Reiau in integrum, cu toate subiectele şi predicatele necesare:

 

Doamnă comisar european Corina Creţu,

Distinşi europarlamentari români Victor Boştinaru, Daniel Buda, Cristian-Silviu Buşoi, Andi Cristea, Viorica Dăncilă, Mircea Diaconu, Damian Drăghici, Doru-Claudian Frunzulică, Maria Grapini, Eduard-Raul Hellvig, Cătălin Sorin Ivan, Monica Luisa Macovei, Ramona Nicole Mănescu, Marian-Jean Marinescu, Ionel-Sorin Moisă, Siegfried Mureşan, Victor Negrescu, Dan Nica, Norica Nicolai, Ioan Mircea Paşcu, Cristian Dan Preda, Laurenţiu Rebega, Daciana Octavia Sârbu, Csaba Sógor, Theodor Dumitru Stolojan, Claudiu Ciprian Tănăsescu, Claudia Tapardel, Traian Ungureanu, Adina-Ioana Vălean, Renate Weber, Iuliu Winkler,

Doamnelor şi domnilor,

 

Dacă vreunul dintre dumneavoastră puteţi afirma, cu mâna pe inimă, că Educaţia în România azi e cum trebuie să fie, şi acum şi peste douăzeci de ani, atunci vă spun că, tot cu mîna pe inimă, că aţi pierdut legătura raţională cu ţara dumneavoastră de origine, că sunteţi fie rupţi de realitate – deci, incompetenţi în materia sistemului public al Educaţiei -, fie interesaţi să susţineţi că negrul e alb – deci, impostori în materia sistemului public al Educaţiei – şi atunci ce vă rămâne de făcut este să vă cereţi singuri afară din Parlamentul Europei, pentru că, pur şi simplu, nu aveţi de ce reprezenta România, ca europarlamentari.

Plec, prin urmare, de la premisa că aşa ceva nu e posibil, drept pentru care presupun că sunteţi politicieni de bună-credinţă şi că vă pasă în mod real de România.

În logica enunţului anterior, eu cred că faceţi României un mare bine istoric dacă promovaţi şi susţineţi cu forţă adoptarea unui Mecanism de Cooperare şi Verificare pe Educaţie (MCV-EDU), menit să iniţieze şi să accelereze schimbarea paradigmei sistemului public al Educaţiei în România, aducând Şcoala ca sistem în secolul XXI, de acolo de unde este ea acum.

Tehnic, e simplu de tot. Puteţi lua ca model, cuvânt cu cuvânt, conţinutul Hotărârii nr. C (2006) 6569 din 13.12.2006 a Comisiei Europene privind stabilirea mecansimului de cooperare şi verificare a progresului în reforma Justiţiei şi lupta împotriva corupţiei. Înlocuiţi, doar, anexa benchmark-urilor la care face referire Art. 1, şi gata!... Ca sursă de inspiraţie, vă propun eu o serie de benchmark-uri pe Educaţie, ca sa avem un punct de pornire.

Vă urez succes maxim.

Până la capăt!

Marian Staş

 

p.s. Cum e cu chestiunile tehnice ale demersului dumneavoastră politic şi de leadership? Iată cum – pe englezeşte, în original, semnate de Excelenţa-Sa, comisarul european de resort Olli Rehn. Aici aveţi textul Hotărârii invocate de mine, şi referinţele (benchmarks) pentru monitorizarea MCV a României:

Article 1. Romania shall, by 31 March of each year, and for the first time by 31 March 2007 (aici scriem 31 March 2015 – M.S.), report to the Commission on the progress made in addressing each of the benchmarks provided for in the Annex.

The Commission may, at any time, provide technical assistance through different activities or gather and exchange information on the benchmarks. In addition, the Commission may, at any time, organise expert missions to Romania for this purpose. The Romanian authorities shall give the necessary support in this context.

Article 2. The Commission will communicate to the European Parliament and the Council its own comments and findings on Romania's report for the first time in June 2007 (aici scriem  June 2015 – M.S.).

The Commission will report again thereafter as and when required and at least every six months.

Article 3. This Decision shall enter into force only subject to and on the date of the entry into force of the Treaty of Accession (acest articol nu mai este necesar, deci Hotărârea va avea doar trei articole - M.S.).

Article 4 3. This Decision is addressed to all Member States.

Done at Brussels,

13/XII/2006 (aici scriem 15/XII/2014 – M.S.).

 

Anexa

Benchmarks to be addressed by Romania, referred to in Article 1:

(1) Ensure a more transparent, and efficient judicial process notably by enhancing the capacity and accountability of the Superior Council of Magistracy. Report and monitor the impact of the new civil and penal procedures codes.

(2) Establish, as foreseen, an integrity agency with responsibilities for verifying assets, incompatibilities and potential conflicts of interest, and for issuing mandatory decisions on the basis of which dissuasive sanctions can be taken.

(3) Building on progress already made, continue to conduct professional, non-partisan investigations into allegations of high-level corruption.

(4) Take further measures to prevent and fight against corruption, in particular within the local government.

 

În materia Educaţiei, puteţi folosi următorul set de parametri de referinţă (benchmarks):

  1. Obligativitatea alocării, în deceniul 2015-2024,  a minimum 10% PIB pentru Educaţie şi Cercetare, pentru stoparea declinului şi recuperarea decalajelor uriaşe ale României faţă de statele dezvoltate din UE
  2. Obligativitatea depolitizării complete şi definitive, până, la 1 Decembrie 2018, a învăţământului preuniversitar
  3. Obligativitatea punerii în fapt, până la 1 Decembrie 2018, a unor modele educaţionale performante de secol XXI, care să propulseze dezvoltarea economico-socială a României, în loc să o ţină pe loc sau să o tragă înapoi, aşa cum e cazul acum

 

p.p.s. Cum adică, pe ce mă bazez? De pildă, pe următorul set de evidenţe SMART (adică specifice, măsurabile etc.), ale căror surse sunt sigur că vi le pot procura imediat consilierii dumneavoastră:

  • Procent P.I.B. cel mai mic din UE alocat Educaţiei şi Cercetării – sub 4%
  • Inadecvare structurală la piaţa forţei de muncă – 25% şomeri NEET, cea mai mare rată din UE
  • Performanţă de sistem foarte slabă documentată în fapt la nivel internaţional (PISA / OECD etc.) – locul 49 / 65 în 2009, locul 45 / 65 în 2012
  • Ultimul loc din Europa la Indicele de Învăţare pe Întreg Parcursul Vieţii (ELLI – European Lifelong Learning Index)- locul 23 / 23 în 2010
  • Ultimul loc din Europa la Indicele Competitivităţii Globale WEF (World Economic Forum) – locul 28 / 28 în 2014
  • Cel mai mare număr de analfabeţi din Europa – RO – 41% elevi de 15 ani; BG – 40%; Luxemburg – 26%; Austria – 25% etc.


p.p.s. Şi, la urmă, una aşa, de corazon, de la mine pentru domniile-voastre. Aşa să vă ajute Dumnezeu – PÂNĂ LA CAPĂT!...