost inaugurat până în prezent, însă doar 17 kilometri dintre cei 27 de kilometri ai tronsonului pot fi folosiţi de şoferi. Proiectul de infrastructură care a costat aproape 700 de milioane de lei a ajuns subiect al ironiilor internauţilor, pentru că autostrada se opreşte brusc în mijlocul unei câmpii.

Totul despre autostrada Deva – Lugoj: raportul de mediu al viitoarei autostrăzi va fi în dezbatere publică la Deva

Autostrada Deva – Lugoj va fi subiectul dezbaterii publice organizate miercuri, 4 decembrie, de la ora 16:00, de Primăria municipiului Deva. Locuitorii municipiului sunt invitaţi să îşi spună părerea despre modul în care i-ar putea afecta proiectul de infrastructură.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite