Video Autostrada Sibiu-Pitești. Numărul muncitorilor care lucrează pe Valea Oltului, suplimentat. Un sfert din pădure, defrișată VIDEO
0După doar o săptămână de lucrări pe Valea Oltului, pe Lotul 2 Boița-Cornetu al Autostrăzii Sibiu-Pitești, deja un sfert din ultima porțiune de pădure de pe această secțiune a fost defrișat. Autoritățile au anunțat și că forța de muncă va fi suplimentată.
De luni, 15 iulie 2024, lucrările de defrișare de pe Valea Oltului vor beneficia de un număr sporit de muncitori, potrivit unei postări pe rețeaua de socializare a directorului CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), Cristian Pistol, care a făcut anunțul în urma unei vizite în teren realizată duminică, 14 iulie: „Am verificat astăzi lucrările de defrișare pe Valea Oltului! Ritmul de lucru este bun, deși echipele au întâmpinat, în cele șapte zile de când au început operațiunile, o serie de dificultăți legate de structura și de specificul terenului. Până la sfârșitul zilei vor ajunge la peste 26% din totalul suprafeței de pădure care trebuie defrișată”.
În prima săptămână, opt excavatoare și tot atâtea camioane, dar și o echipă de curățenie, au acționat pe suprafața de aproximativ 10 hectare (o lungime de aproximativ 8 km, între Boița și Lazaret, Sibiu) de pădure, pentru a defrișa porțiunea dedicată drumurilor de acces. Acestea vor fi necesare pentru forajele dedicate studiilor geotehnice, pe Lotul 2 Boița Cornetu, iar mai apoi amplasamentul viitoarei Autostrăzi Sibiu - Pitești. Din această săptămână, utilajele ca și echipajele vor fi suplimentate.
Drumurile de acces vor fi finalizate până la sfârșitul săptămânii viitoare
Șeful CNAIR a menționat și că în cursul săptămânii 15 - 21 iulie se vor realiza și primele conexiuni între cele opt puncte de lucru deschise până acum, după care se va continua cu defrișarea unor zone și mai extinse pe amplasamentul viitoarei secțiuni 2 a Autostrăzii Sibiu - Pitești.
Potrivit antreprenorului, cea mai dificilă zonă s-a dovedit a fi cea de-a treia, unde spațiul îngust, planul de înclinare abrupt și roca dură peste care s-a dat au ridicat o serie de probleme. Zona a fost împărțită în două, fiind necesar un ciocan hidraulic pentru a se interveni (VEZI VIDEO). Se speră, însă, ca într-o zi - două să se treacă și de acest obstacol.
Practic, se lucrează între zonele unde ar urma să fie tunelurile săpate în stâncă.
În schimb, ultima zonă este considerată cea mai ușoară, datorită drumului național DN7 / E81 care are trei benzi de circulație.
Până la sfârșitul săptămânii viitoare, se speră să fie finalizate drumurile de acces pentru foraje și nu numai, astfel încât să mai fie în derulare doar lucrările de defrișare pentru terminarea studiilor geo-tehnice, dar și pentru curățarea amplasamentului viitoarei autostrăzi, pe secțiunea montană.
10 puncte de lucru, din această săptămână
„Am solicitat antreprenorului turc (Asocierea Mapa-Cenghiz) să caute soluții pentru suplimentarea pe cât posibil a numărului de utilaje și #muncitori în zonele mai ușoare, pentru a crește randamentul lucrărilor”, a menționat oficialul răspunzând în acest mod sutelor de comentarii venite pe rețelele de socializare de la românii care cereau cu insistență acest lucru, în speranța că se va da drumul mai repede la circulație pe Valea Oltului și în timpul zilei.
Aceste restricții circulație DN7 au fost impuse, timp de 14 ore, cât este lumină, pe perioada a 31 de zile, începând cu 8 iulie și până pe 9 august când se preconizează că se vor finaliza defrișările.
„Antreprenorul mi-a dat asigurări că de săptămâna viitoare va lua această măsură pentru două puncte deoarece acum platforma de lucru permite”, a mai precizat directorul CNAIR reamintind și că în zonele dificile, aflate la înălțime, nu pot fi aduse mai multe utilaje deoarece nu este suficient spațiu de manevră.
Este vorba despre suplimentarea forței de muncă pe ultima porțiune, pe care vor acționa din această săptămână mai multe utilaje, și implicit echipaje.
Lemnul, dat prin HG, foștilor proprietari ai pădurilor
Sursa citată a menționat și că masa lemnoasă rezultată în urma acestor defrișări Valea Oltului trebuie să ajungă la foștii proprietari ai pădurilor: Ocoalele Silvice, primării și cetățeni, cărora „li s-au acordat despăgubiri în natură”, după cum au precizat într-un articol precedent și reprezentanții DRDP Brașov pentru „Adevărul”.
Cristian Pistol a pus în vedere constructorului turc și că nu va prelungi termenul de o lună alocat pentru defrișări și a cerut să se ia toate măsurile necesare pentru evitarea oricăror incidente rutiere la deschiderea tronsonului pe perioada nopții.
Motivele întârzierii Planului Tehnic și al perioadei de proiectare la lotul 2
Realizată cu oarecare întârzieri, partea de proiectare pe cel mai dificil tronson din Autostrada Sibiu Pitești va fi finalizată abia după defrișarea ultimelor 10 hectare de pădure, de pe o suprafață de aproximativ opt kilometri lungime. S-a așteptat emiterea Ordinului de Ministru pentru scoaterea din circuitul forestier, înainte de a se trece la defrișare și execuția drumurilor de acces către amplasamentul Autostrăzii A1 TransCarpați, fiind necesare înainte de trecerea la execuția efectivă, studiile geo-tehnice.
În timpul defrișărilor s-a constatat faptul că pietre, bolovani, rădăcini de copac și chiar arbori riscă să ajungă pe partea carosabilă a DN7, motiv pentru care s-a luat decizia instituirii restricțiilor de circulație pentru a se evita producerea unor accidente. Nu de alta, dar pe porțiunea de opt kilometri dintre Boița și Lazaret, restricționată circulației, s-a observat că sunt o serie de zone critice unde distanța de la limita autostrăzii și DN7 este foarte mică și astfel nu poate fi asigurată siguranța celor care tranzitau zona.
Lucrările, așadar au loc zilnic, între orele 06,00 și 20,00, cu două pauze de 30 de minute pentru a se asigura tranzitul riveranilor. Iar pentru finalizarea lucrărilor în termenul asumat, se lucrează inclusiv sâmbăta și duminica.
Lotul 2 Boița – Cornetu va avea 31,33 km, fiind realizat de .Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS pe parcursul a 68 de luni dintre care 18 luni proiectare (aici termenul a fost deja depășit cu cinci luni, 50 de luni execuție, valoare contractului fiind de 4,25 miliarde de lei, fără TVA;