Elevi trimişi acasă de directorul şcolii pentru că aveau părul lung: „Capacitatea psihică încă e determinată de cum arăţi“

Elevi trimişi acasă de directorul şcolii pentru că aveau părul lung: „Capacitatea psihică încă e determinată de cum arăţi“

Tudor Helgiu, elevul din Cluj care a fost trimis acasă să se tundă  FOTO Facebook Tudor Helgiu

Tudor Helgiu este un elev din Cluj care a fost trimis acasă de directorul şcolii unde învaţă deoarece are părul lung. A fost scos de la oră şi dus în curte alături de alţi elevi care aveau plete şi barbă. Toţi au fost trimişi acasă. Tânărul a povestit ce s-a întâmplat într-o postare pe Facebook. Inspectoratul spune că şcolile stabilesc reguli privind vestimentaţia şi aspectul.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE 14.03 Tudor Helgiu a declarat, pentru „Adevărul“, că el şi colegii scoşi azi de la ore au mai fost atenţionaţi să se tundă, dar de fiecare dată dată nu s-a întâmplat nimic. Atenţionările s-au făcut anul trecut şi în urmă cu o săptămână. Conducerea şcolii le-a spus că dacă nu se vor conforma le vor chema părinţii la şcoală şi că ar anunţa comisia de disciplină.

„Anul trecut, de exemplu, nu ne-a făcut nimic. Puteţi întreba toate profesoarele, toate au zis că nu le deranjează (n. r. că au părul lung). Am primit complimente de la profesori, inclusiv domnul director mi-a zis că am părul fain“, afirmă Tudor, elev în clasa a X-a.

Când i-au scos azi, din sălile de clasă, Tudor spune că dascălii nu s-au purtat agresiv cu ei şi nu-şi explică de acum, brusc, li s-ar fi pus pata pe pletele lor. E prima dată când au fost daţi afară din şcoală din pricina aspectului.

Unii dintre elevii atenţionaţi anterior s-ar fi tuns, alţii, ca şi Tudor, nu şi-au tăiat pletele şi le-au prins într-o coadă, în spate. După o vreme, profesorii de la liceu le-au zis să nu-şi mai prindă părul în spate. În plus, adaugă tânărul, elevii nu au semnat niciun document din partea şcolii prin care se obligau să respecte o anumită ţinută, un anume aspect.


Marţi dimineaţa, un elev din Cluj a fost scos de la o oră de directorul Liceului Greco-Catolic Inochentie Micu din Cluj-Napoca deoarece avea părul lung. El a fost dus în curte alături de alţi circa 20-25 de elevi cu plete şi barbă, iar apoi au fost trimişi acasă ca să se tundă. 

Elevul cu pricina se numeşte Tudor Helgiu, un tânăr ce face voluntariat de la 10 ani şi care se implică în multe proiecte comunitare, susţin reprezentanţii unei asociaţii de părinţi din Cluj, Fundaţia Părinţi din România. Tudor e şi directorul tehnic al Stage, un festival internaţional de teatru pentru tineri.

Cele petrecute de dimineaţă au fost povestite de tânăr pe Facebook. 

Postarea integrală a lui Tudor Helgiu:
 

Salut! Dacă ai puţin timp liber, te invit să citeşti această "frustrare" a mea faţă de sistemul de învăţământ din România, iar dacă ai acceaşi părere, te invit să dai un share mai departe.

Astăzi, eram la ora de chimie, stăteam liniştit şi îmi vedeam de treaba mea, deodată intră marele Dom' Director la mine în clasa. Din cauza părului meu "indecent de lung" am fost scos de la ora, ajungând în curte mă aflu alături de încă 20-25 de elevi din şcoală (băieţi) cu par lung sau barbă aşteptând să fim scoşi din şcoală. Da, aţi citit bine, pentru că avem părul lung sau barbă am fost scoşi din perimetrul liceului.

Mă bucur că trăiesc într-o comunitate unde se promovează creativitatea şi liberă exprimare, de asemenea mă bucur că există Legea Învăţământului, şi citez Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011;

Art 2/1."Legea are că viziune promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive..."

Art 2/3."Idealul educaţional al şcolii româneşti constă în DEZVOLTAREA LIBERĂ, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în FORMAREA PERSONALITĂŢII AUTONOME şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală..."

Art 2/4."Statul asigura cetăţenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile şi formele de învăţământ preuniversitar şi superior, precum şi la învăţarea pe tot parcursul vieţii, FĂRĂ NICIO FORMĂ DE DISCRIMINARE."

Art 2/7." În România învăţământul constituie prioritate naţională."

Art 3
Principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi superior, cât şi învăţarea pe tot parcursul vieţii din România sunt:
a) principiul echităţii - în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare;
c) principiul relevanţei - în baza căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi social-economice;

Singurul lucru pe care pot să îl spun e că mă bucur că am ajuns în secolul XXI unde capacitatea ta psihică încă este determinată după cum te îmbraci respectiv cum arăţi.
#legeainvatamantului #nuconteazacatdelungamparul#importantecatsicumgandesc

Şi chiar vă rog să daţi share, să ajungă povestea asta din Cluj în toată ţară.

Poziţia oficială a ISJ Cluj

Adevărul“ a luat legătura cu oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean din Cluj. Potrivit acestora nu s-a primit nicio sesizare de la părinţi şi comportamentul directorului licuelui nu a fost unul abuziv“ întrucât şcolile confesionale se pot face ”specificaţii privind părul şi barba”. Potrivit ISJ Cluj, cei 20-25 de elevi scoşi marţi dimienaţa din sălile de clasă în curtea licuelui ar fi fost avertizaţi de mai multe ori să scape de plete şi de barbă.

Fiecare şcoală poate stabili în regulamentul de ordine interioară anumite reguli comportamentale şi privind vestimentaţia elevilor. Acesta este adus la cunoştinţa părinţi lor şi a elevilor, care semnează că au luat la cunoştinţă. În cazul şcolilor confesionale, cum e cea despre care vorbim, se pot face inclusiv astfel de specificaţii privind părul şi barba. Nu a fost un comportament abuziv din partea directorului liceului. După ce elevii au fost rugaţi de mai multe ori s-a ales această modalitate de gestionare a problemei. Elevii au fost trimişi acasă şi rugaţi să se conformeze. La Inspectorat nu  am primit nicio sesizare de la părinţi, a declarat Andreea Coroian Goldiş, purtătorul de cuvânt al ISJ Cluj.

Ce zic părinţii dintr-o asociaţie de profil din Cluj

Reprezentanţii unei asociaţii de părinţi din Cluj - Fundaţia Părinţi din România - a reacţionat imediat la postarea tânărului cu un mesaj pe Facebook în care spune că îl cunosc pe tânăr, că este un adolescent foarte inteligent şi implicat în proiecte comunitare, dar şi că directorul şcolii unde învaţă ar trebui să se laude.

Tudor este directorul tehnic al Stage, Festival Internaţional de Teatru pentru Tineri.

Postarea Cristinei Grigore de la Fundaţia Părinţi din România pe Facebook:

Pe Tudor Helgiu îl ştiu de ceva timp. Este unul dintre cei mai smart adolescenţi pe care-i cunosc. #implicat, #activ#, #uman. Vine o generaţie pentru care noi ca adulţi nu suntem pregătiţi. Sunt dedicaţi, au vise, se implică şi le pasă de comunitate. Chiar nu înţeleg ce legătura are părul (lungimea) lui, vestimentaţia, tatuajele, cu calitatea elevului Helgiu. Câteva date despre elevul Helgiu cu care şcoala şi directorul ar trebui să se laude, că atrage alţi elevi buni în şcoala lui: face voluntariat de la 10 ani, nu (cred) că este proiect comunitar în care să se nu implice activ, în orice proiect s-a remarcat, da, ca vorbitor avansat de engleză şi foarte bun pe tehnic (este directorul tehnic al Stage - International Youth Theater Festival de la 15 ani), ne-a reprezentat cu succes şi cu mândrie la Juventafest la Sarajevo. Da, tinerii ca el nu pot fi manipulaţi, păcăliţi, au puncte de vedere argumentate şi ei aduc evoluţia.

Mai puteţi citi:

Lupta profesoarei acuzate că „îndrumă elevii spre homosexualitate“ pentru că a recomandat un film. „E cumplit la şcoală“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările