Jumătate dintre service-urile auto din România funcţionează ilegal. Consecinţe grave asupra proprietarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Jumătate dintre service-urile auto din România funcţionează ilegal. Concret, peste 10.000 de astfel de unităţi îşi desfăşoară activitatea, în prezent, fără autorizaţie, acest fapt fiind posibil ca urmare a protecţiei oferite acestora de către funcţionarii publici, de la primării până la Direcţia Generală Antifraudă Fiscală şi Poliţie, susţin Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente şi Federaţia Operatorilor Români de Transport.

Cele două organizaţii susţin că autovehiculele devin adevărate bombe pe roţi după ce sunt reparate în astfel de ateliere. „Unităţile reparatoare neautorizate, ce aparţin persoanelor fizice, efectuează intervenţii la nivelul sistemelor de frânare, direcţie, suspensie sau reparaţii la nivelul şasielor şi caroseriilor, fără a oferi garanţii, utilizând piese auto de pe piaţa neagră, fără instrumente tehnice omologate şi verificate ISCIR, punând astfel în pericol viaţa şi integritatea fizică a participanţilor la trafic. Acest tip de unităţi reparatoare au înflorit pe fondul importului masiv de vehicule second-hand (odată cu eliminarea taxei de mediu), respectiv modului deficitar în care se efectuează inspecţia tehnică periodică -ITP, dar mai cu seamă din cauza inconştienţei autorităţilor ce refuză să îşi facă datoria şi să aplice legea. În acest context, este absolut firesc ca service-urile autorizate, ce îşi desfăşoară activitatea legal, să suporte greu presiunea concurenţei neloiale, căutând cu disperare soluţii pentru acoperirea deficitului de forţă de muncă ce a migrat masiv şi către această zonă a economiei subterane", se menţionează în comunicat.

Potrivit sursei citate, în actul normativ care reglementează activităţile de tip service se stabileşte că efectuarea de activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii, după caz, fără îndeplinirea condiţiilor stabilite prin lege şi săvârşite de către persoane fizice se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei, iar dacă sunt săvârşite de persoane juridice, cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei.

Alimentate şi de legislaţia RCA

Experţii susţin că piaţa acestor unităţi service neautorizate de Registrul Auto Român (RAR) este alimentată, parţial, şi de reglementarile poliţei RCA. Astfel, asigurătorii pot opta, după constatarea daunelor în cazul unei tamponări, să trimită bani în contul persoanei păgubite pentru ca aceasta să-şi facă „reparaţie în regie proprie”. „Asigurătorul câştigă pentru că dauna îl costă numai o treime faţă de cazul în care reparaţia s-ar face într-un service neatorizat, iar păgubitul încasează banii, caută un astfel de atelier neautorizat şi se bucură că mai rămâne cu ceva bani în buzunar după ce <<mecanicii>> în peticesc maşina”, susţin sursele citate.

Acestea mai susţin că, nefiind impozitate, service-urile neautorizate au şi un impactul bugetar negativ.  Acesta este de aproximativ 500 milioane de euro anual, ceea ce reprezintă cam o treime din piaţa totală de întreţinere şi reparaţii auto. Şi asta fără a fi luată în calcul şi comercializarea pieselor auto prin reţele ilicite, care este "absolut imposibil de estimat, în prezent".

Service-urile autorizate sunt relativ uşor de recunoscut. De obicei acestea au inscripţionate la vedere menţiunea că sunt autorizate de RAR, au staţie ITP şi, la fel de important, lucrează cu garanţie şi fiscalizat, eliberând facturi şi chitanţe. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite