Scriitorul Cezar Paul-Bădescu, unul dintre scenariştii de la „Ana, mon amour“: „Este filmul lui Netzer, care doar a pornit  de la romanul meu“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La conferinţa de la ICR, a fost invitată echipa filmului „Ana, mon amour“, alături de alţi participanţi la Berlinala 2017                                                                 FOTOGRAFII: Mihai Cratofil
La conferinţa de la ICR, a fost invitată echipa filmului „Ana, mon amour“, alături de alţi participanţi la Berlinala 2017                                                                 FOTOGRAFII: Mihai Cratofil

La conferinţa de presă organizată astăzi la sediul Institutului Cultural Român (ICR), a fost prezentată echipa filmului „Ana, mon amour“, regizat de Călin Peter Netzer, care va reprezenta România în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Pelicula, care îi are în rolurile principale pe actorii Diana Cavaliotti şi Mircea Postelnicu, porneşte de la romanul scriitorului Cezar Paul-Bădescu, „Luminiţa, mon amour“.

Institutul Cultural Român a găzduit luni, la sediul din Aleea Alexandru 38, o conferinţă de presă dedicată participării româneşti la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin – Berlinala 2017. Au participat criticul de film Iris Lackner (Israel), preşedintele Institutului Cultural Român, Radu Boroianu, directorul de imagine Andrei Butică, actorii Mircea Postelnicu, Diana Cavallioti şi Adrian Titieni, co-scenariştii Cezar Paul-Bădescu şi Iulia Lumânare, producătoarea Oana Iancu, actorul Tudor Aaron Istodor, regizoarea Ioana Mischie şi Alina Sălcudeanu (CNC). Discuţiile au fost moderate de Cristina Liberis, secretar general adjunct al ICR.

La ediţia din acest an, desfăşurată în perioada 9-19 februarie 2017, Institutul Cultural Român susţine participarea românească la următoarele secţiuni: „Competiţie“ – „Ana, mon amour“ de Calin Peter Netzer, „Berlinale Talents“: Ilinca Calugareanu (regizor), „Co-production Market“ – proiectul de film „Caprioara“: Bogdan George Apetri (regizor), Oana Iancu (producator). Din partea României au mai fost anunţate participări astfel: „Berlinale Talents”: actorul Alexandru Potocean, regizoarea Ioana Mischie, producătoarea Andra Popescu, operatoarea Carmen Tofeni, distribuitorul de film Matei Truţă şi scenarista Monica Stan şi „Shooting Star”: actorul Tudor Aaron Istodor.

imagine conferinta de presa Ana

După o pauză de un an, timp în care nu a fost prezentă în competiţia oficială de la Berlinale, România revine cu „Ana, mon amour”, în regia lui Călin Peter Netzer. După ce a câştigat, în 2013, Ursul de Aur cu pelicula ”Poziţia copilului”, regizorul Călin Peter Netzer revine pe marile ecrane cu un film ce explorează dinamica celor mai importante relaţii din viaţa unui om. ”Ana, mon amour” este analiza unei poveşti de dragoste, o incursiune atipică ce surprinde cele mai tensionate şi delicate momente din evoluţia unui cuplu. 

Filmul a fost selectat în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Berlinalei (9-19 februarie) şi va putea fi vizionat în cinematografele din România din 3 martie, la scurt timp după premiera internaţională. Aceasta va avea loc pe data de 17 februarie în cadrul festivalului, pelicula reprezentând filmul de încheiere al Berlinalei, urmând ca în data de 18 februarie să aibă loc întâlnirile cu presa.

Scriitorul Cezar Paul-Bădescu, care este şi co-scenarist al filmului, a spus că acesta e "diferit" de romanul său, "Luminiţa, mon amour", explorând o altă latură", în care afecţiunea nervoasă a unuia dintre parteneri joacă rolul de catalizator, atât în cadrul romanului, cât şi în cel al filmului. "Romanul se duce mai degrabă într-o zonă socială, este o ironie, o critică la adresa lumii în care trăim şi a felului în care lumea vede afecţiunea nervoasă, şi încearcă să ofere tot felul de soluţii, de reţete, mai mult sau mai puţin ridicole. În cadrul filmului, latura socială este trecută în paranteză, filmul e interesat de partea personală, de dezvoltarea relaţiei de către cele două personaje, de psihologia, de relaţia dintre dragoste şi dependenţă, de relaţia dintre dependenţă şi codependenţă", a spus scriitorul.

„Este filmul lui Netzer, care doar a pornit de la romanul meu“, a subliniat Cezar Paul-Bădescu.

El a mai dezvăluit că în momentul în care a fost sunat de regizorul Călin Peter Netzer, acesta i-a zis „Cred că eu sunt Luminiţa”, referindu-se la faptul că regăseşte în viaţa eroinei din carte pasaje din propria sa existenţă. Astfel, „Ana” din film este un amestec de „Luminiţa” şi Netzer, cu schimbările normale ale unui scenariu de film de ficţiune.

diana cavaliotti şi mircea postelnicu

Actriţa Diana Cavallioti este cea care deţine rolul principal şi care dă viaţă unui personaj complex. Cu prilejul conferinţei, ea a declarat că "Ana, mon amour" a fost "o experienţă" şi "o luptă": "Cumva, am lăsat să iasă la suprafaţă lucruri extraordinar de personale pentru mine şi dacă vorbim de dependenţă şi codependenţă şi relaţiile astea interumane care în copilărie ne modelează, pentru mine a fost o luptă ceea ce am reuşit să rezolv. Cu Ana am reuşit să văd şi partea cealaltă a monedei", a mărturisit actriţa, care a mai precizat că pentru pregătirea filmului, atât ea cât şi colegul ei de platou, Mircea Postelnicu, au fost la şedinţe de psihoterapie.

Scenarista Iulia Lumânare a menţionat că „dorinţa nu a fost aceea de a face un film despre psihanaliză, ci unul psihanalitic”. Directorul de imagine Andrei Butica a povestit despre plăcerea de a lucra la această producţie. Actorul Adrian Titieni, care a interpretat în film rolul medicului psihanalist, vede această producţie ca pe „o oglinda a fiecăruia dintre noi şi în acelaşi timp ca pe un punct de plecare în cunoaşterea propriei identităţi”.


În cadrul evenimentului a fost adusă în discuţie importanţa cinematografiei româneşti şi locul acesteia în contextul internaţional. Preşedintele Institutului Cultural Român, Radu Boroianu, a subliniat ideea necesităţii unei industrii a filmului cu instituţii puternice.

image
„Ar fi bine ca toate premiile pe care le iau atât de talentaţii noştri cineaşti să nu rămână fără ecoul profund, real, să nu rămână la nivelul obsecvios al unor evenimente-society. Cred că este necesar să înţelegem ce înseamnă o industrie a filmului şi cum se construieşte ea şi că a promova un film românesc e un proces de durată, fără pauză. Promovarea nu se face doar în festivaluri, e o maşinărie care trebuie pusă mereu în mişcare”, a subliniat Radu Boroianu.

Totodată, a declarat că este încântat că echipa filmului „Ana, mon amour“ este tânără şi crede că pelicula va fi apreciată la Berlin: „Sper că aşteptarea mea este o aşteptare colectivă, am mari speranţe”.

iris lackner la conferinta

Iris Lackner (foto), critic de film din Israel, a menţionat că filmul românesc este foarte bine văzut în străinătate. „Din momentul în care cineaştii români au început să câştige din ce în ce mai multe premii la festivaluri internaţionale renumite, în Israel a crescut interesul publicului care doreşte filme de calitate.” a conchis Iris Lackner.


ICR susţine, de asemenea, standul românesc din cadrul European Film Market şi apariţia catalogului Romanian Films. Despre standul de promovare a filmului românesc la Berlinale a vorbit Alina Sălcudeanu, coordonatoarea Departamentului de Relaţii Internaţionale al Centrului National al Cinematografiei. 


La conferinţa de la sediul ICR au mai participat actorul Tudor Aaron Istodor, care va concura la secţiunea „Shooting Star”, şi regizoarea Ioana Mischie, care nu este la prima întâlnire cu Festivalul de la Berlin, de această dată fiind selecţionată în secţiunea „Berlinale Talents”. După spusele sale, „meritul acestui program este realizarea solidarităţii între tinerii cineaşti români.”

conferinta ICR

ICR Berlin a început să sprijine cu succes prezenţele româneşti la festival în anul 2008, an în care lui Bogdan Mustaţă i-a fost decernat Ursul de Aur pentru scurtmetrajul "O zi bună de plajă". În anul 2010, regizorul Florin Şerban a primit Ursul de Argint pentru pelicula "Eu când vreau să fluier, fluier". Anul 2013 a adus României "Ursul de Aur" pentru pelicula "Poziţia copilului", regia Călin Peter Netzer, anul 2015 "Ursul de Argint" pentru pelicula "Aferim!", regia Radu Jude, iar 2016 premiul "CICAE — Confederation Internationale des Cinemas d'Art et d'Essai" (Confederaţia Internaţională a Cinematografelor de Artă) pentru filmul "Ilegitim, regia: Adrian Sitaru.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite