Cresc amenzile pentru falsificatorii de piese auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principala aparare ramane insa vigilenta

Saptamana viitoare intra in vigoare Legea de aprobare a Ordonantei 80/2000 privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere. Reluam aceasta informatie pentru a reaminti, daca mai este nevoie, ca un fals inseamna pericol de accident. Poate mai convingatoare se vor dovedi, pentru cei "responsabili" de aceste falsuri, noile amenzi, care vor fi de cateva ori mai mari (pe langa oprirea de la productie, comercializare a falsurilor respective). Astfel, vor fi amendati cu 10-50 milioane de lei cei care comercializeaza, dar si cei care utilizeaza (se refera la unitatile service) echipamente, piese de schimb care nu sunt certificate/omologate, nu sunt insotite de declaratia de conformitate si de certificatul de garantie (cu valabilitate 18 luni pentru orice produs care nu este consumabil) si care nu au marcajul special de securizare eliberat de RAR. Orice producator sau importator autorizat de piese auto avea si pana acum obligatia sa aplice, pe ambalaj, acel timbru albastru cu sigla RAR, care contine o serie de atestare, dar, culmea, nu era ars la buzunar daca era prins ca nu respecta aceasta obligatie. Nici de aceasta data nu se poate spune ca "e ars", dar macar exista sanctiune, intre 5-20 milioane de lei. Mai aspru, si este corect sa fie asa, este penalizat plastografiatul: amenda contraventionala de la 50 la 100 de milioane in cazul in care pe un produs comercializat sunt aplicate inscriptionari si/sau marcaje falsificate ori neautorizate. Ramane de vazut daca noua piata a pieselor auto va fi mai curata cu noua lege. Prima arma de aparare impotriva falsurilor trebuie sa fie insa, in continuare, vigilenta: atentie la ce cumparam! Iata un caz intalnit de curand cu ocazia unui raid al echipelor de control RAR. Intr-un butic aflat pe un trotuar din cartierul bucurestean Tei, un patron si o patroana vindeau, printre altele, "pipa bieleta directie" de Dacie. Aceasta piesa este element de securitate, dupa cum gasim scris pe cutie, alaturi de marca unui vechi producator din Arges, data de fabricatie si stampila CTC-ului. Inauntru era insa... falsul. "Ia uite cum este innegrita, chipurile sa nu se vada ca e uzata. Doar capacul a fost inlocuit prin strunjire" - spun inspectorii. Iar un T in triunghi, ceea ce parea sa fie marca stantata a producatorului, este inca o dovada ca piesa e un fals: de cativa ani, marca adevarata este T in cerc. "Dar de unde sa stiu eu, pacatele mele, ca e fals? Asa le-am luat de la distribuitorul nostru din Pitesti" - zice comerciantul, aparandu-se cu un petic de hartie mototolit. Inspectorii stiu de acel distribuitor si spun ca, mai mult ca sigur, nu acolo vor gasi problema. Comerciantul nostru a luat marfa de la alt "producator", de undeva din "Pitesti, pe stanga". Dar, pentru ca vindea produse necertificate (bieleta, dar si etrieri frana, cilindri frana), nu a luat decat o amenda de 4 milioane. La raft, patronii din Tei afisau si produsul original, ambalat in acelasi tip de cutie. Cum sa le deosebeasca, atunci, cumparatorul? Trebuia sa vada ca unele cutii sunt sigilate prin aplicarea timbrului RAR. "Acest timbru are foarte multe elemente de securizare, incat este practic imposibil de falsificat" - arata Mihai Dogarescu, seful Serviciului Control din cadrul RAR, adaugand ca emiterea timbrelor este strict controlata. Cei care vor sa verifice conformitatea seriei inscrise pe un timbru RAR au la dispozitie numarul de telefon 491.54.43.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite