Două companii aeriene din Rusia folosesc în continuare avioane vechi de peste 50 de ani

0
Publicat:

Două companii aeriene din Siberia au cerut Guvernului rus permisiunea de a prelungi durata de funcţionare a avioanelor Antonov din epoca sovietică, dintre care multe au o vechime de peste 50 de ani, în condiţiile în care producătorii ruşi de aeronave se străduiesc să acopere golul creat de plecarea producătorilor străini.

foto avioane
Două companii aeriene din Rusia folosesc în contunuare aeronave vechi de peste 50 de ani

Acest lucru se întâmplă deoarece companiile rusești au rămas fără piese de schimb după ce a început războiul. În plus, producătorii de aeronave au plecat din țară, iar companiile au fost nevoite să demonteze avioane vechi pentru piese și reparații.

Micile avioane An-24 şi An-26 au motoare cu elice, pot transporta până la 50 de pasageri şi sunt adecvate pentru condiţiile meteo dificile din Siberia şi nordul Rusiei. Însă, costul întreţinerii acestor avioane vechi de peste 50 de ani nu va face decât să crească, după ce sancţiunile impuse Rusiei de ţările occidentale, din cauza războiului din Ucraina, au afectat investiţiile şi accesul la piese, susţin directorii de companii ariene, piloţii şi analiştii consultaţi de Reuters.

Aceste sancţiuni, care au dus la interzicerea livrărilor de noi avioane şi piese pentru avioane produse de companii precum Boeing şi Airbus, au luat prin surprindere industria aeronautică din Rusia.

Avioanele Antonov reprezintă o mică parte din flota de peste 1.000 de avioane de pasageri a Rusiei, însă solicitarea de a prelungi durata de funcţionare a avioanelor vechi scoate la lumină problemele pe care le au constructorii ruşi de avioane în a ţine pasul cu cererea.

„Este un avion pe care te poţi baza, toate sistemele funcţionează cum trebuie, nu sunt niciun fel de probleme. Este foarte bine adecvat la condiţiile din nordul extrem, poate rezista la temperaturi de până la minus 55 de grade Celsius”, spune pilotul companiei Polar Airlines, Konstantin Nazmutdinov.

Avioanele An-24 şi An-26 au fost concepute în anii 1950 şi produse la uzina de la Kiev începând din anii 1960, însă niciun exemplar nu a mai fost produs în ultimul deceniu. În Yakuţia, o regiune din Rusia cu o dimensiune comparabilă cu India şi totodată centrul industriei ruseşti a diamantelor, avioanele sunt cruciale.

Aproape 100 de avioane An-24 şi An-26 sunt în continuare în serviciu, cu o vârstă medie de aproximativ 50 de ani, spune Sergei Zorin, director general adjunct la compania aeriană siberiană Angara. Unele din aceste avioane urmează să fie scoase din serviciu începând din acest an.

Până în 2030, un sfert din aceste avioane vor trebui eliminate”, fără noi investiţii în mentenanţă şi reparaţii, a spus Zorin. „Este scump, imposibil fără sprijinul statului. Astăzi lucrăm pe o piaţă în care nu sunt alternative la An-24 şi An-26”, a adăugat Zorin.

Un oficial de la Ministerul rus al Industriei şi Comerţului a declarat la o reuniune a Parlamentului, care avut loc în luna noiembrie, că analizează o serie de propuneri venite de la Sergei Zorin, care este susţinut şi de compania aeriană Polar Airlines, pentru ca avioanele Antonov să poată fi utilizate până când vor fi puse în serviciu noi avioane similare de concepţie rusească.

Autoritatea aeronautică din Rusia, Rosaviatsiya, nu a dorit să răspundă la solicitările de comentarii formulate de Reuters.

Avioanele Antonov nu au nevoie de o pistă obişnuită, ci pot să aterizeze chiar şi în câmp sau pe zăpadă. La finele anului trecut un avion de acest tip care transporta 30 de pasageri a aterizat din greşeală pe un râu îngheţat din apropierea unui aeroport din extrem orientul rus. Nu au fost victime.

Tatăl meu spunea că An-24 este un tractor zburător. Zboară şi zboară şi zboară. Nu ai de ce să îţi fie frică să zbori cu el, am făcut acest lucru de mult timp”, a declarat Konstantin Semyonov, un pasager de pe aeroportul din Yakutsk, la aproximativ 5.000 de kilometri est de Moscova.

Însă, menţinerea în serviciu a vechilor avioane Antonov nu va mai fi în scurt timp o opţiune viabilă din punct de vedere economic, crede Oleg Panteleev, directorul centrului de reflexie în aviaţie Aviaport.

„Utilizarea în continuare a avioanelor An-24 şi An-26 va majora în mod inevitabil costul unei ore de zbor. Menţinerea unei flote vechi în condiţii operaţionale va deveni din ce în ce mai scumpă”, a spus Panteleev.

Sergei Zorin nu se aşteaptă ca producţia de masă a noilor avioane Ladoga, care sunt din aceeaşi clasă cu vechile An-24 şi An-26, să înceapă mai devreme de 2027, în cel mai bun caz, adică mai târziu decât cele mai recente planuri ale Guvernului de la Moscova.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite