În ultimii ani au apărut câteva companii private care au anunţat începutul erei turismului spaţial. Fie că turiştii vor fi "aruncaţi" pe traiectorii sub-orbitale (15-20 minute la un preţ de aproximativ 250.000 dolari) sau pe traiectorii orbitale (7 zile pe staţia spaţială internaţională la un preţ de aproximativ de 30 milioane dolari, şi în viitor posibil mai ieftin), aceste firme capitalizează cumva faptul că tehnologia din zilele noastre a devenită mai ieftină şi mai bună şi pe faptul că există un interes reaprins spre explorările spaţiale de când NASA a retras navetele spaţiale din exploatare. 
  
 Astăzi, o nouă companie privată a împins lucrurile şi mai departe: zborurile comerciale lunare 
 Numele companiei: "Golden Spike" din Statele Unite 
  
 Faptul că firma are un obiectiv atât de îndepărtat (la propriu) nu e de mirare. A fost formată şi are ca advisori din oameni cu mare experienţă în zborurile cosmice, şi chiar zboruri lunare (foşti angajaţi ai NASA şi nu numai). 
 
 "Nu am putea face aceasta fără a beneficia de experienţă căpătată de NASA în zborurile Apollo, navetelor spaţiale şi mai recent în staţia spaţială internaţională cât şi în încurajarea zborurilor private cosmice. E secolul 21 şi noi suntem aici să ajutăm ţările, firmele şi chiar persoanele fizice să îşi extindă ţelurile în domeniul spaţial", spune Gerry Griffin, preşedintele firmei Golden Spike. 
  
 
 Compania şi-a dezvoltat planul de acţiune în ultimii 2.5 ani timp în care stat în afara atenţiei presei. 
 Golden Spike va urma oarecum modelul rusesc din anii '80 şi '90 care a constat în taxarea naţiunilor care doreau să-şi trimită oameni şi sateliţi în spaţiu (inclusiv pe staţiile Salyut şi Mir) dar nu dispuneau de capabilităţi de lansare şi transport spaţial. Unele ţări, că Finlanda, Cehia, Malaezia, Japonia au fost cliente ale Rusiei. 
  
 La preţul cerut de Golden Spike nu vor fi multe persoane fizice care să ia oferta. Dar probabil câteva guverne sigur vor deveni cliente ale companiei. 
  
 Modulul care va transporta şi aseleniza echipajul format de două persoane va fi total automatizat şi, în parte, dirijat şi de pe Pământ aşa că ocupanţii nu vor avea de făcut decât să admire peisajul. E ca şi cum ai călători cu un tren. 
 
 "Ne dăm seama că ceea ce ne propunem pare a fi science-fiction. Noi intenţionăm să o facem să devină realitate", completează şi Alan Stern, unul dintre co-fondatori. 
  
 Pentru ca science-fiction să devină realitate Golden Spike are de proiectat şi construit modulul lunar şi costumele pentru astronauţi, în primul rând.  
 În al doilea rând, compania va apela la lansatoare care deja sunt în folosinţă şi care ar putea să transporte modului lunar către Lună (SpaceX cu Falcon 9 şi viitorul Falcon Heavy, sau alte rachete dezvoltate de alte companii americane sau străine). 
 În al treilea rând, dar nu pe ultimul loc, vin costurile de început care sunt estimate undeva pe la 7-8 miliarde de dolari (comparativ, construcţia unui aeroport într-un oraş major din SUA ar costă cam atât). Nu e chiar mărunţiş. 
  
 
 Ca întreaga operaţiune să fie rentabilă compania trebuie să aibă destui clienţi cu zboruri continue către Lună, cam cum operează liniile aeriene. 
 
 Programul american Apollo (singurul care a pus oameni pe Lună) a costat în jur de 110 miliarde de dolari (echivalent bani actuali), adică în jur de 18 miliarde de dolari per misiune. Ceva mai mult ca datoria externă a României la ora actuală. 
 Ca Golden Spike să poată avea preţul de 1.5 miliarde de dolari pentru o misiune de două persoane ea va trebui să facă o "magie". Fondatorii spun că e realizabil. 
 
  
 Nu se ştie încă cine sunt finanţatorii companiei, dar probabil vom află asta în viitor. 
  
 Reacţia NASA la aflarea vestii a fost:"Daţi-i bătaie!" (având în vedere că NASA încurajează astfel de acţiuni private) 
  
 Compania nu e singura că oferă zboruri spre lună către potenţialii turişti.  
 
 "Space Adventures", o companie activă de ceva timp pe piaţa de zboruri orbitale private (ea plasează turiştii la bordul staţiei spaţiale internaţionale), are şi ea aşa ceva în ofertă, cu o singură deosebire: nu aselenizează turiştii ci doar îi pune în orbită în jurul Lunii (cu întoarcere, bineînţeles). Space Adventures va utiliza rachete ruseşti Soyuz (cum a făcut-o şi până acum) + un modul care va orbita în jurul Lunii. Deosebirea va fi şi în preţ, compania anticipând costul unui zbor ca fiind undeva în jurul a 150 milioane dolari de persoană. 
  
 Din punct de vedere a tehnologiei spaţiale, re-trăim timpurile anilor '60 în care pasiunea pentru explorarea spaţială a fost maximă. De data aceasta e rândul sectorului privat de a prelua făclia de la agenţiile de stat. 
 
Să sperăm că şi România va face parte din acest val, prin ARCA Space
 
 
Anunţul Golden Spike 

Surse: WiredGolden Spike