Voluntariat pentru Mocăniţa de pe Valea Arieşului: „Un vis pentru care merită să donezi câteva zile din viaţă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anunţul privind readucerea Mocăniţei pe şine în Apuseni, pe Valea Arieşului, după 20 de ani a determinat mobilizarea unor voluntari pentru a ajuta la defrişarea traseului de cale ferată acoperit de vegetaţie. Demersul a fost iniţiat de Adrian Puiuleţ, preşedintele ATE Trascău Corp Zlatna, o organizaţie non-guvernamentală de turism şi ecologie.

Adrian Puiuleţ a creat un eveniment pe Facebook denumit  ”Voluntariat defrişare linia Mocăniţei!” prin care încearcă să adune cât mai multe persoane care să se deplazese în perioada următoare pe Valea Arieşului pentru a ajuta la defrişarea traseului de cale ferată îngustă.

”Un investitor privat va redeschide linia Mocăniţei de pe Valea Arieşului, între Luncă Arieşului şi Baia de Aries! Eu zic că putem să dăm o mână de ajutor pentru defrişarea liniei! Cu cât mai mulţi, cu atât mai bine! Dacă suntem mulţi, ne vom împarţi în mai multe echipe! Perioadă trecută în event e 12 mai-21 mai, fiecare cum poate veni, în weekend-uri sau în timpul săptămânii”, a scris iniţiatorul acţiunii de voluntariat.

Acesta susţine că cei care vor merge să ajute îşi vor suporta şi costurile legate de transport şi masă. ”De ce facem asta? Pentru că unii dintre noi am crescut cu Mocăniţa. Alţii doar s-au intersectat cu ea în diferite perioade. Cred că merită refăcută linia şi pusă în valoare din punct de vedere turistic. Au fost şi sunt multe discuţii pe reţelele de socializare: că e imposibil să mai fie refăcută linia, că acum cinci ani s-a făcut un studiu

defrisare mocanita apuseni

din care reiese că 85% din linie e afectată, etc. Că fiind vorba de un investitor privat, ar trebui ca lumea să fie plătită. Eu cred că statul a demonstrat incapacitatea de a păstra măcar (ce sa mai vorbim de punerea în valoare) a acestui obiectiv, ca şi multe altele. Dacă cineva doreşte şi poate să reînvie Mocăniţa, din punctul meu de vedere nu e important cine o face. Şi acest investitor sigur va avea o mulţime de cheltuieli legate de înlocuirea liniei (acolo unde a dispărut), refacerea terasamentului, traversările şoselei, demolarea clădirilor construite abuziv, aşa că eu/noi putem ajuta acolo unde nu e chiar atâta bătaie de cap”, spune Adrian Puiuleţ.

Ecologistul din Apuseni susţine că îşi aminteşte şi acum ultima călătorie cu Mocăniţa, de la Turda la Sălciua, în anul 1996. ”Cred că pot/putem oferi 2-3 zile din viaţa mea/noastră, ca să muncim pentru o idee! Gratuit! Investitorul a defrişat deja 9 km de linie, vom vedea câţi ne adunăm şi vom vedea din ce zonă pornim (dacă suntem mai mulţi, ne vom împărţi pe mai multe zone). Mai rămâne de stabilit locul de campare (adică unde vom sta cu cortul şi vom socializa când se face seara)! Eu am făcut event-ul, dar cred că mulţi dintre oamenii care iubesc această idee sunt interesaţi! Şi acum tresar când îmi amintesc cum, pe 1 mai 1996, am călătorit pentru ultima oară cu Mocăniţa, de la Turda la Sălciua! Ploua, noi eram într-un vagon descoperit, cântam la chitară şi mâncam gem de prune! Un vis care are toate şansele să redevină realitate! Şi pentru asta se merită să donezi câteva zile din viaţa ta!”, susţine preţedintele ATE Trascău Corp Zlatna. Cei care vor să dea o mână de ajutor pentru defrişarea liniei, pot suna la nr. de tel 0745306805, Adrian Puiuleţ. Tabăra de corturi urmează să fie amplasată în comuna Sălciua.

mocanita

În 2017, celebrul tren ar urma să circule în scop turistic între Lunca Arieşului şi Baia de Arieş pe o distanţă de 23 de kilometri. Anul viitor, Mocăniţa va ”şuiera” pe un traseu mai lung, între Buru şi Lupşa, pe 52 de kilometri. Investitorul care vrea să scoată bani din repunerea Mocăniţei pe şină în cea mai spectaculoasă zonă a Apusenilor se numeşte Cristian Răspopa şi este din judeţul Mureş. Acesta a concesionat de la CFR linia de cale ferată de pe Valea Arieşului. Răspopa mai are o afacere similară, pe un traseu între localităţile Teaca din Bistriţa-Năsăud şi Râciu din Mureş, pe o distanţă de 35 de kilometri. Mocăniţa ”Lechinţa” asigura legătura, în trecut, între cele două judeţe pe un traseu în lungime de 100 de kilometri.

În Apuseni, Cristian Răspopa are planuri mari şi susţine că vrea să scoată bani din această afacere având în vedere potenţialul turistic foarte ridicat al zonei. ”Vom include în traseu mai multe punct de atracţie pentru turişti. Ne vom întâlni şi cu reprezentanţii primăriilor pentru a pune la punct o strategie de dezvoltare a turismului cu ajutorul Mocăniţei”, spune investitorul. Omul de afaceri intenţionează să redea circulaţiei în maxim o lună de zile un traseu de 9 kilometri, între Lunca Arieşului şi Sălciua, urmând ca în termen de circa două luni de zile circulaţia trenului să fie extinsă până la Baia de Arieş. 

Citiţi şi:

Farmecul satelor de la capătul lumii: locuri uluitoare din Apuseni

Alpinist român care a supravieţuit unei avalanşe în 1987 în Făgăraş: „Am stat trei zile în nişte adăposturi de zăpadă“

Românul care a traversat Africa pe bicicletă a ajuns la destinaţie. Bogdan Marcu a pedalat 11.000 de kilometri până la Capul Bunei Speranţe

Plasticul cel mai periculos pentru sănătate. Cum se împarte în funcţie de codurile de reciclare

România lucrului prost făcut. Cum s-au ras de pe faţa pământului 30 de hectare de pădure pentru o pârtie de schi uitată

Aventurile lingvistice ale prefectului de Alba în propriul CV: „Cunosc bine Internet. Îmi place să lucrez în medii multiculturale“

    

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite