Măsuri europene în perspectiva erupţiei unui nou vulcan islandez

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Europenii încearcă să tragă lecţii din haosul aerian provocat la mijlocul lunii aprilie de norul de cenuşă vulcanică venit din Islanda, dar o mai bună cunoaştere a fenomenului şi o coordonare superioară între state va lua timp, deşi ameninţarea nu a dispărut, constată participanţii la Forumul internaţional al transporturilor care se desfăşoară de miercuri în Leipzig /estul Germaniei/ şi va dura până vineri, potrivit Ager

Dacă puternice perturbări ale traficului aerian par în continuare inevitabile, situaţia va fi totuşi mai bună decât în aprilie dacă un nor de cenuşă ar reapărea în prezent pe cerul european, asigură Bo Redeborn, un responsabil al Eurocontrol, organizaţia europeană răspunzătoare de securitatea navigaţiei aeriene. Or, un raport al experţilor de la University College London /UCL/ publicat joi avertizează că, deşi vulcanul Eyjafjoell nu mai erupe, o 'erupţie pe termen scurt' a vecinului său, Katla, mai important şi mai puternic, este 'o puternică posibilitate'.

O clasificare a nivelurilor de periculozitate a fost stabilită temporar de statele europene la sfârşitul lunii aprilie: zona roşie - când densitatea cenuşei interzice zborurile, zona gri - când riscul este acceptabil şi o zonă incoloră pentru trafic normal. 'În aprilie, totul era înscris în zona roşie', aminteşte dl Redeborn. Navigaţia aeriană este interzisă în prezent dacă se constată o concentraţie de peste 2 mg de cenuşă vulcanică într-un metru cub de aer, afirmă şi Bernadette Weinzierl, fiziciană a Centrului german de aeronautică şi astronautică /DLR/. Dar este doar un prag temporar care a fost stabilit de industrie pe baza unor incidente din trecut. 'Există încă numeroase semne de întrebare asupra cenuşilor vulcanice şi efectelor lor asupra navigaţiei aeriene. Riscul poate varia, de exemplu, în funcţie de tipurile de motoare', estimează dna Weinzierl, care a survolat ea însăşi norul în largul Islandei cu ocazia unui zbor ştiinţific german în aprilie. 'Când informaţiile despre cenuşile vulcanice vor fi suficiente, modelizarea şi procedurile de alertă vor putea fi ameliorate', adaugă Eric Kroes, expert al Ministerului olandez al Transporturilor.

O nouă metodologie pentru a evalua gestionarea riscurilor şi a decide închiderea şi redeschiderea spaţiilor aeriene va fi supusă pentru aprobare în adunarea generală a Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale /OACI/ în septembrie. După aceea, statele vor trebui să-şi armonizeze măsurile şi pragurile în legătură cu cenuşile vulcanice, a repetat joi ministrul german al transporturilor, Peter Ramsauer, la Leipzig.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite