Constanța, orașul de unde veneau și plecau trenuri spre Berlin. Gara care avea stație pentru „Orient Expres“

0
Publicat:

În Primul Război Mondial, în gara orașului Constanța veneau trenuri cu turiști de la Berlin. Alte rute erau spre Bazargic, vechi pământ românesc, care acum se află în componența Bulgariei.

Gară veche a Constanţei FOTO Arhivă Arh. Radu Cornescu

Din ziarul „Sirena“, nr 5 – 7, care a apărut în aprilie 1916, aflăm că „trenul de Berlin sosește în Constanța în fiecare marți, joi și duminică ora 10.30 p.m.“ și că „pleacă în fiecare miercuri, vineri și duminică ora 6,03. a.m.“. Alte rute erau spre Fetești, București, dar și Bazargic.

Din același număr al curierului sezonului la Constanța aflăm programul Casinoului Comunal, unde duminică, luni și marți era festival cu balet rus, dar și ce alte spectacole mai erau pe litoral.  

Din păcate, publicația și-a încetat activitatea din cauza războiului, apărând doar 75 de numere care se află în arhiva Bibliotecii Județene I.N.Roman Constanța.

De la orașul cosmopolit, Constanța a ajuns sub jugul bulgar, după bătălia de la Turtucaia, din 1916, unde Armata Română a suferit o mare înfrângere. Trupele bulgaro-germane au atacat Dobrogea, care a rămas sub ocupaţie străină până în decembrie 1918. Din acea perioadă nu există niciun act oficial. Au rămas doar dramele povestite de românii care nu s-au refugiat în alte ţinuturi şi care au avut de-a face cu abuzurile trupelor de ocupaţie.

Atât de greu încercată în prima conflagrație mondială, provincia dintre Dunăre și Mare a cunoscut în perioada interbelică o înflorire fără precedent. Astfel, în anii ’30 exista o rută aeriană Constanța- Mangalia-București, dar și Constanța-Balcic, Constanta-Craiova.

Stație pentru Orient Expres

După construirea podului peste Dunăre de către Anghel Saligny, în 1895, s-a realizat şi legătura cu ţara. Fie că asigurau transportul mărfurilor prin portul Constanţa către şi dinspre Orient, fie că transportau turişti pe litoralul Mării Negre, liniile ferate s-au înmulţit, dar unele dintre ele au dispărut. 

Una dintre primele căi ferate dezafectate a fost cea de la Vii. Odată cu înfiinţarea plajei de la Mamaia de către primarul Ion Bănescu, în 1905, plaja de la Vii a căzut în desuetudine şi a dispărut şi calea ferată care aducea aici, de pe faleza Cazinoului, „pleziriştii“. La Mamaia se ajungea acum pe noua cale ferată care era exact pe traseul bulevardului Mamaia de astăzi.

„Căile ferate făcute de englezi aveau în Constanţa două destinaţii: una era gara de călători în locul clădirii Primăriei Constanţa şi a doua – gara din port care a fost desfiinţată. Gara din port era, până la începerea războiului (1916) şi staţie pentru trenul Orient-Express“, spune arhitectul Radu Cornescu.