„Vin musulmanii!“ - De ce este „islamofobia“ atât de periculoasă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Orice poveste cu musulmani tinde să genereze controverse, şi nu să lumineze, scrie Imran Awan pentru CNN
Orice poveste cu musulmani tinde să genereze controverse, şi nu să lumineze, scrie Imran Awan pentru CNN

Fie că este vorba despre cel mai popular nume din Anglia, Mohamed, sau doar de faptul că la Pizza Hut meniul cuprinde, mai nou, carne „halal“, orice poveste cu musulmani tinde să genereze controverse şi nu să lumineze, scrie Imran Awan, director al Centrului Aplicat de Criminologie din cadrul Universităţii Birmingham, Marea Britanie, pentru CNN.

Imram Awan este co-editor al volumelor „Metodologia urii, ameninţărilor şi terorismului electronic/Policing cyber hate, cyber threats and cyber terrorism“ şi „Extremism, contraterorism şi metodologie/Extremism, Counter-terrorism and Policing“. În opinia sa, scrisă pentru CNN, specialistul de origine arabă analizează tendinţele rasiste din zilele noastre şi modul în care acestea sunt alimentate de către presă.

Într-adevăr, scrie Awan, „islamofobia“ este perpetuată de frică şi de sentimentul că musulmanii ne iau slujbele, casele şi vieţile, astfel conducând la polarizarea societăţii şi la aşa-numita ciocnire dintre civilizaţii. Este un lucru comun să vezi probleme peste tot, cum ar fi numele popular de Mohamed folosit de extrema dreaptă în ura sa împotriva musulmanilor. De exemplu, titlul din „Daily Mail“, din ianuarie 2014: „Unul din zece copii din Anglia este musulman: practicanţii acestei religii vor depăşi curând numărul creştinilor“.

Presa trebuie să fie mai responsabilă

Articolul din „Daily Mail“, care era însoţit de o imagine a două femei musulmane ce purtau un văl pe cap, era plin de comentarii ale cititorilor, pline de ură („Surpriză, surpriză, interziceţi burka acum înainte să fie prea târziu!!!!!!“ sau „Trebuie să oprim asta, aceasta este o ţară creştină, următorul lucru pe listă fiind impunerea legii sharia“).

Îmbunătăţirea practicilor şi responsabilităţii media în portretizarea şi raportarea justă la Islam şi la musulmani, fără favorizare, discriminare sau intenţie de a da naştere prejudecăţilor anti-musulmane, este foarte importantă. Presa trebuie să ofere un mod de raportare al evenimentelor mult mai responsabil, obiectiv şi proporţional, explică Imram Awan.

Totuşi, din nefericire, povestea materialului din „Daily Mail“ nu este singura. Anul trecut, un articol din „The Sun“, intitulat „Ramadam a ding-dong“ a oferit un punct de vedere „senzaţional“ şi discriminatoriu care încerca să submineze musulmanii şi portretiza Islamul într-un mod negativ. Drept rezultat, vedem că musulmanii britanici, ca grup, suferă de pe urma jurnalismului de proastă calitate care alimentează extremismul şi grupările de extremă dreaptă.

Jurnalismul leneş nu reuşeşte să prezinte corect faptele

Din păcate, asemenea poveşti ajută la crearea unei atmosfere de demonizare a musulmanilor şi alimentează ura. Asemenea rapoarte şi reprezentări ale musulmanilor britanici ajută şi la crearea unei imagini de „ceilalţi“ pentru comunităţi şi, în special, pot influenţa percepţiile oamenilor despre musulmani, mai ales când se combină cu jurnalismul leneş care nu reuşeşte să reprezinte corect faptele adevărate pentru fiecare caz în parte, notează specialistul britanic.

Şi să nu uităm, de exemplu, de povestea din 2010, când s-au acoperit ferestrele unei piscine din Marea Britanie. „Înotători prin întuneric după ce consiliul acoperă ferestrele unei piscine «pentru protejarea intimităţii femeilor musulmane»“, nota tot „Daily Mail“. Consiliul a dezvăluit mai târziu că acoperirea ferestrelor piscinei nu a venit doar la solicitarea comunităţii musulmane.

Din studii anterioare şi din rapoarte media ştim cu toţii despre musulmani şi faptele lor, în special după evenimentele din 11 septembrie 2001, şi mai ştim şi despre „greutatea“ acestor rapoarte care, deşi corect aplicate unui singur individ, ajută la stereotipizarea negativă a musulmanilor.

Tendinţa „islamofobă“

De exemplu, un studiu condus de Universitatea Cardiff care a descoperit că majoritatea ştirilor care au relatat despre evenimentele din septembrie 2001 din SUA şi despre musulmani au fost negative. Studiul Cardiff efectuat asupra rapoartelor media despre musulmanii britanici a descoperit că cel puţin două treimi din articolele de ziar se concentrau pe poveşti despre terorism.

Aceste poveşti folosesc cuvinte ca „militant“ şi „radical“ pentru a descrie musulmanii şi sunt produsul unor prejudecăţi. Interesant este că studiul celor de la Cardiff a descoperit şi că adjectivele folosite cel mai des pentru descrierea musulmanilor erau „fanatic“ şi „fundamentalist“.

Aşa că, fie că articolele sunt pline de incorectitudini, fie că îi descriu pe musulmani ca pe o ameninţare la adresa securităţii, cu siguranţă creează o tensiune online şi offline împotriva musulmanilor, prin comentarii ameninţătoare care sunt şi extrem de inflamatorii şi care promovează „islamofobia“.

Această negativitate este încadrată de ideea că musulmanii sunt un popor periculos şi creează o situaţie de „ei împotriva noastră“ care poate dăuna serios relaţiilor din comunitate. 

Acum este timpul să acţionăm şi se inversăm această tendinţă şi, după cum sugerează Mehdi Hasan (jurnalist, prezentator de televiziune şi autor britanic, n.r.), „să impunem sancţiuni pentru articolele demonizatoare şi raportările incorecte despre musulmani“, acţiune care ne-ar putea asigura că începem să vedem relatări corecte, fără stereotipii, conchide Imram Awan pentru CNN.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite