Previziuni sumbre pentru dulciurile românești: când și de ce se vor scumpi
0Cei mai mari producători români de dulciuri se confruntă cu o nouă provocare din cauza triplării prețului unuia dintre cele mai apreciate ingrediente, după cum au declarat aceștia pentru „Adevărul”.
Preţurile pentru cacao au devenit de trei ori mai mari în ultimul an, creând o mare problemă pentru producătorii români de bomboane şi de ciocolată. Contactați de „Adevărul”, trei dintre cei mai mari producători și distribuitori din România au declarat că, inevitabil, produsele se vor scumpi.
„Este adevărat că prețul boabelor de cacao s-a triplat, datorită mai multor factori: secetă, defrișări, consum, speculații ale pieței, dar producătorii români nu au resimțit până acum acestă creștere deoarece importatorii și distribuitorii au avut contracte până acum. Noi de exemplu am făcut stocuri, să putem ține cât mai mult prețurile jos. Acum când prețurile vor începe să crească, impactul este clar: va crește prețul produselor finite. Ce vor face producătorii ? Probabil toți vor crește prețul, iar între timp vor căuta alternative de înlocuire a ciocolatei sau vor produce mai puțin (funcție de cerere, care după părerea mea se va diminua) sau vor face produse care să nu conțină atât de multă ciocolată. Cunoscându-i pe partenerii noștri, îmi asum să declar că rabat de la calitate nu va face nimeni”, a declarat pentru „Adevărul” Marian Anghel, fondator OmniaGusti.
Omnia Gusti este principalul furnizor de materie primă pentru cofetării și partener în România pentru branduri importante la nivel internațional, cum ar fi: Debic Veliche, Leman, Smet Weiss, Masdeu, Andros, Laped, Bridor , Tout Sweet, Ristoris, Casa Modena, VanBeef, Igor, Canutti, Bongiovanni, Clarebaut și multe altele.
Cum se va transforma piața
Marinel Bejan, proprietarul brandului Damarin, a explicat pentru „Adevărul” că există doar trei variante pe care producătorii le pot lua în calcul. „Există trei variante posibile: cea în care producătorii finali de dulciuri vor alege materie primă de o calitate mai slabă sau boabe de cacao de o calitate mai slabă; o altă variantă e să se orienteze către bomboanele de ciocolată, păstrând calitatea ciocolatei, dar schimbând creme și sortimentele de umplutură – de exemplu, vor introduce mai multe fructe; a treia variantă e ca, atunci când vor trebui să-și mențină principiile și standardele și să-și asume o creștere de preț, o vor face etapizat, adică va urma o perioadă în care vor mări prețurile treptat”, a declarat Bejan.
„Noi nu vom renunța la principii și calitate pentru a câștiga bani. Oamenii s-au obișnuit cu produsele și pentru asta suntem căutați. Ne vom asuma o perioadă creșterea de preț și, într-un final, deși vom risca o scădere în vânzări, e mai important să ne păstrăm principiile.
Soluțiile noastre pentru o creștere de preț cât mai mică sunt legate, în special, de optimizarea costurilor adiacente materiei prime. De exemplu, noi avem deja panouri solare montate pentru a avea costuri energetice mai mici, vom încerca să ne optimizăm producția prin investiții în utilaje care să ne ajute să creștem capacitatea de producție și avem în plan eficientizarea distribuției și a livrărilor. Sub nicio formă nu vom renunța la calitatea în ceea ce privește materia primă sau rețetele, cel mult ne vom orienta către rețete cu umpluturi din fructe sau crème clasice. Şi bineînțeles că și noi ne facem stocuri cât mai mari de materie primă la un preț mai bun decât cel ce vă urma în lunile iulie-august, pentru că atunci se vă simți și la noi această creștere mai puternic”, a declarat Bejan pentru „Adevărul”.
Damarin este un brand 100% românesc început ca o afacere de familie în anul 2002. Proprietarul actual al companiei, Marinel Bejan, este câștigătorul mai multor concursuri internaționale și în prezent singurul participant român la World Chocolate Masters.
Eforturi susținute pentru menținerea prețurilor
Pe de altă parte, reprezentanții Dulcinella Europe spun că fac eforturi susținute pentru menținerea prețurilor.
„În fața creșterii recente a prețurilor la materia primă, cum ar fi cacao și ciocolata, am luat măsuri proactive pentru a gestiona aceste provocări fără a afecta semnificativ consumatorii noștri. Ne concentrăm pe optimizarea proceselor de producție și pe negocierea contractelor cu furnizorii noștri pentru a asigura cele mai bune prețuri posibile. În plus, explorăm alternative sustenabile și eficiente pentru a reduce costurile fără a compromite calitatea produselor noastre. De asemenea, investim în tehnologie și inovație pentru a îmbunătăți eficiența operațiunilor noastre și a minimiza risipa. Scopul nostru principal este să menținem prețurile accesibile pentru clienții noștri, păstrând în același timp standardele înalte de calitate și gust care ne-au consacrat. Suntem conștienți de impactul pe care fluctuațiile prețurilor le pot avea asupra consumatorilor și suntem dedicați să gestionăm aceste schimbări cât mai bine posibil.
În esență, prioritatea noastră este să oferim produse de cofetărie de înaltă calitate, la prețuri accesibile, în ciuda provocărilor pieței”, a declarat pentru „Adevărul” Sergiu Diaconu, reprezentantul acționarilor Dulcinella Europe.
Lanțul Dulcinella a fost lansat în anul 2005, în Republica Moldova, şi a intrat pe piață românească în 2019. Compania are o fabrică la Târgu Neamţ şi peste 120 angajați. Din 2024, firma este deţinută de Cornelius H Group, un fond de investiţii înregistrat în Marea Britanie, lansat de investitori din Republica Moldova.
În prezent, lanțul Dulcinella are 20 de cofetării la nivel național, în Bucureşti, Suceava, Iaşi, Bacău, Botoşani, Roman, Piatra Neamţ, Paşcani şi Fălticeni.
Prețul boabelor de cacao a crescut de trei ori într-un an
Preţurile pentru cacao au devenit de trei ori mai mari în ultimul an, creând o mare problemă pentru producătorii de bomboane şi de ciocolată, transmite CNBC.
În ultimii ani, preţul pentru cacao s-a situat la aproximativ 2.500 de dolari pe tonă. Dar rapoartele despre o recoltă mai slabă decât erau aşteptările au declanşat îngrijorări cu privire la aprovizionare, declanşând creşterea cotaţiilor mărfii în ultimele luni.
Cacaoa a atins un preţ maxim istoric de peste 11.000 de dolari pe tonă în aprilie. Preţurile au scăzut uşor de atunci, dar acestea sunt încă cu mult peste ceea ce companiile alimentare sunt obişnuite să plătească.
Pentru moment, multe dintre cele mai mari companii producătoare de bomboane - Hershey, producătorul M&M’s Mars, proprietarul Kinder Ferrero şi Mondelez, compania mamă a Cadbury — sunt probabil protejate de costurile mai mari pentru cacao, datorită contractelor pe termen lung care blochează preţurile pe care le plătesc pentru mărfurile cheie, pentru a le proteja de evenimente ca acesta.
Acest lucru le oferă puţin timp pentru a se confrunta cu problema. Dar, în 2025, probabil că vor ajunge să plătească mult mai mult pentru cacao.
„Acest lucru are un impact absolut asupra modului în care aceste companii îşi gestionează afacerile, doar pentru că impactul costurilor este atât important”, a spus Steve Rosenstock, responsabil pentru produse de consum la Clarkston Consulting, care sfătuieşte clienţii cum să facă faţă problemelor precum preţul pentru cacao.