Avem lifturi bune de coborât în mormânt

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Faimoasele lifturi T46 din blocurile Epocii de Aur rămân fără rivali şi continuă să funcţioneze, cu toate că perioada lor de folosire a expirat cu zeci de ani în urmă. Autorizarea ascensoarelor este făcută la limită, majoritatea lor depăşind dublul perioadei maxime.

Ascensoarele reprezintă coşmarul zilnic al oamenilor care locuiesc în blocurile-turn. „Tremură din toate încheieturile! Uşa se deschide chiar dacă rămâne liftul înţepenit, că se declanşează când apeşi pe buton. Şi pe urmă cobori cum poţi, ba sari, ba te laşi pe burtă“, spun locatarii.

Cele mai mari probleme le ridică ascensoarele fabricate în anii ’60, cu selector cu lanţ, pentru care nu se mai găsesc piese de schimb. Astfel de relicve se află în cele mai vechi blocuri din oraş, precum cele din Valea Roşie, din centru şi din Valea Vlăicii.

Blocurile G din Brazdă au o reputaţie sumbră, din cauza sinucigaşilor care s-au aruncat de pe ele. În 2005, o fetiţă de cinci ani din Craiova a murit după ce a căzut de la etajul şapte în puţul liftului.

Iulia Ignat şi mama sa ieşiseră, seara, la cumpărături. Fetiţa a ajuns prima la ascensor, a deschis uşa şi a făcut pasul fatal în neant. Cazul nu este singular. Un bărbat care locuia în blocul F 6 din Brazdă a  rămas invalid, după ce a fost  prins de cabină în timp ce încerca să părăsească liftul blocat între etaje.

În acelaşi bloc F6, câţiva ani mai târziu, Gigi Fierăscu (29 ani) a  murit, după ce a căzut în casa liftului de la etajul nouă. Un alt locatar din blocul F1, Dumitru Cârjan (78 ani), şi-a pierdut viaţa, picând în gol de la etajul patru.

Nu sunt bani de modernizare

Aproape toţi locatarii acestor blocuri sunt bătrâni - exact cei care au mai mare nevoie de lifturi, dar care, pe de altă parte, nu îşi permit să cotizeze pentru a strânge 20.000 de euro, preţul unui ascensor nou.

„Abia dacă ne putem plăti datoriile către stat. De unde să mai dăm bani şi pentru lift, deşi avem mare nevoie? M-am blocat de sute de ori în lift. A fost îngrozitor, sunt cardiacă şi credeam că mor“, a afirmat Octavia, o bătrână de 70 de ani, care locuieşte în blocul-turn de lângă Teatrul Naţional.

În cazul turnurilor cu zece etaje, costurile sar de 6.000 de euro pentru o cabină nouă, iar pentru schimbarea grupului electromotor se mai percep alţi 3.500 de euro.

În Cehia, au fost înlocuite cu bani de la UE

Acestea sunt doar soluţii de compromis, pentru că înlocuirea întregii instalaţii costă între 12.000 şi 40.000 de euro. „Problema ascensoarelor este, într-adevăr, una socială. Sunt foarte vechi, peste jumătate fiind deja ieşite din garanţie, iar asociaţiile de proprietari care răspund de ele nu au bani pentru înlocuirea integrală a instalaţiilor. Teoretic, ele ar trebui schimbate mâine. Cele autorizate de ISCIR nu prezintă pericol. Însă şi această autorizare este făcută la limită“, declara inginer Alexandru Hârţan, specialist ISCIR.

Potrivit unei statistici a Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR), în Craiova existau  în jur de 600 de ascensoare înregistrate, dintre care mai puţin de 500 autorizate. Restul au fost oprite, din cauză că nu mai întruneau toate normele.

„Rezolvarea acestei probleme la noi poate veni printr-o hotărâre legislativă prin care autorităţile s-ar putea implica financiar, deoarece costurile de achiziţionare pentru un singur lift nou sunt enorme. De exemplu, în Cehia, toate ascensoarele au fost înlocuite cu bani de la Comunitatea Europeană“, arată specialiştii ISCIR.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite