STUDIU În ce domenii vor să se angajeze liceenii
0Aproape două treimi dintre elevii de clasele a XI-a şi a XII-a din România şi-ar alege, după finalizarea studiilor, un loc de muncă în IT (32%) sau medicină (31%), arată rezultatele unui sondaj de opinie, realizat de INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate, în cadrul proiectului 'Ghidul Meseriilor Viitorului'.
În acelaşi context, 13% dintre cei chestionaţi au menţionat că domeniul
economic, al managementului şi al antreprenoriatului este atractiv
pentru un viitor job, iar 8% ar opta pentru un loc de muncă în domeniul
juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).
"Interesant este că, pentru tineri, un loc de muncă în poliţie sau
armată (6%) este de două ori mai atractiv decât în educaţie sau
sport. Interesul pentru meseria de profesor este exprimat de elevi în
proporţie de doar 3%. Printre meseriile 'exotice' menţionate în
răspunsurile la chestionare regăsim: pilot de drone şi miner spaţial.
Unu din doi elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din
domeniul roboticii, inteligenţei artificiale şi al calculatoarelor, 16%
din imprimarea 3D, 14% din realitatea virtuală, 13% din internetul
tuturor lucrurilor şi 6% din blockchain", arată rezultatele sondajului
citat.
În plus, elevii au fost atraşi de marketingul digital în proporţie de
17%, iar apoi, în procente aproape egale, de meserii ca programatori de
roboţi şi inteligenţă artificială (15%), ghid turistic spaţial (14%) şi
arhitect de spaţii virtuale şi dezvoltator de avatare (câte 13%).
Totodată, 9% dintre elevii intervievaţi au optat pentru biomedicină sau
biotehnologii sau pentru a fi analist de baze de date mari/specialist în
protecţia datelor. Într-un procent de 3%, aceştia par interesaţi să
devină inovatori de energii alternative.
Potrivit sursei citate, cei mai mulţi dintre elevi (61%) au apreciat că
vor face între două şi cinci schimbări în decursul carierei, în timp ce
22% cred că vor schimba "macazul" în viaţa lor profesională doar o
dată. Restul de 17% mizează pe flexibilitate profesională şi cred că vor
face peste cinci schimbări în cariera proprie.
În ceea ce priveşte părerea părinţilor şi cadrelor didactice faţă de
viitorul loc de muncă al copiilor, rezultatele sondajului converg tot
spre domenii precum IT. Astfel, circa jumătate dintre cei chestionaţi
(44%) consideră că IT-ul este domeniul de viitor (programare, robotică,
inteligenţă artificială), un procent semnificativ mai mare decât în
cazul elevilor (32%). Pe locul doi se află medicina cu un procent
de 28%.
Perspectiva meseriei de profesor în rândurile părinţilor şi ale cadrelor
didactice este atractivă în viitor pentru doar 5% dintre respondenţi,
respectiv 2% pentru domeniul juridic (avocat, jurist, procuror,
judecător). Domeniul economic şi al afacerilor este atractiv pentru 11%
dintre părinţii şi profesorii care au răspuns la acest chestionar, în
timp ce 6% consideră psihologia un domeniu atractiv în viitor.
De asemenea, aproape o treime dintre respondenţi consideră robotica
şi inteligenţa artificială ca sursă principală pentru noile meserii
ale viitorului, în timp ce doar 6% au optat pentru blockchain. Restul de
opţiuni sunt relativ echilibrate între: calculatoare (17%), imprimare
3D (17%), internetul tuturor lucrurilor (16%) şi realitate virtuală
(14%).
Pe de altă parte, părinţii mizează pe flexibilitatea profesională a
propriilor copii mai mult decât elevii. Mare parte dintre respondenţi
(83%) mizează pe mai mult de de trei schimbări ale locului de muncă
pentru copiii lor, iar 7% cred că acest lucru se va întâmpla doar o
dată.
Sondajul de opinie al INACO a fost realizat, în perioada septembrie -
noiembrie 2018, pe un eşantion de peste 1.300 de elevi, părinţi şi
profesori din Bucureşti, Timişoara şi Piteşti, în cadrul proiectului
'Ghidul Meseriilor Viitorului'.