„Bombe cu ceas”. Alte poduri „antice” din Neamţ stau să se prăbuşească. Unul a fost bombardat în război

0
0
Apele Moldovei au afectat stâlpii de susţinere ai podului FOTO Atacul.ro
Apele Moldovei au afectat stâlpii de susţinere ai podului FOTO Atacul.ro

După ce un pod din Neamţ s-a prăbuşit în Siret la doar şase luni de la inaugurare, expertizele arată că altele trei sunt pericole publice, fiind instituite restricţii de circulaţie

Pe 9 mai 2022, la Luţca, în judeţul Neamţ, podul din localitate se prăbuşea în apele Siretului, în timp ce pe el treceau un camion de mare tonaj şi o autoutilitară. Incidentul s-a petrecut la doar şase luni de la momentul când a fost inaugurat după lucrări de reabilitare derulate printr-un proiect de aproape două milioane de euro. 

În acest caz, au fost deschise anchete penale, una dintre ele fiind coordonată de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Acum, ies la iveală detalii îngrijorătoare despre construcţii similare. Trei poduri de pe drumuri principale din Neamţ, două pe artere naţionale şi unul judeţean, sunt un pericol public. 

Este vorba despre cele care traversează râurile Moldova, Bistriţa şi Cracău, ridicate cu peste jumătate de veac în urmă. Pentru că traversarea lor implică riscuri imense, autorităţile nemţene au decis, având în verdere tragedia de la Luţca, să instituie restricţii de circulaţie, în plan fiind şi reabilitarea lor. 

„Urmare a vizitei în teren efectuată împreună cu un expert, domnul profesor doctor inginer Claudiu Cristian Comisu, cel ce a realizat expertizele tehnice la podurile amplasate pe DN 15D, la Girov şi cel de pe DJ 208, la Tupilaţi, am intrat în posesia punctelor de vedere, iar în cadrul şedinţei Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă au fost adoptate unele măsuri“, a declarat Adrian Niţă, prefectul judeţului Neamţ. 

Pe podul de la Girov, cel peste râul Cracău, construit la începutul anilor 1960, restricţia de viteză este de 30 km/h, iar cea de tonaj la 7,5 tone. A fost instituit şi un punct fix al Poliţiei, pentru monitorizarea traficului. Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi îi revine sarcina să instituie un program de „urmărire“ a parametrilor construcţiei. 

Podul peste Moldova, bombardat în a doua conflagraţie mondială 

Instituţia ieşeană care administrează podul ce urmează a fi reabilitat a transmis CJSU Neamţ că documentaţia tehnică de proiectare a fost aprobată, în acest moment fiind în faza de pregătire a achiziţiei lucrărilor de execuţie. Tot DRDP Iaşi trebuie ca în patru luni să realizeze o rută ocolitoare ce va devia traficul prin apropierea actualului pod. 

În ceea ce priveşte construcţia de peste râul Moldova, în localitatea Tupilaţi, pe DJ 208, o arteră intens circulată care face legătura cu E 86 (pe la Hanul Ancuţei) spre Iaşi şi Suceava, care se află în administrarea Consiliului Judeţean Neamţ, expertul a decis o restricţie de viteză de 30 km/h şi greutate a maşinilor de până la 30 de tone. 

podgirov2

Pe podul de la Girov sunt restricţii de circulaţie. FOTO Mesagerulneamt.ro

Podul a fost construit între 1935 - 1940, a fost bombardat în al Doilea Război Mondial, iar pe structura de atunci s-au făcut reabilitări şi în anii comunismului, şi după 1990. Expertul a recomandat construcţia unui prag de fund care să ridice talvegul (linia care uneşte punctele cele mai adânci ale albiei unei ape curgătoare) la nivelul pilelor (stâlpii de susţinere). Probleme sunt şi la podul amplasat pe DN15, peste Bistriţa, la Pângăraţi. 

„În acest caz, a fost fost emis ordinul de începere a lucrărilor de către DRDP Iaşi, urmând ca firma contractată să înceapă în cel mai scurt timp lucrările, care au ca termen de execuţie 12 luni. Se interzice accesul pentru vehiculele cu masa mai mare de 30 de tone, distanţa dintre vehicule trebuie să fie mai mare de 50 de metri, viteza de rulare va fi de maximum 30 km/h, iar circulaţia va fi semnaforizată, pe câte o bandă doar în zilele lucrătoare“, a mai anunţat prefectul de Neamţ. 

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Incredibila poveste a unui copil asistat social. A devenit campion european în timpul Evaluării Naţionale

Cu 18 milioane de euro, un oraş devine un uriaş şantier. „Trebuie să fim prieteni cu utilajele“

Piatra Neamţ


Ultimele știri
Cele mai citite