Zbor pentru Capitala Culturală Europeană 2023. Timișoara vrea legături cu Viena, Tel Aviv, Istanbul sau Dubai

0
0

Timișoara – Capitala Culturală Europeană 2023 ar putea aduce noi destinații de pe Aeroportul „Traian Vuia”. Se poartă discuții pentru Tel Aviv, Viena, Basel, ori Dubai, iar din martie ar trebuie să înceapă zborurile deja și spre Istanbul.

Aeroportul Timișoara FOTO AIT
Aeroportul Timișoara FOTO AIT

În anul cultural 2023, Timișoara așteaptă mai mulți vizitatori decât oricând. Într-o lume modernă, cei mai mulți turiști folosesc avionul pentru deplasare, așa că Aeroportul “Traian Vuia” va fi poarta de intrare în Capitala Europeană a Culturii.

Dar pentru asta ar trebuie să existe și companii care să fie interesate să deschidă curse spre Timișoara. Deocamdată, destinațiile de pe Aeroportul Timișoara sunt: Veneția, Roma, Milano, Bari, Bologna, Dorthmund, Frankfurt, Karlsruhe, Memmingen, Londra, Paris, Madrid, Valencia, Barcelona, Bruxelles și Santorini.

Sunt însă discuții și pentru curse noi. Printre ele, Tel Aviv, Viena, Basel, orașe noi din Germania, Spania și Italia, și chiar Dubai. De la începutul lunii martie ar trebui să pornească curse spre Istanbul.

Vedeți, nu pui cursa și după aceea vine traficul. Cursele se pun în funcție de cererea care există. Aeroporturile nu crează flux de pasageri niciunde în lume. Orașul crează fluxul. Aeroporturile depind de cum se dezvoltă regiunea, zona și evenimentele atrag pasageri. Noi avem discuții. Și cu Turkish Airlines, cu HiSky, Air Connect, Legend Airlines, cât și cu Wizz Air și Ryan Air. Dar până nu vedem cursele spre Timișoara, nu pot garanta nimic. Cele mai avansate discuții sunt pentru Istanbul, Tel Aviv – sperăm să reia cursa cei de la Wizz Air, Viena. Am propus celor de la Wizz Air și Abu Dhabi, având în vedere că ei și-au deschis acolo filială, dar ne-au spus că dacă vor conecta Timișoara cu Emiratele Arabe Unite, atunci o vor face cu avionul din Dubai. Pentru noi e bine și Dubai. Noi am propus și Amsterdam, dar cei de la Wizz Air au refuzat și au venit cu varianta Basel. Mai sunt discuții pentru orașe noi din Italia, Germania și Spania. Cel mai avansat e cu Istanbul. Toate contractele sunt semnate și ar trebui să înceapă în martie”, a declarat Daniel Stamatovici, directorul Aeroportului Timișoara.

Din mica Vienă spre capitala Austriei

O cursă Timișoara-Viena este printre cele mai dorite. În trecut a fost operată de Austrian Airlines, dar compania a renunțat din motive strategice. Acum sunt interesați de el cei de la AirConnect.

Se pare că în cele din urmă vom avea din nou cursă spre Viena. Înainte cursa era operată de Austrian Airlines, dar au renunțat la destinație după ce au fost preluați de Lufthansa. Nu avea sens pentru Lufthansa să se autoconcureze, să alimenteze două hub-uri, cel de la Viena și Munchen. Așa că au relocat toți pasagerii prin Munchen. Pentru noi a fost o pierdere de destinație. Dar să știți că 85 la sută din pasagerii care mergeau la Viena erau prin tranzit. Doar 15 la sută rămâneau în capitala Austriei”, a mai spus Daniel Stamatovici.

Daniel Stamatovici FOTO Ștefan Both
Daniel Stamatovici FOTO Ștefan Both

Zona de captare a Clujului e de trei ori mai mare decât a Timișoarei

Foarte mulți timișoreni se uită spre aeroportul din Cluj, care are mult mai multe zboruri internaționale, spre cu totul alte destinații. Există însă și o explicație. Pe de o parte, atrage pasageri din toată Transilvania, pe de altă parte Timișoara are concurență două mari aeroporturi de capitale: Budapesta și Belgrad.

Clujul nu are niciun aeroport mare în apropiere. Ei adună de peste tot, 360 de grade, de jur-împrejur din Transilvania. Zona lor de captare e de trei ori mai mare decât a Timișoarei. Noi doar din partea românească. Foarte puțini vin din Serbia și Ungaria. Wizz Air are o bază foarte puternică la Budapesta. Ei știu că multe autobuze merg de la Timișoara spre Aeroportul din Budapesta. Pe ei îi interesează că dacă deschid aceleași rute pe Timișoara și Budapesta s-ar putea să se autoconcureze. Așa că preferă să mențină doar zborurile din capitala Ungariei, unde există un aeroport foarte puternic, iar timișorenii se duc acolo fiecare cu ce se descurcă”, a afirmat Stamatovici.

S-ar putea relua triunghiul Timișoara-Cluj-Iași

Până atunci, prima destinație anunțată de Aeroportul Timișoarei este o cursă internă a celor de la AirConnect: două zboruri pe săptămână spre Constanța, începând din luna iulie.

Tot cu Air Connect am discutat și cursa de Viena. Tot cu ei avem și un plan, să reluăm acel triunghi care a fost făcut de Blue Air: Timișoara-Cluj-Iași. Pe ruta Timișoara-București ne așteptăm la o suplimentare din partea companiei HiSky. E posibil să revină și Ryan Air. Ei sunt foarte flexibili, închid-deschid foarte multe curse, acolo unde e cererea mai mare, de cum evoluează piața”, a mai declarat Daniel Stamatovici.

Aeroportul Timișoara FOTO AIT
Aeroportul Timișoara FOTO AIT

Aeroportul Timișoara a încheiat anul 2022 cu un total de peste 1,2 milioane de pasageri. O creștere uriașă față de 2021, unul afectat de pandemia Covid, dar totuși în scădere față de 2019, socotit un an obișnuit.

Directorul Daniel Stamatovici estimează ca în anul cultural 2023, într-un scenariu optimist, aeroporul să fie tranzitat de 1,8 milioane de pasageri.

Timişoara


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri