De ce se spală motorul maşinii. Riscurile la care ne expunem dacă nu facem corect operaţiunea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: www.cars.ro
Foto: www.cars.ro

Procedura nu se va face de plăcere, ci are un scop extrem de practic. Mulţi şoferi tratează spălarea motorului cu superficialitate, însă operaţiunea este complexă şi prezintă riscuri ce nu pot fi ignorate.

Spălarea motorului se face de nevoie, având un scop cât se poate de practic. După un anumit număr de kilometri parcurşi, de regulă între 20.000 şi 50.000 de kilometri, maşinile încep să aibă scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei sau de alte lichide.

”Sunt motoare care, atunci când ridici capota, sunt pline de lichide în diverse zone. La fel şi multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar proprietarul nu mai ştie de unde vine fiecare scurgere. Prin urmare, înainte de realizarea unor lucrări mecanice, este bine să ştim cu ce ne confruntăm la maşină”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Spălarea motorului nu se face oricum, ci cu soluţii speciale, care vor degresa aşa cum trebuie zonele unde s-a scurs ulei sau diverse lichide. După efectuarea acestei operaţiuni vom circula din nou cu maşina pentru câteva zeci de kilometri, mergând apoi în service, unde mecanicul va putea identifica cu precizie sursa scurgerilor şi va şti exact ce să înlocuiască.

Cum se face corect spălarea motorului

În privinţa spălării motorului există numeroase opinii, pornind de la spălarea sub jet la spălătorie şi până la protejarea pieselor sensibile la apă. În realitate, operaţiunea nu este deloc simplă, dacă vrem cu adevărat să protejăm motorul maşinii.

”Trebuie să acţionăm mai întâi cu soluţii degresante, care vor înlătura petele de ulei şi alte lichide. La final, putem spăla motorul cu apă sub presiune şi trebuie să avem la îndemână perii şi cârpe uscate ca să ştergem foarte bine orice urmă de apă”, punctează Florin Marin Bogdan.

Primul lucru pe care trebuie să îl facem este să deconectăm bateria maşinii, altfel riscăm să provocăm un scurtcircuit când vom porni autovehiculul, ceea ce nu este de dorit. Vom demonta apoi elementele de plastic din zona motorului, fiind vorba de grilajul de la ştergătoare, capacele de protecţie şi carcasa de la filtrul de aer.

”Vom avea nevoie de un bidon cu pulverizator, în care vom pune soluţia degresantă. Cu acesta vom stropi motorul şi zonele învecinate, lăsând substanţa să îşi facă efectul timp de câteva minute, astfel încât să dizolve bine murdăria. Dozaţi bine substanţa activă pentru că dacă aceasta este prea concentrată, există riscul să corodeze componentele din aluminiu şi cauciuc”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan.

Izolarea componentelor electrice

Un pas extrem de important la spălarea motorului este izolarea componentelor electrice de la motor care sunt expuse. Vorbim de relee, cutii de siguranţe şi calculator. De asemenea, este recomandat să acoperiţi cu folii de plastic alternatorul chiar înainte de spălarea finală cu apă a motorului pentru a evita orice problemă.

Dacă după clătirea cu apă constatăm cu în anumite zone nu s-a îndepărtat stratul de mizerie sau de ulei, reluăm procesul amintit anterior, lăsând substanţa degresantă să acţioneze şi putem folosi şi o perie pentru a ne uşura munca.

Paşi de urmat după finalizarea operaţiunii

De reţinut este că spălarea motorului nu se face iarna, de preferat fiind ca procedura să se efectueze când afară sunt peste 20 de grade. Motivul este cât se poate de simplu. După spălare, o parte din apă va îngheţa, chiar dacă credem că am reuşit să o ştergem pe toată, iar după ce mergem o perioadă cu maşina, aceasta se va topi şi ne putem trezi cu un scurtcircuit de toată frumuseţea.

”Ca să nu avem probleme, e nevoie să lăsăm să treacă o zi înainte de conectăm din nou bateria. Verificăm dacă mai sunt zone unde este apă şi o ştergem cu cârpe uscate. Dacă avem un compresor cu care putem sufla apa şi din zonele mai puţin accesibile, atunci e şi mai bine. Punem apoi contactul şi dacă nu sunt martori în bord care să ne indice vreo problemă, pornim maşina şi rulăm câteva minute cu ea, astfel încât motorul încălzit să evapore şi ultimele urme de apă”, enumeră Florin Marin Bogdan ultimii paşi din spălarea motorului.

După câteva zile de circulat cu maşina putem merge la un service autorizat, unde mecanicul va identifica exact sursa scurgerilor de ulei sau alte lichide, înlocuind rulmenţii, garniturile sau semeringurile uzate sau defecte.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite