Dragomir pregăteşte marea lovitură pe piaţa media: cu cine negociază pentru vânzarea drepturilor TV şi cât ar trebui să plăteşti ca să vezi meciurile din Liga I
0RCS&RDS, Romtelecom şi Antena 1 ar fi vrut să plătească, la anul, 30% mai puţin faţă de contractul valabil pe 2011- 2014. „Corleone“ le-a dat însă planurile peste cap, punând la cale o variantă-surpriză.
Cine s-a întrebat cum reuşeşte Dumitru Dragomir să reziste în fruntea Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF) din 1996 poate primi răspunsul citind rândurile care urmează. De fapt, mecanismul e destul de simplu: preşedintele LPF le umple conturile cluburilor, iar acestea, la rândul lor, merg aproape orbeşte pe mâna celui poreclit „Corleone“.
În acest moment, în Liga I avem foarte mulţi oameni care s-au autointitulat „finanţatori“. În realitate însă, în România, fotbalul la nivelul primei ligi e finanţat şi ţinut în viaţă de televiziuni. Mai precis, de banii proveniţi din drepturile de televizare pentru meciurile din Liga I. Iar aici Dragomir a reuşit să facă minuni!
Chiajna – Botoşani costă 110.000 de euro
Chiar dacă Liga I furnizează foarte puţine partide interesante, potrivit contractului semnat pentru drepturile TV, valabil între 2011 şi 2014, fiecare joc din primul eşalon costă 110.000 de euro! Asta în condiţiile în care, de pildă, un meci Chiajna – Botoşani face un rating minuscul şi adună cu greu 10.000 de telespectatori în faţa ecranelor TV!
Voiau o reducere de 30%
Văzând aceste cifre, RCS&RDS, Romtelecom şi Antena 1 ar fi vrut ca la următoarele licitaţii, în 2014, să obţină o reducere de 30% a sumei plătite în 2011 pentru drepturile de televizare ale Ligii I.
Pe lângă ratingul slab furnizat de cele mai multe meciuri, posturile TV voiau să-i forţeze mâna lui Dragomir să scadă din preţ, folosindu-se de următorul argument: echipe populare, precum Rapid şi „U“ Craiova, generatoare de rating, au dispărut din primul eşalon, fiind înlocuite cu grupări neinteresante gen Concordia Chiajna şi Corona Braşov. Simţind pericolul devalorizării drepturilor TV, Dumitru Dragomir a găsit soluţia perfectă.
„Noul contract va fi mai mare decât actualul“
Ieri, în conferinţa de presă organizată săptămânal, „Corleone“ a făcut un anunţ misterios. „Veţi avea o mare surpriză. Voi aduce la Ligă un contract, privind drepturile de televizare, mai mare decât precedentul. Mai sunt şase luni până atunci, dar ştiu eu pe ce mă bazez“, a afirmat Dragomir. Chiar dacă n-a dat detalii, „Adevărul“ a aflat cu cine negociază Mitică: Orange România.
Până de curând, în România existau doar trei jucători pe piaţa de televiziune prin satelit: RCS&RDS, Romtelecom şi UPC. Din 11 iunie, Orange România şi-a făcut oficial intrarea pe piaţa serviciilor de retransmisie televiziune prin satelit (DTH). Pe scurt, Orange TV a intrat în concurenţă directă cu Digi şi Dolce!
Ai fotbal, atragi abonaţi. N-ai? Te prăbuşeşti
Cum vrea să se impune Orange TV în această piaţă dură? Deocamdată, operatorul portocaliu se poate lăuda cu cel mai mare număr de canale HD, 62, împărţite în trei pachete:
*Local HD – 36 de posturi (6 HD) – 5 euro / lună
*World HD – 65 de posturi (19 HD) – 8 euro / lună
*Universe HD – 95 de posturi (37 HD) – 12 euro / lună
Pentru atragerea clienţilor, operatorul a anunţat deja o primă ofertă: pentru abonaţii Orange la telefonie mobilă, instalarea serviciilor TV va fi gratuită. Apoi, pentru cei cu un singur SIM Orange, pachetele TV costă: 4 euro, 6,4 euro, sau 9,6 euro. Abonaţii Orange cu două sau mai multe SIM-uri vor plăti pentru pachetele TV: 3,5 euro, 5,6 euro sau 8,4 euro.
Totuşi, potrivit surselor „Adevărul“, abia la anul, Orange TV va încerca să ia din abonaţii Digi şi Dolce. Cum? Prin câştigarea licitaţiei pentru drepturile TV ale Ligii I. Calculele sunt simple şi dovedite prin ce s-a întâmplat în ultimii ani: cine a transmis fotbal a crescut, cine a pierdut drepturile a căzut.
*Din 2008 până acum, RCD&RDS a investit masiv pentru a televiza partide din Liga I, ajungând să dea acum şapte din cele nouă meciuri în fiecare etapă. Rezultatul? Numărul abonaţilor a crescut cu 25%.
*La polul opus avem cazul GSP TV. Cât timp a avut mai multe meciuri din campionatul românesc, postul trustului Intact a fost pe val. Acum, când dă câte un joc din fiecare rundă şi s-au orientat spre sporturile de contact, rating-ul postului s-a prăbuşit.
Varianta-surpriză: Orange TV + LPF TV
N-ar fi exclus ca Orange să-şi unească forţele cu Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) pentru a transmite partidele din primul eşalon. Dragomir a înregistrat mărcile Liga TV şi LPF TV la OSIM şi a dezvăluit intenţiile sale: „Vrem să emitem de la începutul anului 2014. O să dăm nu numai fotbal din Liga I, dar şi din Liga a II-a. O să transmitem şi handbal, şi sporturi de contact, dar şi talk-show-uri şi filme“. ş
4
posturi de sport există în acest moment în România: Digi Sport, Dolce Sport, Sport.ro, GSP TV.
Câte milioane de euro s-au plătit pe drepturile TV în ultimii ani
Durata Câştigătorii licitaţiei Suma primită de LPF
2008-2011 RCS&RDS şi Antena 1 102.000.000
2011-2014 RCS&RDS, Antena 1 101.000.000
şi Romtelecom
În Occident există Orange Sport
Până în acest moment, oficialii Orange România au negat intenţia de a crea un post TV care să dea meciuri şi evenimente sportive. Totuşi, în Franţa există postul Orange Sport, care televizează partide de fotbal.
RCS&RDS e, deocamdată, numărul 1
Furnizor Abonaţi
RCS&RDS 3.000.000
Romtelecom 1.265.000
UPC 1.170.000
Alte companii 485.000
Cât valorează drepturile TV în alte ţări
1. Anglia: 1.250.000.000*
2. Italia: 829.000.000
3. Spania: 670.000.000
4. Germania: 628.000.000
5. Franţa: 607.000.000
România: 33.700.000
*sumele sunt exprimate în euro şi reprezintă valoarea anuală a drepturilor