Experimentul pe care Facebook îl face în cinci ţări din lume. De ce spun specialiştii că este periculos pentru democraţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bolivia, Cambodgia, Guatemala, Serbia, Slovacia şi Sri Lanka sunt ţările în care Facebook experimentează eliminarea ştirilor din News Feed şi „alungarea” acestora într-o nouă secţiune numită. Specialiştii susţin că o astfel de măsură este periculoasă pentru democraţie.

Facebook a lansat recent un test  în care introduce un „Feed” nou pe lângă „News Feed-ul” pe care-l văd toţi utilizatorii când se loghează.

Numit „Explore” (Explorează - n.r.) şi marcat cu pictograma unei rachete spaţiale, secţiunea găzduieşte un mix de postări provenind de la diferite pagini de Facebook – ale unor figuri publice, branduri, şi desigur, ale unor instituţii media. Acest test, potrivit Facebook, are loc doar în Bolivia, Cambodgia, Guatemala, Serbia, Slovacia şi Sri Lanka. Cei care vor ca postările să le apară înapoi în „Feed-ul” obişnuit o vor putea face doar cumpărând publicitate. 

Rezultatele experimentului 

Rezultatul a fost o scădere dramatică a numărului de persoane care văd în News Feed postările instituţiilor media din cele şase ţări amintite, relatează NiemanLab. Din moment ce jurnalistul slovac Filip Struhár de la portalul  „Denník N” a susţinut că asistăm la cea mai mare scădere organică a numărului de persoane care văd pe Facebook postările publicaţiei.

Traficul pe „SoY 50”, unul dintre primele site-uri de ştiri din Guatemala, a scăzut cu 66 la suta. În mod normal, site-ul obţine aproximativ 60-70% din traficul său din Facebook.

"În feed-ul vechi erau probleme, dar ştirile erau acolo. Acum, devine din ce în ce mai complicat. Facebook încearcă să scoată ştirile din calea oamenilor. Mi se pare evident că este o modalitate pentru ei de a creşte fluxurile de venituri”, a spus jurnalista Dina Fernandez. 

Periculos pentru democraţie

Traficul unei bine-cunoscute publicaţii digitale din Guatemala – Nomada – a scăzut cu 57 la sută, spune redactorul-şef său Martín Rodríguez Pellecer.

„Încă nu ştim ce procent din cei care ne urmăresc primesc postările noastre în secţiunea Explorare. Ar putea fi 1%, sau 0,1%, sau chiar mai mici. Dacă Facebook va pune în concurenţă instituţiile media mai mici şi paginile cu bani pentru a intra în feed-urile oamenilor, dezbaterea publică va fi coruptă”, a spus Rodríguez Pellecer. „Este doar o competiţie bugetară şi acest lucru poate fi foarte, foarte periculos pentru democraţie. "

Ce spune Facebook

Facebook a declarat că testul va dura câteva luni şi că utilizatorii săi au cerut schimbări care să le permită să vadă mai uşor postările de la „prieteni şi familie”. În prezent, Facebook a declarat că nu intenţionează să lanseze noul „Feed” la nivel global, dar evaluează reacţia utilizatorilor: distribuie şi comentează mai mult şi ce spun ei despre schimbare. Facebook a schimbat deja anul trecut News Feed-ul, punând accent pe prieteni şi familie în dauna paginilor unor branduri şi instituţii media. 

Citeşte şi:

Studiul pentru liniştea părinţilor îngrijoraţi de relaţiile online ale copiilor: „Comunicarea mediată de tehnologie poate oferi beneficii adiţionale“

De ce cumpără extrovertiţii mai multe bunuri de lux. „Personalitatea pare a fi un factor important în modul în care oamenii gestionează resursele limitate“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite