Premierul ungar pune botniţă presei. Ziariştii în stradă pentru a denunţa presiunile politice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul ungar Viktor Orban FOTO Reuters
Premierul ungar Viktor Orban FOTO Reuters

Peste 1000 de persoane, majoritatea ziarişti dar şi oameni politici şi de cultură au participat, la începutul acestei săptămâni, la o demonstraţie de protest împotriva a ceea ce au considerat,  un atac împotriva libertăţii presei.

Motivul protestului a fost, demiterea din funcţie a redactorului - şef al publicaţiei online, ”Origo”, Gergo Saling, practic, creatorul acestui site. Deşi proprietarii site-ului (Matav, subsidiar al Deutsche Telekom) au afirmat că plecarea redactorului-şef s-a făcut ”prin înţelegerea celor două părţi”, ziariştii, precum şi analiştii politici, au vorbit de presiuni politice venite de la guvern.

Se pare că un articol scris de Saling,  al cărui ”subiect” a fost Janos Lazar, secretar de stat al preşedinţiei Consiliului de Miniştri şi vicepreşedintele Fidesz, partidul de guvernământ, a supărat conducerea partidului.

Articolul a dezvăluit cheltuielile imense ale lui Lazar în timpul unei misiuni în străinătate, (în Marea Britanie) de ordinul a câteva milioane de forinţi, misiune considerată „cu caracter secret”. De fapt, scrie presa ungară, Lazar s-ar fi întâlnit cu David Cameron, premierul britanic, pentru a-i solicita invitarea lui Viktor Orban în Marea Britanie sau promisiunea unei vizite a premierului britanic în Ungaria. În urma plecării redactorului şef şi alţi ziarişti ai site-ului şi-au dat demisia.

Analiştii maghiari consideră că după cea de a doua victorie în alegerile legislative din aprilie şi succesul Fidesz  la scrutinul pentru Parlamentul Europei (peste 52 la sută din voturi), Viktor Orban a început un atac concertat împotriva libertăţii media, continuând linia politică începută în primul său mandat când, prin măsurile introduse, a stârnit nemulţumirea Comisiei Europene.

Astfel, în ultimul timp, au fost iniţiate controale la o serie de ONG-uri, printre care Transparency International, critice la adresa politicii guvernamentale, beneficiarele unor fonduri ale unei organizaţii norvegiene care susţine eforturile societăţii civile în direcţia menţinerii libertăţii cuvântului.

O altă măsură, care a stârnit nemulţumirea patronilor şi reprezentanţilor mass-media private, celor tipărite, celor din sectorul audio-vizual şi on-line, este impozitul pe reclame care, dacă se introduce, va putea ajunge la multe miliarde de forinţi şi, spun analiştii, ar putea duce la dispariţia unor organe din mass-media.

Potrivit cotidianului ”Nepszava”, guvernul  va folosi acest mijloc pentru a sancţiona publicaţii sau posturi de televiziune critice la adresa politicii duse de Fidesz.

Principala ţintă, arată publicaţia, este postul de televiziune privat RTL, fapt confirmat. chiar de secretarul de stat, Janos Lazar care a declarat: ”RTL ameninţă ţara, îi şantajează pe telespectatori şi pe oamenii politici. Ar fi bine ca acest lucru să-l facă acasă în Germania şi nu în Ungaria!”

Lazar a recunoscut practic , ceea ce a fost până acum un zvon pe piaţa media- că scopul partidului de guvernământ prin introducerea impozitului pe reclamă a fost  sancţionarea cu o sumă care poate ajunge şi la cinci miliarde de forinţi (16,5 milioane de euro) a canalului.

Lazar a susţinut că, fiind firmă media internaţională, „trebuie să suporte o povară mai mare ca până acum. În schimb, reprezentanţii RTL Ungaria au afirmat că numai anul trecut, postul a plătit impozite cât întregul sector media”, scrie publicaţia citată.

 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite