INTERVIU Daniel Funeriu acuză: „Modificarea Legii Educaţiei este în interesul fabricilor de diplome”

INTERVIU Daniel Funeriu acuză: „Modificarea Legii Educaţiei este în interesul fabricilor de diplome”

Daniel Funeriu, fost ministru al Educaţiei FOTO Adevărul

Într-un interviu acordat ziarului „Adevărul”, fostul ministru al Educaţiei Daniel Funeriu susţine că măsura Executivului Ponta de a-i obliga pe învăţători şi educatori să obţină o diplomă de licenţă până în 2018 dacă vor să rămână titulari pe post îi obligă pe oamenii buni, vechi, din sistem să obţină pe cheltuiala lor „o bucată de carton”, favorizând „fabricile de diplome”.

Ştiri pe aceeaşi temă

Guvernul Ponta 1 a dat trei Ordonanţe de Urgenţă (OUG) prin care a fost modificată Legea Educaţiei, două dintre acestea fiind aprobate pe ultima sută de metri în luna decembrie. În textul Ordonanţei 92/2012  se stipulează la articolul VI că învăţătorii şi educatorii care nu au o diplomă de licenţă nu mai au dreptul să îşi continue activitatea în funcţiile didactice din învăţământul preuniversitar.

„Educatorii şi învăţătorii încadraţi în sistemul naţional de învăţământ au dreptul să îşi continue activitatea în funcţiile didactice din învăţământul preşcolar, respectiv învăţământul primar pe care le ocupă, cu condiţia absolvirii studiilor universitare de licenţă, în profilul postului, în cel mult 6 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă", scrie în textul ordonanţei.

Contactat de „Adevărul", fostul ministru al Educaţiei,  Daniel Funeriu, a spus că „această modificare este în interesul fabricilor de diplome şi nu al elevilor, tot aşa cum a fost şi iniţiativa (respinsă din fericire) a intrării la facultate fără bac şi tot aşa cum este şi iniţiativa bacalaureatului profesional".

Ce părere aveţi de modificarile repetate care au avut loc în ultima vreme în ceea ce priveşte Legea Educaţiei Naţionale?

Cei care urlau că după trei ani de dezbateri că am trecut legea prin angajarea răspunderii o modifică acum pe furiş într-o după-amiază, prin ordonanţe de urgenţă despre care aflăm când sunt publicate în monitorul oficial. Legea Educaţiei promova şi recompensa valoarea. Modificările aduse până acum recompensează gerontocraţia, clientela de partid şi mediocritatea. Cel mai grav e că aceste modificări sunt în sprijinul reţelelor de interese ilegitime din universităţi nu în sprijinul studenţilor. Vreau totuşi să subliniez că aducerea la zi a articolului 104 e singura care trebuia făcută.

Vreau ca românii să ştie că în urma bacalaureatului serios pe care l-am introdus, fabricile de diplome au pierdut anual 100.000 de studenţi-clienţi, ceea ce înseamnă o pierdere de aproximativ 100 de milioane de Euro anual. E limpede că această modificare este în interesul fabricilor de diplome şi nu al elevilor, tot aşa cum a fost şi iniţiativa (respinsă din fericire) a intrării la facultate fără bac şi tot aşa cum este şi iniţiativa bacalaureatului profesional.

Sper ca noul guvern să nu mai facă astfel de modificări şi ar fi bine dacă ar lăsa învăţământul profesional să funcţtioneze aşa cum l-am introdus eu începând cu acest an. Desigur, universităţile mediocre vor eliminarea sa: cu cât mai mulţi elevi merg la profesional cu atât mai puţin clienţi au universităţile, or România are nevoie de meseriaşi de calitate nu de rebuturi posesoare de diplome universitare.

Ce aţi vrut dumneavoastră să faceţi prin Legea Educaţiei Naţionale în ceea ce-i priveşte pe educatori şi învăţători?

La nivelul învăţătoarelor exista o mare inechitate: învăţătoarele formate pe stil vechi, cu un liceu pedagogic serios şi cu experienţă de mulţi ani la catedră, care sunt şi cele mai bune cadre didactice din sistem, câştigau mult mai puţin decât colegele lor mai tinere, absolvente de licenţă. Prin Legea Educaţiei am reparat această inechitate, făcând un lucru firesc: am echivalat învăţătoarelor de calitate anii petrecuţi la catedră cu absolvirea facultăţii. Procedura de echivalare demarată de mine în 2011 s-a finalizat în iulie 2012 pentru 22 000 de învăţătoare dar miniştrii care s-au perindat de atunci nu au semnat ordinul de echivalare.

Ce schimbări introduce Ordonanţa de Urgenţă 92/2010 şi cum îi va afecta pe educatori şi învăţători?

Prin ordonanţa 92 de modificare a Legii Educaţiei, Guvernul actual îi obligă pe aceşti oameni foarte buni să meargă pe cheltuiala lor la o universitate, să mai ia o bucată de carton. Aşadar în loc să li se recunoască meritele şi să primească bani în plus, 22 000 de oameni sunt forţaţi să meargă 3 ani la universitate pe banii lor fără niciun rost.

Cum aţi gândit aplicarea acestei măsuri în ceea ce îi priveşte pe cei care erau deja în sistem?

"Învăţătoarelor de calitate li se echivalează anii petrecuţi la catedră cu absolvirea facultăţii. Dumneavoastră chiar vă imaginaţi o foarte bună învăţătoare de 50 de ani mergând la facultate când de fapt ea poate să dea lecţii multor profesori de facultate?"

Puteţi să ne explicaţi dacă măsurile luate de dumneavoastra vizau mărirea salariilor şi nu eliminarea celor fără studii superioare, ceea ce se pare că se întamplă acum?

"Măsurile luate de mine vizau două lucruri: creşterea salariilor a 40 000 de învăţătoare (la aproximativ 20.000 am reuşit să o fac) şi recunoaşterea valorii."

Ecaterina Andronescu susţine că "a fost nevoită să dea această ordonanţă pentru că altfel cei 40.000 de educatori şi învăţători din învăţământul preşcolar şi primar nu puteau să fie salarizaţi în condiţiile în care legea prevedea doar titulatura de profesor". Cum comentaţi explicatia doamnei Andronescu?

"Până pe 20 decembrie se putea şi pe 21 nu se mai putea? Aşadar e o minciună sfruntată. Păcat pentru dânsa."

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările