La Râmnicu Vâlcea, Festivalul tinerilor muzicieni…

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Ion Dumitrescu" din Râmnicu Vâlcea
Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Ion Dumitrescu" din Râmnicu Vâlcea

…este un Festival al tinereţii şi al muzicii, un Festival care îşi trăieşte în aceşti ani vârsta maturităţii. Cum ar putea fi altfel? In mijloc de mai, Filarmonica locală a organizat cea de a 34-a ediţie a concertelor desfăşurate sub genericul Tinere Talene!

O tradiţie adusă în actualitate.

Două concerte de concerte susţinute cu participarea Orchestrei Filarmonice Ion Dumitrescu, organism simfonic aflat sub conducerea maestrului Florin Totan, o audiţie concert cameral organizată cu concursul Fundaţiei Remember Enescu, au adus la rampa salii de concert aproape douăzeci de tineri muzicieni performeri. Sunt tineri care parcurg treptele înalte ale măiestriei, studenţi ai universităţilor, ai academiilor de muzică, absolvenţi ai colegiilor, ai liceelor de artă, elevi ai ciclului primar şi gimnazial… Iată un eşantion preţios de tinere talente  muzicale, tineri care, în perioadele următoare, vor da consistenţă, vor da strălucire vieţii noastre muzicale!

O prezenţă solistică pe cât de pregnantă pe atât de puţin obişnuită

Indiscutabil, impresia cea mai puternică a adus-o evoluţia violonistului Mircea Dumitrescu, elev al sfârşitului de ciclu gimnazial din Colegiului Naţional de Muzică George Enescu din Bucureşti. Nu cred că în violonistica noastră, în ultimul secol, să fi existat precedente similare. La nici cincisprezece ani Mircea dispune de capacitatea de a susţine această colosală lucrare a violonisticii romantice care este Concertul în re major de Piotr Ilici Ceaikovski. O face definind valorile autentice ale acestei muzici, consistenţa expresiei, căldura, generozitatea tonului violonistic, strălucirea virtuoză a scriiturii instrumentale. Dispune de o uimitoare fundamentare violonistică, de o rezistenţă impresionantă a comunicării, de o concentrare a expresiei rar întâlnită la această vârstă, aspecte pe care le regăseşti în întreaga desfăşurare a lucrării. Şi, parcă nu era suficient, la solicitarea entuziastă a publicului Mircea a oferit o celebră miniatură violonistică, piesă de mare strălucire virtuoză, anume Perpetuum mobile de Ottocar Novacek.

Mircea Dumitrescu violonist

Violonistul Mircea Dumitrescu

Talente se nasc şi cresc în întreaga ţară

Evident, celelalte importante momente ale Festivalului vâlcean au aparţinut studenţilor Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, elevilor claselor liceale ale colegiilor, ale liceelor de artă din Bacău, Sfântu Gheorghe, Râmnicu Vâlcea, Târgovişte, Piteşti…

O convingătoare cunoaştere a stilului, o fermă construcţie a evoluţiei muzicale servite de un timbru pianistic de o impresionantă claritate, le-a demonstrat pianistul Botond Szõcs pe parcursul Concertului în fa major de Mozart. Spirit imaginativ, prospectiv, un talent consistent, s-a dovedit a fi pianistul student Abel Corban; ne-a demonstrat acest lucru pe parcursul unor pagini lisztiene celebre, un Studiu după Paganini şi celebrul  Vals Mefisto.

Talentul, sensibilitatea, abilităţile comunicării, ingenuitatea acesteia, răzbat la orice vârstă. Am observat odată în plus acest aspect ascultându-le pe micuţa violonistă Mihela Mitrofan – Concertul Primăvara din Ciclul Anotimpurile de Vivaldi, şi pe violoncelista Izabela Ghergu – Rapsodia ungară de David Popper.

Flautişti cu realizări profesionale cu totul notabile, tineri performeri care vor aduce o considerabilă măsură de plus-valoare în ansamblurile din care vor face parte, sunt studenta Oana Leonte de la U.N.M.B. şi mai tânărul Octavian Chirilă, licean al Colegiului Naţional George Apostu.

Evoluţii perfectibile din punct de vedere vocal şi, respectiv, instrumental solistic au putut fi constatate în cazul sopranei Alexandra Tărniceru, a pianistei Denisa Partenie, studente ale U.N.M.B.

Relaţia tinerilor cu maeştrii, o relaţie a eficienţei profesionale, a inspiraţiei artistice.

Trebuie să recunosc, fiecare participare în cadrul ediţiei recente a Festivalului a fost una semnificativă şi exemplară atât pentru talentul, pentru personalitatea tânărului muzician cât şi pentru personalitatea maestrului pedagog care îndrumă paşii în muzică ai viitorului profesionist al artei sunetelor. Mă refer în mod special la maeştrii Olivia Papa, Stela Drăgulin, Claudia Codreanu, Viniciu Moroianu, Cătălin Opriţoiu, Dorel Baicu-Simon, Ioana Peteu, la toţi ceilalţi dascăli care – cu credinţă, cu pricepere – îi călăuzesc pe cei mici în marele teritoriu al muzicii.

O personalitate dedicată tinerilor muzicieni.

Una dintre seri a fost dedicată memoriei doamnei Rodica Sava, regretata noastră colegă, un inimos redactor al emisiunilor radiofonice destinate tinerilor, autorul serialului de concerte semnificativ intitulat „Muzicieni de azi, muzicieni de mâine”.

Fiecare seară, fiecare concert susţinut aici, la Râmnicu Vâlcea, a beneficiat de câte o prezentare introductivă susţinută de personalităţi ale artei noastre muzicale, de maeştrii Mihaela Tomescu, Miltiade Nenoiu, de dirijorul Mihail Ştefănescu, directorul Filarmonicii locale. Este un colectiv artistic relativ tânăr compus din muzicieni ai locului, artişti inimoşi care, la rândul lor, se dovedesc a fi ataşaţi cauzei susţinerii viitorilor muzicieni profesionişti.

Nu pot uita, în urmă cu aproape patru decenii primele ediţii ale Festivalului s-au desfăşurat sub semnul pionieratului, al entuziasmelor începutului de drum. Eventuala colaborare a tinerilor muzicieni cu o orchestră simfonică se arăta, pe atunci, a fi un vis frumos, se înscria în domeniul dezideratelor greu de împlinit.

Muzicieni de azi, de ieri, de mâine…

Cu decenii în urmă, aici au păşit pe podiumul de concert al Festivalului viitoarele personalităţi ale vieţii noastre muzicale, ale vieţii muzicale europene, pianiştii Luiza Borac, Viniciu Moroianu, violonişti precum Liviu Prunaru, fraţii Gabriel şi Florin Croitoru, Remus Azoiţei, Alexandru Tomescu… In anii ’70 ai secolului trecut, an de an au fost prezenţi la Râmnicu Vâlcea, au făcut reportaje, au scris, au operat selecţii preliminare, i-au încurajat pe cei tineri, regretaţii noştri colegi Alfred Hoffman, Ada Brumaru, Edgar Elian, Klaus Kessler, Costin Cazaban, de asemenea Vasile Donose, Smaranda Oţeanu-Bunea, Elena Zottoviceanu, Grigore Constantinescu…  

Recentele ediţii ale Festivalului continuă această tradiţie. Festivalul vâlcean a devenit o instituţie stabilă a vieţii noastre muzicale, o instituţie ce defineşte o stare a spiritului, care susţine tinereţea cea neîntinată a muzicii.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite