Desi masterele specializate in sine nu sunt o noutate, felul in care multe din scolile de business de top dezvolta aceste programe poate fi considerat cel putin inovativ. Ruta traditionala in educatia in afaceri obisnuia sa fie una verticala (licenta in managementul afacerilor, master in managementul afacerilor, si probabil dupa cativa ani de experienta in domeniu, un MBA). Insa masterele specializate aproape ca au schimbat regulile jocului. In timp ce scheletul programului este foarte similar cu cel al unui master in management, masterele specializate pun accent pe dezvoltarea profesionala in sectoare specifice.

Caracter International

Una dintre scolile de business de top, EMLYON (Franta) a lansat in ultimul an trei mastere specializate, un Master in Managementul si Marketingul Brandurilor de Lux, un Master in Managementul Industriei Sportive si un Master in Managementul Industriei Ospitaliere. Toate aceste trei programe urmeaza aceeasi structura, axata pe cele trei industrii; industria bunurilor de lux, industria sportiva si industria ospitaliera. Frumusetea acestor cursuri sta in caracterul lor international. Pe parcursul a 16 luni studentii invata in 4 tari diferite: Franta, Elvetia sau Regatul Unit, China si o tara la alegere pentru un internship de 4 luni.

Parteneri de renume

In timp ce masterele traditionale sunt ‘gandite’ si dezvoltate in-house, EMLYON s-a aliat cu organizatii de renume in cele trei industrii pentru a lansa prgrame cu adevarat unice. Partenerii acestor trei programe sunt: London College of Fashion, un conglomerat de companii sportive precum Adidas si North Face (pentru masterul in managementul industriei sportive)  si Institutul Paul Bocuse (institut culinar francez, renumit mondial).

Studentii au oportunitatea de a face internshipul la unul dintre partenerii EMLYON si chiar si sa obtina un loc de munca daca prestanta lor se ridica la nivelul asteptarilor.

Pe parcursul programului studentii sunt expusi in nenumarate randuri mediului de afaceri international avand ocazia sa lucreze la studii de caz reale, sa cunoasca oameni de afaceri de succes si sa participe la un targ de joburi organizat de scoala.

Studiu de caz

Ioana Brezan este una dintre romancele care au decis sa urmeze Masterul in Managementul si Marketingul Brandurilor de Lux la EMLYON. Ioana a terminat liceul  in Constanta, ca apoi sa fie acceptata la Universitatea din Manchester in Regatul Unit.

Ioana povestste cum primul sau job part time in industria bijuteriilor de lux i-a deschis o pasiune pentru acest sector si a determinat-o ca mai departe sa urmeze acest curs specializat la EMLYON.

‘’ Am aflat in cautarea mea, ca nu sunt multe facultatile ce ofera acest curs cu specializare in domeniul de lux. EMLYON insa ofera ceva mai mult decat atat, ofera posibilitatea de a studia in 3 locatii diferite pe tot parcursul masterului ;  Lyon, Londra si Shanghai -  locatii cheie in aceasta industrie.’’

 Ce crezi ca ai invatat la acest curs, ce nu ai fi putut invata in alta parte?

‘’Exista o stransa legatura intre industria brandurilor de lux, arta, cultura si istorie. Posibilitatea de a calatori pe perioada studiului si de a avea un contact direct cu diferite culturi, te face sa intelegi lumea dintr-o perspectiva mult mai complexa, sa intelegi cu adevarat diferentele de cultura si obiceiuri, aspecte ce nu pot fi deduse din cartile de studiu ci doar experimentand.’’

Numeste una din experientele interesante prin care ai trecut la EMLYON

‘’ O experienta interesanta a fost un mic concurs, in stilul “treasure hunt”, in Shanghai,cu cerinte ce privesc brandurile de lux aflate aici. O adevarata provocare avand in vedere timpul scurt si “piedicile intentionate” ale concursului, insa un mod mult mai placut si captivant de a descoperi Shanghai-ul si de a invata despre cultura locala. ’’

 Ce dificultati ai intampinat pe durata acestui curs?

‘’ Masterul se desfasoara intr-un ritm foarte alert si atunci trebuie sa fii foarte pregatit si sa dedici o mare parte a timpului studiului. In acelasi timp, tentatia de a calatorii si mai mult odata aflat intr-o alta tara este mare si atunci trebuie sa incerci sa gasesti un echilibru. Bariera de limba este si ea o mica problema deoarece desi facultatea pune la dispozitie cursuri de limba franceza si chineza, timpul este foarte scurt si nu iti perminte o avansare rapida, cursurile normale desfasurandu-se in limba engleza. Bineinteles, totul depinde de ambitia si determinarea ta. ‘’

Daca ar fi sa dai un sfat tinerilor din Romania, care ar fi acela?

‘’ Romania este o tara cu foarte mult potential si tinerii romani trebuie sa inteleaga ca nu sunt cu nimic mai prejos decat tinerii din exteriorul tarii.’’

‘’ Studiul in strainatate ofera in mod clar mai multe avantaje, dupa parerea mea si sfatuiesc tinerii romani sa se ambitioneze sa tinteasca cat mai sus si sa expuna adevarata valoare a tarii noastre. Bineinteles, aici se va pune si problema banilor, insa exista multe posibilitati de finantare cum ar fi cea de la Guvernul Britanic de care am beneficiat si eu printr-o simpla aplicatie online. Cu toate acestea, i-as sfatui sa nu se indeparteze de Romania ci sa o ajute sa se dezvolte odata ce au acumulat cunostiintele si experientele din strainatate, lucru pe care vreau sa il fac si eu dupa cel mult 5 ani de experienta de munca in strainatate. ‘’