Noile manuale la română, religie, limba modernă, matematică şi explorarea mediului de la clasele I şi a II-a vor ajunge în şcoli până pe 5 septembrie 2014

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primii care vor învăţa materia obligatorie şi din manuale digitale sunt copiii din clasa I şi a II-a
Primii care vor învăţa materia obligatorie şi din manuale digitale sunt copiii din clasa I şi a II-a

De anul viitor, elevii din clasele întâi şi a II-a vor avea parte de manuale noi la materiile obligatorii Comunicare în limba română/maternă, Matematică şi explorarea mediului, Limba modernă, dar şi la Religie, inclusiv în format digital, o premieră aşteptată în învăţământul românesc. Noile manuale electronice vor fi accesate atât de elevi şi de profesori, cât şi de părinţi, pe conturi diferite, potrivit documentelor Ministerului Educaţiei.

UPDATE: „Manualele digitale vor cuprinde atat conţinutul celor tipărite, cat si exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări”, a scris Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, pe pagina sa de Facebook.


Documentaţia publicată de Ministerul Educaţiei pe site-ul oficial prevede că pe 22 noiembrie se lansează sesiunea de evaluare şi licitaţia proiectelor de manuale şcolare pentru clasele I şi a II-a în anul şcolar 2014-2015, destinată editorilor de carte din România.

Aceştia vor avea apoi cinci luni la dispoziţie, în perioada 23 noiembrie – 23 aprilie, aşa cum au şi solicitat ministerului, pentru a elabora aceste proiecte de manuale, atât în varianta tipărită cât şi în varianta electronică, potrivit calendarului pentru asigurarea cu manuale şcolare.

Evaluarea manualelor depuse de licitanţi va avea loc în perioada 5-20 mai 2014, iar rezultatele finale de după contestaţii se vor publica pe 28 mai.

Realizarea tirajului noilor manuale şcolare pentru clasele I şi a II-a se va face în perioada 28 iulie – 22 august, urmând ca până cel târziu pe 5 septembrie 2014, acestea să ajungă la inspectoratele şcolare şi în şcoli, se mai arată în calendarul oficial publicat de minister.

Practic, de anul viitor, elevii din clasele I şi a II-a vor învăţa la materiile obligatorii menţionate de pe manuale noi, atât în forma tradiţională, de 128 de pagini, cât şi în format digital.

06_Calendar_manuale_scolare_clasa_I_II_12_noi.pdf by Ioana Nicolescu

Noile manuale imprimate, între 80 şi 128 de pagini fiecare

Ministerul Educaţiei a stabilit, prin caietul de sarcini pentru elaborarea noilor manuale şcolare destinate claselor I şi a II-a, specificaţiile tehnice atât pentru cele printate, cât şi pentru cele digitale. 

Pentru a fi admise în sesiunea de evaluare, proiectele de manuale şcolare prezentate de către furnizorii de pachete educaţionale trebuie să respecte următoarele specificaţii tehnice minimale, potrivit documentaţiei ministerului:

  • Proiectul de manual şcolar trebuie să fie depersonalizat, astfel încât să nu conţină numele autorilor, numele furnizorului de pachete educaţionale, sigla/logoul, alte semne particulare sau date care pot conduce la identificarea autorilor/furnizorilor de pachete educaţionale;
  • Pagina de gardă a proiectului de manual şcolar trebuie să cuprindă, în ordine: titlul disciplinei, clasa, tipul de programă şcolară, numărul ordinului ministrului educaţiei naţionale pentru aprobarea programei şcolare, numărul de pagini al proiectului de manual şcolar prezentat;
  • Pe pagina a treia se tipăreşte textul imnului naţional;
  • Urmare a acordului nr. 367/ 26.08.2010, încheiat între Asociaţia Telefonul Copilului şi Ministerul Educaţiei Naţionale, pe pagina de gardă a manualului şcolar trebuie trecut numărul de telefon european 116.111, de asistenţă pentru copii;
  • La sesiunea de evaluare, se va prezenta proiectul de manual şcolar în forma finală propusă de furnizorul de pachete educaţionale;


Condiţiile tehnice pentru prezentarea proiectului de manual în formă imprimată pentru manualele de Comunicare în limba română, Comunicare în limba maternă:

specificatii tehnice noile manuale

Manuale digitale accesibile separat pentru elevi, profesori şi părinţi

Caietul de sarcini pentru noile manuale conţine şi prevederile obligatorii pentru proeictele de manuale digitale:

  • Proiectul de manual şcolar trebuie să fie depersonalizat, astfel încât să nu conţină numele autorilor, numele furnizorului de pachete educaţionale, sigla/logoul, alte semne particulare sau date care pot conduce la identificarea autorilor/furnizorilor de pachete educaţionale;
  • Pagina de start a proiectului de manual şcolar trebuie să cuprindă, în ordine: titlul disciplinei, clasa, tipul de programă şcolară, numărul ordinului ministrului educaţiei naţionale pentru aprobarea programei şcolare, numărul de pagini al proiectului de manual şcolar prezentat;
  • Pe pagina/ecranul următor se include textul imnului naţional;
  • Urmare a acordului nr. 367/ 26.08.2010, încheiat între Asociaţia Telefonul Copilului şi Ministerul Educaţiei Naţionale, pe una din primele pagini/ecrane a manualului şcolar trebuie trecut numărul de telefon european 116.111, de asistenţă pentru copii;
  • La sesiunea de evaluare, se prezintă proiectul de manual şcolar în forma finală propusă de furnizorul de pachete educaţionale;
  • Manualul digital se prezintă pe suport de stocare de tip CD/DVD.


”Manualele digitale reprezintă o abordare nouă în implementarea componentei TIC în procesul de
predare-învăţare-evaluare. Vor fi apreciate implementări inovative, care să respecte ultimele convenţii
folosite în implementarea soluţiilor de conţinut multimedia interactiv, reprezentat, în acest caz, de
manualele digitale. Manualele digitale trebuie să îmbogăţească procesul educaţional cu activităţi multimedia interactive. Manualul digital cuprinde integral conţinutul manualului tipărit, având în plus (sau în locul ilustraţiilor de pe hârtie) elemente specifice precum: exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele sunt utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare atât individual, cât şi în activităţi de grup”, se arată în caietul de sarcini.

În plus, varianta electronică nu este restricţionată la rolul de manual tradiţional, ci este în relaţie cu
platforma online care îl găzduieşte, atât caiet de lucru, cât şi portofoliu de lucrări personale, mai spun specialiştii de la Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare al Ministerului Muncii, cei care au realizat întreaga documentaţie.

Cel mai important element de noutate adus de manualele digitale este reprezentat de activităţile multimedia interactive de învăţare (AMII)”, susţin ei. Activităţile interactive cuprind mai multe elemente:

  • Static: cuprinde elemente educaţionale cu care elevul are o interacţiune scăzută: desene, fotografii, diagrame statice, hărţi statice.
  • Animat: cuprinde animaţii sau filme asupra cărora elevul are un control limitat la secvenţierea derulării ilustraţiei prin Play, Stop, Pauză.
  • Interactiv: cuprinde elemente educaţionale cu grad înalt de interactivitate – simulări, emulări de procese, rezolvare de probleme, joc educativ - prin care elevul reuşeşte, prin joc, experiment şi descoperire, să atingă un profit cognitiv superior.
  • Complex: aplicaţii software complexe care, în plus, oferă o continuitate a acumulărilor/competenţelor dobândite de elev pe întreaga durată de utilizare, atât în interiorul fiecărui capitol în parte, cât şi pe parcursul întregului manual.

05_Caiet de sarcini manual imprimat si digital_10_oct.pdf by Ioana Nicolescu


Editorii susţin că lansarea noilor manuale, inclusiv cele digitale, ar putea fi din nou amânată

Editorii sunt îngrijoraţi că nici anul viitor nu vor fi scoase noile manuale pentru clasele I şi a II-a, spunând că nu au mai primit niciun semn de la Ministerul Educaţiei, după ce Remus Pricopie a anunţat că metodologia a fost finalizată şi va fi aprobată cel mai probabil în septembrie, termen depăşit. Ca atare, ar putea fi amânată şi introducerea manualelor digitale.

Costoiu: peste 2.400 de şcoli, conectate la internet în 2013. Restul, în 2014

Ofertele pentru conectarea la Internet a peste 2.400 de şcoli se află în stadiul final de evaluare, în perioada următoare urmând să fie anunţat câştigătorul, a declarat miercuri ministrul delegat pentru învăţământul superior, cercetare şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu, prezent la conferinţa Future Communities. Oficialul a anunţat că anul viitor ar trebui să fie conectate toate şcolile din ţară.

Metodologia pentru noile manuale şcolare, finalizată până la 1 septembrie

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a explicat joi că introducerea noilor manuale pentru clasele I şi a II-a respectă ultimul calendar convenit cu editorii: metodologia va fi gata până la 1 septembrie 2013, urmând ca în termen de şase luni să fie gata şi primele manuale-pilot. Ceea ce înseamnă că noua generaţie de şcolari va învăţa după manualele de anul trecut.

INTERVIU Ministrul Educaţiei: „De anul viitor vom avea manuale digitale“

Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, în timp ce problema şcolilor care se dărâmă ar putea fi soluţionată abia în doi-trei ani. Aşa a anunţat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.

Liceul Kretzulescu. Cum se învaţă în prima clasă „inteligentă“ din România. „Cursurile sunt ca un teambuilding”

Prima clasă digitală, inaugurată la începutul anului, este locul unde elevii şi profesorii comunică şi învaţă împreună pe tablete şi manuale digitale. În timp ce dascălii sunt timoraţi de experienţă, tinerii spun că se simt ca în teambuilding

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite