Ideile elevilor, diamante pentru Republica Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cadouri în plină vară de la un Moş Crăciun îmbrăcat în costum tradiţional, căciuliţe şi brăţări care vă pot salva de accidente rutiere şi bretele stilate care vă vor obliga să vă păstraţi postura corectă a spatelui. Acestea sunt afacerile viitorului, prezentate de mai mulţi elevi în cadrul proiectului Diamond Challenge Moldova.

Liceeni din toată ţara au încercat să revoluţioneze piaţa afacerilor autohtonă cu propriile idei autentice şi nonconformiste, iar rezultatul s-a dovedit a fi mai mult decât promiţător. Adolescenţii din mai multe localităţi din ţară precum Nisporeni, Chişcăreni, Orhei sau Chişinău au format 12 echipe şi au pus pe picioare un plan de afaceri, ghidaţi fiind de un mentor. Asta numai după ce au mers la o serie de traininguri susţinute de cei mai buni specialişti în oratorie, metodologia afacerilor, marketing şi publicitate.

Teme verificate de către profesor direct pe internet

Cea mai strălucitoare idee, un veritabil diamant, s-a dovedit a fi iniţiativa echipei „Smartest” care a fost desemnată învingătoare şi a luat un premiu în valoare de 500 de dolari. Cristian Chivriga şi Adrian Sârbu, elevi în clasa a 11-a la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” au propus crearea unui web-site care să devină un „pod între profesori şi elevi”. Cristian ne spune că astăzi profesorii nu au destul timp la dispoziţie să verifice 30 de teste sau 30 de teme pentru acasă. Ce-i drept, nici elevii nu prea au timp să le rezolve. „ Prin această metodă vom ajuta elevul să interacţioneze permanent cu profesorul. Un eseu, de exemplu, ar putea fi verificat direct pe calculator accesând site-ul smartest.md. Totodată profesorul îi va sugera rapid discipolului său ce schimbări trebuie să facă. A doua zi, cei 30 de elevi nu trebuie să aducă 30 de caiete învăţătorului ca acesta să le citească”, explică Cristian, care pe lângă faptul că este priceput în ale antreprenoriatului, merge în fiecare an la şapte olimpiade diferite şi se alege cu rezultate mari de fiecare dată. Băieţii din echipa „Smartest” s-au gândit şi la profit. Astfel, fiecare elev, pentru a putea comunica permanent cu profesorul va plăti lunar 70 de lei. „Din aceşti bani vor fi plătiţi şi dascălii. Am găsit deja câţiva care au fost încântaţi de idee”, povestesc mândri şi entuziasmaţi tinerii câştigători.

Poartă căciula pe cap şi nu vei fi accidentat!

Trei eleve din Orhei au venit cu o idee de afacere absolut inedită. Fiind îngrijorate de faptul că multe accidente rutiere au loc noaptea, tocmai pentru că întunericul nu le permite şoferilor să zărească potenţialii pietoni, fetele au inventat articolele reflectorizante. Evelina Bunici, una dintre participante, povesteşte cum a prins contur ideea lor. „Chiar mie mi s-a întâmplat să traversez strada la o oră târzie şi a fost cât pe ce să fiu lovită de o maşină. Ne-am dat seama că este o problemă şi trebuie prevenită cumva. Fiind pasionate de accesorii handmade, am comandat lână din America şi am început să împletim căciuli, brăţări, benzi pentru păr de diferite culori şi modele. Firele reflectorizante din lâniţă luminează atunci când se apropie o maşină cu farurile aprinse. Este uşor să observi în întuneric produsele noastre”, explică Evelina. Adolescenta spune că ideea se bucură de mare popularitate printre colegii lor care au comandat deja mai multe modele de astfel de articole. Fetele spun că vor vinde o căciulă  cu 150 de lei, iar o brăţară - cu aproximativ 45 de lei.

Cei mai carismatici au fost băieţii din echipa „Santa Express”, care vor să ofere oamenilor plăcerea de a primi daruri de la Moş Crăciun pe durata întregului an. Ei au propus ca, în orice lună, oricine poate „comanda” un Moş Crăciun pentru a livra un cadou unei persoane dragi. În funcţie de anotimp, Moşul îşi schimbă vestimentaţia, astfel încât în timpul verii, pe lângă faimoasa barbă albă, acesta va purta şi un costum tradiţional moldovenesc.

Cea mai „inventivă” ediţie

Trebuie menţionat faptul că prezentările echipelor s-au făcut în limba engleză, întrucât câştigătorul va merge să îşi prezinte afacerea în America. Managerul de proiect, Inesa Lupu, spune că această ediţie a fost mai bogată în idei trăsnite şi inovatoare. „Ediţia aceasta este mult mai bună. Este extraordinar să vezi copii de 16 ani care vorbesc fluent engleză şi au asemenea abilităţi. Dacă e să îşi dezvolte abilităţile antreprenoriale încă din liceu, imaginaţi-vă ce vor face mai târziu!”, afirmă Inesa Lupu. Un alt business plan deosebit a venit din partea echipei „Up” care a prezentat nişte bretele ce impun oamenii să-şi ţină spatele drept. În momentul în care persoana îşi înconvoaie spatele, bretelele vor vibra, amintindu-i de poziţia corectă pe care trebuie să o adopte. Vlaicu Mutrescu, unul dintre membrii echipei ne spune de unde a venit acest concept. „Opt din zece oameni se confruntă de-a lungul vieţii cu dureri de spate cauzate de o poziţie incorectă. 63% dintre cei intervievaţi de noi vor să scape de acest obicei nesănătos. Aşa că noi propunem o alternativă clasicelor corsete. Cu bretelele Vivi, aşa le-am numit noi, oamenii vor fi şi stilaţi, şi sănătoşi”, povesteşte încrezut Vlaicu. Echipa „Up” s-a clasat pe locul II în cadrul competiţiei.

Proiectul Diamond Challenge se află la a doua ediţie în Republica Moldova şi este implementat de organizaţia non-guvernamentală „Invento”. Ideea iniţială provine din Statele Unite ale Americii unde a fost concepută ca o competiţie globală de business cu un puternic interes educaţional. Finala concursului va avea loc în Delaware, SUA, iar câştigătorii locului I vor lua un premiu în valoare de 7.500 de dolari. Anul trecut, reprezentanţii Republicii Moldova s-au ales cu locul trei şi un premiu de 2.500 de dolari, câştigat pentru ideea lor de a cumpăra biciclete uzate din SUA şi a le vinde la un preţ mai mic în Republica Moldova, încurajând, totodată, turismul rural.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite