Am condus Audi A3 Sportback 1.2 TFSI - Economic şi excepţional!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Câteodată ne dăm seama că suntem surprinşi de lucruri care în mod normal, nu ar fi trebuit să ne surprindă deloc. Chiar şi cu o motorizare de bază, Audi A3 este surprinzător de bun!

În lunile trecute, am testat doi dintre jucătorii principali ai segmentului de compacte hatchback premium, BMW Seria 1 şi Mercedes-Benz Clasa A. Ambele aveau propulsoare de entry level şi erau decent echipate (cu excepţia BMW-ului, care avea foarte multe opţionale la bord).

Despre testul cu BMW 116d puteţi să citiţi aici iar despre cel cu Mercedes A180 CDI aici.

Singura mea problemă de atunci, a fost că nu am reuşit să completez trio-ul nemţesc. Până acum. Noul Audi A3 nu avea cum să lipsească din mix, chiar dacă ne luăm doar după WOM (word of mouth). Lumea spune că este cel mai bine finisat, cel mai echilibrat, dar şi cel mai plictisitor ca aspect. Plus că nu este la fel de dinamic precum rivalii săi. Apropo, să nu uităm că din acest segment mai fac parte şi Volvo V40, alături de Lexus CT.

Actuala generaţie de Audi A3 este o maşină cu un design minimalist, atât la exterior cât şi la interior. Pune-l lângă şocantul Clasa A de la Mercedes-Benz sau lângă avangardistul Volvo V40 şi ai putea să crezi că Audi a pierdut deja prima jumătate a luptei. Recunosc, înainte să-l testez, asta am crezut şi eu. Pe străzile Parisului nu poţi să traversezi fără să vezi un Clasa A, întrucât la nivel european, acest model de entry-level de la Mercedes-Benz reprezintă un succes incredibil. Absolut incredibil.

Dar ghiciţi ce. Cel mai bine vândut model din segmentul compactelor premium în Europa, atât pentru 2014 cât şi anul trecut, este nimeni altul decât Audi A3. În prima jumătate a acestui an, s-au vândut aproximativ 105.407 exemplare de A3, comparativ cu 69.599 de BMW Seria 1 şi 62.423 de Mercedes-Benz Clasa A. Volvo V40 a reuşit să vândă şi el 36.541 de unităţi. Atenţie însă, aceste cifre sunt uşor înşelătoare deoarece se aplică la toată gama A3, care conţine foarte multe versiuni de caroserie şi un hot hatch foarte versatil. Avem A3 Coupe, A3 Sportback, A3 Sedan, A3 Cabrio, S3 Coupe, S3 Sedan, S3 Sportback şi S3 Cabrio. Deja e răsfăţ. În comparaţie, gama Seria 1 de la BMW conţine doar două versiuni simple, cea de 3 uşi şi cea de 5 uşi, unde ambele îl includ şi pe M135i. Iar Clasa A de la Mercedes-Benz, ei bine, aici nu ai decât o singură versiune de caroserie, cea cu 5 uşi (care mai nou îl include şi pe A 45 AMG).

În concluzie, cea mai bine vândută maşină din segmentul compactelor premium cu 5 uşi (atenţie, cele cu 5 uşi) este fără doar şi poate Mercedes-Benz Clasa A. Iar în articolul acesta nu vorbim despre o gamă întreagă, ci strict despre un hatchback cu 5 uşi, o maşină pe care o cumpără cei care îşi doresc mai multă practicabilitate.

Primul lucru pe care trebuie să-l înţelegi atunci când vine vorba de un Audi A3 Sportback, este că maşina asta are o istorie extrem de bogată. Câţi dintre voi ştiaţi că A3 Sportback a fost prima compactă premium cu 5 uşi construită vreodată? Asta se întâmpla în 1999. În cazul lui A3 Coupe, acesta a fost lansat în 1996, cu aproape 10 ani înainte ca BMW să înceapă să vândă Seria 1. Cât despre Clasa A, acesta a fost un Mini-MPV până prin toamna lui 2012 când a fost lansată actuala generaţie.

Există atât de multă tradiţie în spatele aspectului unui Audi A3 încât nu prea are cum să te supere faptul că nu are aceleaşi linii agresive de design precum Clasa A sau Volvo V40. Nu ai nevoie decât de o fracţiune de secundă pentru a realiza că priveşti un Audi A3 atunci când te uiţi la generaţia actuală. Are exact aceeaşi filozofie stilistică precum generaţia precedentă, care la rândul său păstrează multe din trăsăturile primei generaţii de A3.

Probabil cel mai potrivit unghi din care poţi admira un A3 în 2014 este direct din spate, unde îţi lasă impresia că este mai lat decât îl fac să pară cei 1785mm ai săi. Stopurile sunt mai masive decât pe generaţia precedentă şi amplasate sub linia de mijloc a maşinii. Per total au un aspect agresiv – ceea ce este valabil şi atunci când o priveşti din faţă, datorită grilei impunătoare şi a farurilor tipice Audi cu lumină de rulare pe timp de zi.

image

Desigur, aşa cum am zis şi mai sus, designul este minimalist şi categoric mai conservator decât pe Clasa A, însă pot spune cu certitudine că A3 arată mai dinamic şi mai elegant decât actualul BMW Seria 1 – pe care dacă nu-l achiziţionezi cu un pachet exterior M Sport, nu o să faci mare treabă.

La finalul testului, am fost uşor surprins de amprenta lăsată de A3 Sportback în materie de aspect exterior. Maşina asta are un ceva anume. Te uiţi la ea şi parcă îţi transmite cât de sigură este pe felul în care arată. Nu are nevoie de un plafon înclinat, 12 linii de design diferite sau alte trăsături estetice care îţi atrag privirea. A3 Sportback arată foarte bine. Şi mă simt din ce în ce mai încrezător spunând asta. Arată de parcă aspectul său a fost calculat printr-un algoritm special conceput de către un computer care nu a luat în calcul decât eficienţa designului şi tradiţia mărcii Audi. Acolo unde BMW Seria 1 se uită invidios la caroseria lui Mercedes-Benz Clasa A, un Audi A3 nu face decât să ridice dintr-o sprânceană cu LED, total neimpresionat.

Apropo de design minimalist, trebuie să faceţi cunoştinţă cu interiorul unui Audi A3. Acolo unde pe o consolă centrală de Seria 1 sau Clasa A, între navigaţie şi climatizare vezi comenzi pentru sistemul audio (ambele), scaune încălzite şi transmisie (Mercedes-Benz), telefon/radio (Mercedes-Benz) şi guri de ventilaţie care înconjoară butonul de avarie şi de închidere centralizată (BMW), în cazul lui A3 vezi numai o bandă subţire de butoane care aproape că dispare în relief şi aeratoare simple, cromate, elegante. Iar dacă vrei să îţi dispară şi display-ul central, nu trebuie decât să apeşi un buton, iar monitorul se va ascunde automat în planşa de bord.

Cabina lui A3 îmi aminteşte de firma daneză audio Bang & Olufsen. Aceştia oferă produse cu design ultra-simplist şi elegant, precum nimeni altcineva din industrie. Ca spaţiu interior, nu prea am de ce să mă plâng. În faţă stai extraordinar şi ai o poziţie perfectă la volan, iar în spate ai loc suficient. Dacă ai peste 1.80m şi şoferul la fel, o să atingi spătarul scaunului din faţă cu genunchii când iei loc pe banchetă. Însă cam la fel se întâmplă şi la bordul rivalilor săi.

În materie de dotări, modelul pe care l-am testat a fost un A3 Sportback Ambition echipat cu opţiuni în valoare de 4.842 euro. Acestea au fost Audi hold assist, Audi sound system (10 difuzoare, centerspeaker, subwoofer), cruise control, pachetul A3 Advanced (faruri automate cu xenon, lumini de rulare pe timp de zi şi stopuri cu LED, instalaţie de spălare faruri, climă automată, bluetooth), parking control, pachetul lumini interioare, scaune faţă încălzite, senzori de lumină şi ploaie şi nu în ultimul rând dinamicul volan multifuncţional Sport, îmbrăcat în piele.

image

Dar să vorbim şi despre calitatea materialelor, deoarece aici avem un produs premium. În cadrul testului cu Mercedes-Benz A180 CDI, am spus că interiorul lui Clasa A este cel mai frumos din segment deoarece are un design spectaculos chiar şi pe o versiune de entry-level. Însă dacă vorbim strict despre calitate, felul cum se simt plasticele la atingere, felul cum se simt butoanele când le apeşi, cât de bine închegată este cabina, până şi felul cum este căptuşită la interior uşa de la torpedou, atunci trebuie să vă mărturisesc că Audi A3 le este superior rivalilor săi. Într-un fel, nu te poţi pune cu tradiţia. Experienţa pe care o aduc cei de la Audi atunci când îţi propun un interior, este greu de egalat – în special pe un model care a avut 18 ani la dispoziţie pentru a-şi forma un limbaj clar de design şi de calitate a interiorului.  Aceste lucruri aproape că le simţi atunci când eşti la volanul unui A3. Conducându-l, m-am simţit mai relaxat decât la volanul lui Clasa A şi mult mai relaxat decât în Seria 1 – care aproape că te “încarcă” prea mult cu bordul său sportiv şi ultra-modern. Aceste lucruri nu sunt imediat sesizabile, întrucât trebuie să conduci un Audi pentru a pune totul în perspectivă.

Sub capota modelului pe care l-am testat s-a aflat TFSI-ul de bază din gama A3, anume cel de 1.2 litri, 110cp şi 175Nm. În mod normal, am fi spus că aceasta maşină este uşor submotorizată, însă datorită transmisiei S tronic cu 7 trepte şi mai ales a greutăţii reduse, A3 Sportback 1.2 TFSI îţi oferă performanţe elastice şi reprize mai mult decât decente. Prima sută de km/h vine în aproximativ 10.1 secunde, iar viteza maximă ajunge până la 200km/h. Desigur, dacă bugetul permite, am să recomand întotdeauna un propulsor care oferă performanţe cu un efort mai mic, însă per total am fost foarte mulţumit de acest micuţ 1.2 TFSI. Cei de la Mercedes-Benz nu oferă un rival direct (ca motorizare) iar BMW vor arăta cu degetul la 114i – care la 102cp şi 180Nm atinge 100km/h în doar 11.2 secunde.

image

O reuşită extraordinară a celor de la Audi în ceea ce-l priveşte pe A3 este masa totală. Reiau comparaţia de mai sus între A3 1.2 TFSI şi BMW 114i. Acesta din urmă are o greutate de 1375kg, în timp ce Audi-ul se prezintă pe cântar cu numai 1245kg. O diferenţă de 130kg este enormă, înseamnă practic doi pasageri în plus. Aşadar nu este de mirare nici faptul că A3 1.2 TFSI oferă şi un consum urban de 5.9 litri /100km şi unul mediu de numai 4.8 litri / 100km – şi cu aproape 20 grame de CO2 mai puţin decât BMW-ul.

Ca dinamică, m-aş fi aşteptat ca atât A3 cât şi Clasa A să meargă puţin în spatele lui Seria 1, deoarece acesta oferă tracţiune spate, ceea ce înseamnă că este mai distractiv de condus, nu? Ei bine, da şi nu. De ce da? Asta o ştim cu toţii. Dar de ce nu? Pentru că atunci când conduci mai sportiv, factorul de distracţie nu este singurul pe care trebuie să-l iei în calcul, mai ales prin trafic, unde ai nevoie de agilitate şi precizie. Aceste două calităţi există în abundenţă atât pe Clasa A cât şi pe Seria 1, însă niciunul dintre acestea nu mi s-a părut a fi la fel de bine echilibrat precum A3 Sportback. Motivele sunt urmatoarele. Greutatea redusă ajută A3-ul enorm, iar reuşita celor de la Audi la acest capitol este uriaşă. Apoi avem suspensia sport cu arcuri şi amortizoare întărite şi garda la sol coborâtă cu aproximativ 15 mm faţă de suspensia standard (standard pe versiunea Ambition). Şi nu în ultimul rând, un alt sistem standard pe acest nivel de echipare, este Audi drive select. Acesta adaptează modul de funcţionare al motorului, al direcţiei şi al transmisiei (pe versiunea S tronic) în funcţie de preferinţele şoferului. Cele 4 moduri predefinite sunt: comfort, auto, dynamic si efficiency, plus un mod programabil individual. Rezultatul este aproape şocant. Am condus hot hatch-uri mai puţin agile decât acest “modest” A3 Sportback 1.2 TFSI.

image

Preţul de bază pentru un A3 Sportback Ambition 1.2 TFSI S tronic este de 27.370 euro cu tot cu TVA. În acelaşi timp, versiunea de echipare entry-level pentru A3 Sportback se numeşte Attraction şi o poţi comanda, cu această motorizare şi transmisie manuală pentru numai 23.370 euro.

Dar atenţie, deoarece în momentul de faţă, Audi A3 este mai accesibil la preţ ca oricând. Există o ofertă specială pentru gama A3 numită Primul meu Audi, unde preţul unui A3 Sportback 1.2 TFSI scade până la 18.476 euro, cu toate taxele incluse! Ce-i drept, nu este extraordinar de bine dotat, nu are jante din aluminiu, aerul condiţionat este manual (asta contează mai puţin), însă vine echipat cu acelaşi sistem MMI cu ecran escamontabil de 5.8″, frână de parcare electromecanică, sistem start-stop, geamuri electrice şi computer de bord.

În concluzie, m-am simţit grozav alături de Audi A3 Sportback. Este o maşină extraordinară. Lupta între el şi rivalii săi de la BMW şi Mercedes-Benz este una aprigă. De ce să-ţi cumperi unul şi nu pe celălalt? Până la urmă mergi pe bugetul pe care-l ai şi bineînţeles pe modelul care te atrage cel mai mult vizual şi în care te simţi cel mai bine. În cazul meu, până recent, sau poate şi în continuare, dacă aş fi în căutarea unei compacte premium, m-aş uita în primul rând la un Clasa A, cu kit exterior AMG. Arată incredibil. Cât despre Seria 1, sigur, acesta are cea mai performantă transmisie automată, cele mai multe gadget-uri, direcţia cu cel mai mult feedback, tracţiune spate şi surprinzător poate şi cel mai mult loc (ok câţiva mm în plus) pe banchetă. Clasa A arată cel mai bine şi are o ţinută de drum tipică Mercedes-Benz, foarte confortabilă, însă extrem de pricepută şi pe partea de dinamică. Iar apoi ai A3-ul celor de la Audi. Acesta este cel mai agil (surprinzător), cel mai bine finisat, cel mai elegant, cel mai relaxant de condus (confortul nu este întotdeauna echivalent cu starea de relaxare, care apare atunci când nu îţi fuge privirea pe niciun instrument) şi nu în ultimul rând cel mai economic. Şi are şi cel mai spaţios portbagaj.

Aşa că, am să fiu cât se poate de sincer. Pe banii mei şi pe barba mea, în drum spre showroom-ul Mercedes-Benz, presimt că m-aş răzgândi fix în ultima clipă, aş face 180 grade şi mi-aş cumpăra un Audi A3 Sportback. Pe deasupra, mi se pare şi cel mai masculin. Deci, vândut.

image

Urmăriţi linkul pentru a accesa galeria foto completă!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite