Video Podul peste Mureș construit în secolul al XIX-lea poate fi salvat. Rezistă, dar dă fiori oamenilor VIDEO
0Un pod de fier vechi de aproape un secol și jumătate leagă satele Ilia și Săcămaș, peste râul Mureș. Construcția a ajuns într-o stare avansată de degradare, însă ar putea fi revitalizată.
Unul dintre cele mai vechi poduri rutiere peste râul Mureș poate fi văzut în comuna Ilia (video).
Podul peste Mureș, unul dintre monumentele cu istorie din comuna Ilia, a fost construit din fier, la sfârșitul secolului al XIX-lea, a rezistat războaielor, însă în ultimii ani starea sa de degradare a făcut ca autoritățile din comună să anunțe închiderea circulației rutiere pe el.

„În urmă cu câțiva ani, am primit o înștiințare de la firma din Austria care l-a construit că podul și-a depășit durata de viață, în jur de un secol și jumătate”, spune Marius Omotă, primarul comunei Ilia.
Deși autoritățile au decis închiderea circulației pe podul din Ilia, unii localnici îl folosesc și îl tranzitează chiar și cu mașinile. La mai puțin de un kilometru, un alt pod, mai modern trece Mureșul pe ruta Drumului Național 7 Deva – Arad.
Traseul cicloturistic al Regiunii Vest, pe pod
Marius Omotă, primarul comunei Ilia, susține că în ultimii ani autoritățile au încercat găsirea unor soluții pentru reabilitarea podului, însă nu au avut succes în demersurile lor.











Totuși, podul peste Mureș este inclus în traseul turistic de biciclete, lung de 1.729 de kilometri, care va trece prin județele Hunedoara, Caraș-Severin, Arad și Timiș. Este proiect regional de infrastructură care, dacă va fi implementat cu fonduri europene, va putea însemna salvarea acestui pod.
„Odată cu acest proiect, ar putea fi reabilitat măcar pentru accesul pietonilor și biciliștilor”, spune primarul Marius Omotă.
Tragedia de pe podul din Ilia
Podul peste Mureş a fost construit de austro-ungari pe piloni de beton şi cu o structură de fier, pentru a
lega satul Ilia de Brâznic şi Săcămaş. La câțiva kilometri distanță, în Brănișca, se află unul dintre cele mai vechi poduri feroviare peste râul Mureș, construit în urmă cu un secol și jumătate, pe magistrala de cale ferată Alba Iulia - Arad.
În Primul Război Mondial, podul lung de peste 100 de metri, proiectat de ingineri din Imperiul Austro-Ungar, a rezistat bombardamentelor, dar timpul şi-a lăsat amprenta peste el. În deceniile următoare utilitatea lui a devenit secundară, sarcinile fiindu-i preluate de un alt pod construit peste Mureş, în vecinătate pe DN 7.
Cu timpul, au apărut gropi în carosabil, iar o mulţime de găuri lasă să se vadă sub ele apele Mureşului.
Într-una dintre acestea, un localnic a căzut într-o seară de decembrie, în 2017, iar trupul său a fost găsit după aproape trei luni în râu.
Oamenii au cerut atunci autorităţilor acoperirea spărturii din pod, care oricând şi mai ales noaptea poate deveni un pericol fatal pentru cei care îl folosesc. Au fost montate câteva panouri de avertizare, cu privire la circulația pe pod, care au dispărut cu timpul.