Am făcut cunoştinţă cu vocea Leontinei Văduva vineri, 13 iulie 1984, la Opera Română din Bucureşti, în cadrul unui recital cu pian alături de mama sa, Maria Ciobanu, o seară inedită cu program compozit care, pe lângă muzică populară, a cuprins şi câteva pagini de operă. Privită cu neîncredere – era firesc – tânăra de 24 de ani a atras de la început atenţia prin calităţile native de glas. Încă stângace în atitudine, emoţionată, Leontina Văduva – Liliana Ciobanu, pe atunci – prefigura în ariile de operă o aură artistică de necontestat. Studiile au desăvârşit darurile cu care a fost înzestrată şi afirmarea în carieră nu a întârziat să apară. După concursuri câştigate, după debuturile la Bucureşti în „Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach (rolul Antonia), la Toulouse în „Manon” de Massenet (rolul titular), a urmat o ascensiune fabuloasă către Opera Regală Covent Garden din Londra, Opera de Stat din Viena, Teatro alla Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Opera Naţională din Paris ş. c. l., în companiile normale care se întâlnesc în asemenea temple ale liricii – cei mai mari cântăreţi, dirijori, regizori din epocă. Au urmat înregistrările video- şi discografice la marile case producătoare. Actualmente, Leontina Văduva se dedică recitalurilor, concertelor şi îndrumării tinerilor aspiranţi la glorie lirică.

Personalitatea artistei vine nu numai din lirismul glasului cu înzestrări solare - strălucire şi căldură -, ci şi din tălmăcirile profunde cu care conturează profilurile personajelor sale. Leontina Văduva pătrunde în esenţele spirituale, în adâncimile stilistice, cu reflectări în rostirile expresive ce încarcă cu multiple semnificaţii cuvântul cântat şi desenele melodice. Muziciană de înaltă calitate, soprana restituie frazelor imaginate de compozitor culoarea, lungimea, potrivirea accentelor şi nuanţelor diverse, pe o largă dinamică. Leontina Văduva este o coloristă de forţă. În sală, vocea pătrunde incisiv, prin poziţia de sunet cea mai adecvată pentru penetranţa sonoră.

Actriţa Leontina Văduva este desăvârşită. Căldura vocii se regăseşte în căldura adresării, jocul scenic are naturaleţea proprie persoanei, sensibilitatea fascinează, sinceritatea seduce.

Roluri? Sunt cunoscute şi referenţiale: Julieta, Manon, Mimì, Leila, Norina, Adina, Violetta, Gilda, Antonia, Blanche de la Force, Micaëla, Mireille, Lauretta etc. Niciodată Leontina Văduva nu şi-a depăşit „Fach”-ul glasului către întreprinderi riscante, dăunătoare. O pildă de înţelepciune în structurarea carierei.

Nu a neglijat literatura de lied, îndeosebi a celui românesc, Enescu în special.

OPERA FANtastica...

... este un ciclu de serate muzicale iniţiate şi moderate de cunoscuta realizatoare Luminiţa Arvunescu, simbol al emisiunilor de operă la Radio România Muzical. După întâlnirea cu soprana Nelly Miricioiu, a urmat dialogul - în ambientul Salonului Cerchez de la Muzeul Naţional Cotroceni – cu Leontina Văduva, organizarea revenind Asociaţiei pentru Muzică, Artă şi Cultură. Prin ortografiere, titlul ciclului asociază unul dintre epitetele majore conferite operei cu dedicaţia către împătimiţii artei lirice, acea categorie atât de specială de melomani, toţi pasionaţi până la extremul sacrificiu, uneori subiectivi, dar absolut îndrăgostiţi de scenă, de sacerdoţii ei. Aşa încât Luminiţa Arvunescu, de la înălţimea experienţei vaste pe care o posedă, a ştiut să se adreseze în primul rând fanilor, ea însăşi fiind dăruită genului, calitate fără de care profesionalismul nu ar exista.

Dialogul cu Leontina Văduva a cuprins o largă diversitate tematică, de la începuturile primelor contacte cu muzica – folclorul, valsurile lui Johann Strauss - şi emoţiile concursurilor internaţionale, la rolurile preferate şi secretele studiului, de la amintirile lucrului cu mari dirijori la iluştrii parteneri de scenă.

Întrebările incitante venite din partea moderatoarei şi-au găsit spontane răspunsuri, povestirile Leontinei Văduva fiind o sursă inepuizabilă de atracţie pentru publicul prezent.

Au cântat discipoli ai maestrei, sopranele Alexandra Doboş-Rodriguez şi Ramona Păun, mezzosoprana Florentina Soare, tenorul George-Ionuţ Vîrban, în acompaniamentul pianistei Diana Ionescu. Însăşi Leontina Văduva a oferit live „Tatăl nostru” de Felicia Donceanu şi, pe film, aria Norinei din „Don Pasquale” de Donizetti. Şi-a dat concursul cunoscuta violonistă Clara Cernat, stabilită în Franţa.

A fost prezentă doamna Michelle Amouroux, directoarea Atelierelor Capitole din Toulouse, sosită la eveniment pentru a prezenta câteva costume de scenă ale artistei.

Aplauze frenetice şi flori au încheiat întâlnirea fanilor operei cu reputata soprană, succesul fiind garanţia unei noi întâniri cu Leontina Văduva la OPERA FANtastica.

Serata a fost anticipată de sărbătoririle care au avut loc la Iaşi, odată cu decernarea înaltului titlu de Doctor Honoris Causa al Universităţii de Arte „George Enescu” sopranei Leontina Văduva şi a fost urmată de Gala Aniversară Leontina Văduva 30, desfăşurată la Sala Radio, precum şi de vernisajul expoziţiei de costume „On stage” ale artistei, la Galeria Creart din Bucureşti.

(Articolul a apărut anterior în Revista CULTURA-seria a III-a, nr. 1 (545), joi 13 octombrie 2016)