Riscul major după rezilierea contractului cu firma italiană pentru centura Timișoara Sud. „Mai bine tai în carne vie”
0S-a umplut paharul pe șantierul centurii Timișoara -Sud. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) reziliază contractului cu firma italiană Tirrena Scavi, care trebuia să finalizeze șoseaua, dar lucrările abia se apropie de 60%.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a vizitat de mai multe ori, de la începutul anului, şantierul centurii şi a pus presiune pe constructori. A amenințat constructorul cu penalizări, a lansat și avertismentul cu “cartonaș galben”: cei de la Tirrena Scavi tot nu s-au pus pe lucru serios.
Centura de 26 de kilometri trebuia să fie gata până la finalul acestui an, dar s-a acceptat o întârziere de încă un an, până în decembrie 2023.
“Având în vedere slaba mobilizare și incapacitatea financiară a constructorului italian de a continua proiectele pe care le derulează, managementul CNAIR a luat decizia de a rezilia contractele încheiate cu acest antreprenor. Precizăm că la construcția Variantei de Ocolire Timișoara Sud sunt întârzieri majore în raport cu termenul de finalizare. Termenul contractual al acestui obiectiv a fost depășit cu mult, iar mobilizarea pe șantier a fost deficitară pe tot parcursul anului 2022, ajungând la un stadiu fizic de doar 58,26 la sută”, a anunțat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

CNAIR renunță și la celelalte lucrări de care s-au ocupat cei de la Tirrena Scavi: tronsonul 1 al drumului expres Craiova – Pitești (progresul fizic este de doar 57,06 la sută, deși termenul contractual de finalizare era 2022), sectorul de centură a Bucureștiului, cuprins între DN 2 și A2, acolo unde există un contract pentru lucrări de modernizare (progresul fizic este de doar 20,76 la sută, iar conform termenului asumat prin contract obiectivul trebuia finalizat de mai mult de un an).
„Aceste întârzieri atrag și daune materiale consistente, pe lângă cele care decurg din imposibilitatea de a folosi infrastructura rutieră. CNAIR va face toate demersurile pentru relansarea acestor proiecte în cel mai scurt timp posibil. Constructorii trebuie să fie conștienți de obligația de a aborda cu seriozitate contractele pe care le semnează cu CNAIR. În caz contrar, vor suporta consecințele legale care derivă inclusiv din eliberarea certificatelor negative, care au valabilitate timp de trei ani”, mai spune CNAIR.

Pierdem finanțarea europeană
În condițiile în care va trebui lansată o nouă licitație pentru un constructor care să termine lucrarea, iar procedurile se întind, de regulă, foarte mult, există toate șansele să se piardă finanțarea europeană. Valoarea contractului este de aproximativ 60 de milioane euro: 75 la sută de la U.E. și restul de 25 la sută de la bugetul de stat.
„Sigur că există această neșansă de pierdere a finanțării europene. Dar mai multe detalii poate da ministrul Transporturilor, care se ocupă de gestionarea acestor programe naționale. E o veste proastă pentru noi. Asta înseamnă cel puțin un an de zile pierdut din execuția acestei lucrări foarte importante pentru județul nostru. Dar cred că CNAIR a luat cea mai înțeleaptă decizie, fiindcă ei știu care este capacitatea firmei respective de a duce la bun sfârșit acest proiect, care oricum era destul de întârzia”, .a declarat Alin Nica, președintele Consiliul Județean Timiș.
Șeful CJT a adăugat că și instituția pe care o conduce are firme care nu-și fac treaba, precizând că aceste experiențe neplăcute ridică problema performanței în acest domeniu.
„În loc să prelungești agonia, mai bine tai în carne vie. Aceste experiențe neplăcute ridică problema performanței în acest domeniu. Reputația, pentru firme de drumuri, bag de seamă că nu este așa de importantă. Astfel de firme ar trebui excluse din start de la orice licitație publică, pentru că e inacceptabil să câștigi o lucrare, după care să-ți bați joc de ea”, a mai declarat Alin Nica, președintele Consiliul Județean Timiș.

Lucrări în ritm de melc
Proiectarea primului tronson al șoselei de centură a Timișoarei – așa numita Centura-Nord, a început în 1997, după o finanțarea și asistența tehnică pentru din partea Guvernului Japoniei. Lucrările la cei 12,6 kilometri (între DN 69 și DN 6) au început în data de 8 ianuarie 2003 și au fost finalizate în 2009.
Pentru al doilea tronson, numit Centura Sud, s-a întocmit un studiu de fezabilitate finanțat în mare parte de Guvernul Italiei. Proiectarea şi execuţia şoselei de centură a revenit societăţii italiene Tirrena Scavi Spa. Valoarea contractului este de aproximativ 60 de milioane euro: 75 la sută de la Uniunea Europeană și restul de 25 la sută de la bugetul de stat.

Lucrările la Centura-Sud, care va avea 25,7 kilometri, au demarat în martie 2020. Traseul se desfăşoară pe raza Timişoarei si a localitatilor Sânmihaiu Român, Şag, Giroc, Moşniţa Nouă şi Ghiroda.
Deși termenul de finalizare din contract era inițial martie 2022, construtorul a mai primit o prelungire până la finalul acestui an. Apoi, încă un an, până în decembrie 2023.
Lucrările sunt însă departe de a fi încheiate. Conform CNAIR, stadiul fizic e sub 60 la sută.
Drumul cuprinde cinci intersecţii, trei noduri rutiere, trei poduri, şapte pasaje şi două parcări de scurtă durată.

Urmează centura Timișoara-Vest
Al treilea tronson al centurii Timișoarei, care va închide practic inelul, denumit și Centura-Vest, care va avea 13,7 kilometri, se află momentan în proiectare. Varianta de traseu avizată care traversează unităţile administrativ teritoriale Timişoara, Utvin și Săcălaz. De asemenea, drumul va avea nouă poduri şi pasaje.