UPDATE Războiul RCA: Transportatorii acuză asigurătorii că există deja creşteri de preţ de peste 50%. ASF contrazice transportatorii
0Transportatorii acuză nerespectarea protocolului semnat în decembrie cu ASF şi companiile de asigurări care ar limita creşterea RCA la cel mult 50% faţă de iunie 2015 şi susţine că poliţele s-au scumpit deja peste acest nivel. ASF respinge acuzaţiile şi afirmă că asiguratorii respectă înţelegerea, cu "unele excepţii marginale".
„În cazul în care se va dovedi că întâlnirea din 22 decembrie 2015 a fost doar o încercare de inducere în eroare a transportatorilor, pentru a se obţine încetarea protestelor, pe lângă acţiunile noastre viitoare, vom deschide o acţiune în instanţă împotriva ASF, care încalcă mai multe legi internaţionale.
La întâlnire au participat reprezentanţi de la Ministerul Finanţelor, Consiliului Concurenţei şi preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu. Conform protocolului pe care reprezentanţii autorităţilor şi l-au asumat, până la sfârşitul anului trecut trebuia să se facă modificările pentru normele RCA, în sensul celor discutate, lucru care nu s-a întâmplat, iar firmele de asigurare au crescut deja valoarea poliţelor RCA mai mult decât s-a negociat.
Protocolul de înţelegere prevedea şi excluderea Cărţii Verzi de la calculul daunalităţii, pentru transportul local de persoane“, arată Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), într-un comunicat.
UPDATE Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susţine că asigurătorii au respectat protocolul privind limitarea creşterii poliţelor RCA, încheiat în decembrie cu transportatorii, infirmând astfel informaţiile transmise de transportatori.
Preşedintele instituţiei, Mişu Negriţoiu, şi alţi reprezentanţi ai autorităţii au discutat marţi despre plafonarea la 50% a creşterii poliţelor RCA, faţă de iunie 2015, cu cele nouă companii de asigurări prezente pe segmentul RCA - Allianz-Ţiriac, Uniqa, Asirom, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins, Generali, Groupama şi Omniasig.
"Inventarierea poziţiilor celor nouă societăţi a relevat respectarea - cu unele excepţii marginale, pe categorii de produs - plafonării majorărilor de tarif la 50%, confirmând faptul că noile contracte de asigurare obligatorie RCA încheiate cu transportatorii se înscriu în linia asumată prin Protocolul din decembrie 2015. În acest context, ASF subliniază necesitatea diferenţierii între anumite preţuri de ofertă generate automat de sistemele societăţilor de asigurare, care pot depăşi în unele cazuri plafonul de majorare de 50%, şi tarifele finale din contractele încheiate cu societăţile de transport", arată ASF, într-un comunicat.
Totodată, asigurătorii au reconfirmat că nu vor depăşi limita convenită, cu atât mai mult cu cât în prezent au posibilitatea de a renegocia condiţiile de preţ, după recenta eliminare din norma RCA a plafonării reducerilor, aceştia putând oferi practic discounturi oricât de mari, susţine ASF.
"Noi monitorizăm permanent situaţia de pe piaţa RCA şi îi invităm pe transportatori să ne semnaleze eventualele cazuri în care ofertele avansate de asigurători nu se încadrează în plafonul de majorare de 50% sau dacă se află în imposibilitatea de a-şi asigura autovehiculele la societăţi care respectă plafonul", a declarat Negriţoiu.
Proteste în decembrie
În decembrie, transportatorii au organizat un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a vizat eliminarea supraccizei.
Reprezentanţii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administraţiei, şi după întâlnire au declarat că vor continua discuţiile privind RCA şi că este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii, arătându-se dezamăgiţi, totodată, că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor.
Reprezentanţii transportatorilor, ai companiilor de asigurări şi ai ASF au încheiat atunci un protocol care limitează creşterea RCA la 50% faţă de nivelul din iunie.
Transportatorii au susţinut că preţul poliţelor RCA ar fi putut creşte cu până la 400%, ajungând astfel la valori mai mari decât ale autoturismelor asigurate.
În replică, asigurătorii au afirmat că transportatorii rutieri generează companiilor de asigurări pierderi mari pe segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate într-o daună pe parcursul unui an, potrivit Uniqa, faţă de 6 din 100 în cazul persoanelor fizice, iar valoarea despăgubirilor este mult mai mare.
Auditul drumurilor, în coadă de peşte
Confederaţia atenţionează, în plus, asupra altui proiect de modificare a legislaţiei, care ar fi potrivit sursei citate în defavoarea cetăţenilor şi a transportatorilor.
„La întâlnirea care a avut loc ieri (luni - n.r.), 11.01.2016, la Ministerul Transporturilor, ne-a fost prezentat proiectul de ordonanţă de urgenţă întocmit de ARR - respectiv DGTR - şi asumat de minister, prin care era modificată legea 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în 2012, în care, din primul articol se abrogă auditul pe drumurile judeţene, motivându-se prin faptul că «guvernul nu are bani»“, potrivit comunicatului.
Proiectul a fost respins atât de patronate, cât şi de sindicate, însă reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat că vor trimite propunerile la Guvern, pentru aprobare.
„Nu este corect pentru cetăţenii acestei ţări, pentru transportatorii care bat zi de zi aceste drumuri, să fie scoase de la audit şi control drumurile judeţene, aceste drumuri care trebuie să fie auditate şi inspectate, ca să întrunească toate criteriile europene. Noi sperăm ca în urma auditării şi inspectării acestor drumuri, atât naţionale, cât şi judeţene, să vedem că apar parcări pentru timpul de odihnă al şoferilor, că vor fi semnalizate conform normelor europene, în niciun caz că se vor trezi unii numiţi ca până acum în funcţii de conducere, iar acum trebuie să răspundă la apel, în defavoarea românilor“, a declarat preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.
COTAR cere Transporturilor demiterea celor care au elaborat proiectul de ordonanţă de urgenţă.
Autoritatea Rutieră, pusă la zid
„O altă problemă pe care am observat-o este aceea că ARR vrea să-şi asume şi rolul de control pe acest segment, unde nu are nicio experienţă. Părerea noastră este că o altă entitate cu experienţă în infrastructura drumurilor trebuie să şi-o asume, dar credem că şi aceasta este o decizie politică, ţinând cont de faptul că ARR este o entitate care se autofinanţează, din banii transportatorilor.
Pe de altă parte, angajaţii ARR, deci, implicit cei care vor prin această OUG ca să facă acţiunile de control, nu sunt funcţionari publici şi vor putea în continuare să facă ce vor cu banii“, arată COTAR.
Transportatorii mai spun că la finele anului trecut ARR a cumpărat opt sau zece autoturisme Opel Insiginia, la un preţ de 22.000-25.000 euro pe maşină, „pentru ca directorii să se plimbe“.