De ce nu se pot ţine examenele naţionale de absolvire în vara aceasta

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ciuda asigurărilor repetate ale ministrului Cîmpeanu, continui să cred că vara aceasta nu se vor putea ţine examenele naţionale de absolvire. După trei semestre şcolare pierdute, după accesul inegal al elevilor la învăţământul online, după un învăţământ online în mare parte ineficient, nu există asigurată egalitatea de şanse la examenele naţionale.

Singurii   elevi cu şanse serioase de a promova aceste examene sunt cei care au beneficiat de meditaţii.  Asta vrea dl ministru, să avantajeze elevii ai căror părinţi au avut bani de meditaţii? Câţi sunt? 10-15%?

Trei semestre de şcoală pierdute

Un an şi jumătate de şcoală pierdute. Din motive aduse de pandemie, nu este cineva vinovat de cele întâmplate. Probabil că şcoala efectivă, cu prezenţa fizică,  s-a făcut în toată această perioadă doar în procent de 10-20%.

S-a discutat şi se discută despre învăţământul online. Ne-a prins complet nepregătiţi, fără resursele tehnice necesare, nici la şcoli  şi nici la elevi. Şi profesorii au fost prinşi nepregătiţi, fără să stăpânească tehnicile şi metodica învăţământului online.

Învăţământul online nu conţine o etapă importantă a proceselor de învăţământ. Evaluarea, zilnică sau de periodică, care să ofere un feedback necesar profesorilor, elevilor şi părinţilor, pentru îndreptarea celor neînţelese de către elevi, a lipsit cu desăvârşire. Mediile după primele două semestre pierdute sunt de 9 şi 10, câteva de 8, pentru că nu s-a putut realiza o evaluare convingătoare.

Şi elevii care au participat la învăţământul online nu puteau sta nemişcaţi, în faţa calculatoarelor sau cu telefonul în mână ore întregi. Este o iluzie sa crezi ca toţi elevii au participat activi la acest tip de învăţământ.

Cert este, după mai multe surse, că o treime dintre elevi nu au participat la învăţământul online, din lipsa resurselor tehnice necesare, ale lor sau ale şcolilor. Iar peste jumătate din cei care au participat nu au înţeles mare lucru. Rămâne circa o treime dintre elevi care au beneficiat de meditaţii sau s-au descurcat rezonabil cu învăţământul online. Poţi ţine examenele naţionale, ştiind că doar o treime dintre elevi au învăţat materia, cât de cât eficient? Unde este egalitatea de şanse?

Mai este o problemă. Disciplinele de examen sunt etajate. Adică, nu pricepi materia de la unele capitole, dacă n-ai parcurs-o pe cele din  capitole anterioare. Aşa este la matematică, gramatică, fizică, etc.  Cum să înţelegi materia predată în semestrul al doilea din clasa a VIII-a, dacă nu ai parcurs-o pe cea din semestrul al doilea din clasa a VII-a, şi nici pe aceea din semestrul întâi din clasa a VIII-a? Mai precis, două treimi dintre absolvenţii de clasa a VIII-a s-ar prezenta la examen fără să fi parcurs jumătate din clasa a VII-a, şi toată clasa a VIII-a. Ar rămâne să primească la examen subiecte din clasele a V-a şi a VI-a.

În opinia mea, dacă s-ar ţine examene naţionale de absolvire, corecte şi cinstite, doar 30-35% le-ar promova. Ce fac universităţile, cu puţini studenţi în anul întâi de facultate?

Unde sunt rezultatele de la simularea de Bacalaureat? Au trecut 10 zile şi rezultatele nu au fost publicate, spre deosebire de alţi ani. Sunt aşa de proaste rezultatele, încât nu pot fi publicate?

Soluţia unei situaţii atipice

Suntem într-o situaţie în care nimeni nu este vinovat de amploarea pandemiei şi de soluţiile de combatere a ei. Şi alte ţări s-au confruntat cu aceleaşi probleme. Soluţia, în acest context, pentru respectarea egalităţii de şanse, este înlocuirea notelor de la examenele naţionale de absolvire cu media notelor din ultimii patru ani, de gimnaziu sau de liceu, după caz. Este oricum mai echitabilă această soluţie, comparativ cu susţinerea examenelor naţionale, cu trei semestre pierdute.

Iar în anii ce vin, în speranţa că vor fi ani normali cu pandemia eliminată sau consistent diminuată, profesorii, atât din preuniversitar cât şi cei din universitar, să încerce să recupereze materia pierdută prin esenţializarea cunoştinţelor, păstrarea celor cu adevărat relevante pentru înţelegerea materiei în anii ce vin. Altfel, vom avea o generaţie de sacrificiu care va duce povara pandemiei în spate încă mulţi ani de acum încolo.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite