Funeriu, la 10 ani de la primul BAC nefraudat: „În loc să facem medicii, inginerii şi IT-iştii Europei, au făcut prea mulţi culegători de sparanghel”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Daniel Funeriu a fost ministru al Educaţiei din 2009 până în februarie 2012, în Guvernul Boc 2. FOTO: Arhiva personală
Daniel Funeriu a fost ministru al Educaţiei din 2009 până în februarie 2012, în Guvernul Boc 2. FOTO: Arhiva personală

Fost ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, a făcut o radiografie a sistemului de învăţământ la 10 ani de la primul Bacalaureat nefraudat, adică din momentul în care a decis introducerea camerelor de luat vederi la examenul maturităţii.

La 10 ani de la reforma pe care Funeriu a făcut-o, lucrurile, spune el, arată rău în Educaţie.

În ziua în care s-au anunţat rezultatele la examenul de Bacalaureat 2021, fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu făcut, pe Facebook, o analiză cu privire la starea Învăţământului în ultimii 10 ani:

„Ce-aţi făcut, măh?
 

Au trecut 10 ani de când am fost cel mai hulit personaj din România, în urma primului bacalaureat nefraudat, atunci când am introdus camerele de luat vederi la bac. Tocmai dădusem o lege a educaţiei nouă, izvorâtă din conceptele gândite de Mircea Miclea ca preşedinte al Comisiei Prezidenţiale. O lege care avea ca fir roşu transformarea educaţiei într-o dinamică socială, opţiunea unei societăţi pentru viitorul său educat. O lege care, dincolo de măsuri tehnice impecabil gândite, aşeza educaţia copiilor noştri pe trei piloni fără de care nimic bun nu se poate întâmpla:

Pilonul moral al respectului faţă de valoarea fiecăruia, pilonul exigenţei, fără de care nicio scală valorică nu poate fi definită şi pilonul autorităţii profesorului, autoritate izvorâtă din calităţile sale umane şi profesionale. Fiecare măsură tehnică era parte a acestor trei valori imuabile, pe care trebuie să se clădească ţesătura morală şi culturală a unei naţiuni. Asta, nu altceva, am urmărit prin ceea ce a devenit Legea 1/2011, astăzi probabil cea mai ciopârţită lege din istoria postdecembristă.

Au trecut de atunci 10 ani. 10 ani în care peste 2.000.000 de copii au trecut prin măria sa „sistemul” de educaţie. 

10 ani de când am clasificat universităţile, pentru ca ele să producă profesori buni, tineri bine formaţi pentru un viitor tot mai plin de provocări şi mai competitiv. 

10 ani de când am început, prin legislaţie şi acţiune, lupta împotriva plagiatului şi plagiatorilor, pentru ca impostorii să nu vă mai pregătească copiii şi să nu mai fie în prim-planul vieţii României. 

10 ani de când am legiferat formarea profesională impecabilă a profesorilor, pentru ca fiecare om care vine în faţa copiilor să fie un om de calitate: înainte de a învăţa ce ştie un profesor, copiii învaţă ce este un profesor. 

10 ani de când am prevăzut concursuri pentru directori din care politicul era exclus, pentru că directorul trebuie să fie acel om care inspiră o comunitate, nu cel care aduce voturi la partid.

10 ani de când am legiferat o evaluare coerentă cu predarea, astfel încât copiii să înveţe toate materiile, gradual transdisciplinar, nu să înveţe doar la materiile care „se dau” la examen.

10 ani de când am impus standarde înalte celor care vor să devină profesori universitari: da, profesorii universitari trebuie să fie somităţi în domeniul lor, nu trepăduşi cu operă incertă şi reţele de prietenii politice. 

10 ani de când am de-baronizat universităţile, şi am permis întregii comunităţi academice să-şi aleagă rectorul.

10 ani de când am legiferat trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, astfel încât mai mulţi copii să termine învăţământul obligatoriu aproape de casă şi mai mulţi copii să urmeze licee bune.

10 ani de când am introdus învăţământul profesional dual, cu practica la firma interesată să angajeze.

10 ani de când am introdus, indirect dar eficient, educaţia părinţilor, prin posibilitatea unui cont educaţional, prin care fiecare părinte să conştientizeze importanţa educaţiei.

10 ani de când am introdus necesarele evaluări de la clasa a doua, pentru ca învăţătorul să poată remedia, pentru fiecare elev, lipsurile constatate, de la clasa a IV-a pentru a măsura eficienţa unor măsuri la finalul ciclului primar şi evaluarea la clasa a VI-a pentru o preorientare profesională.

10 ani de când am legiferat clase de maximum 25 de elevi, fără nicio excepţie. 

10 ani de când am legiferat obligaţia statului să producă o platformă în care copiii să găsească toate lecţiile online şi să formeze profesorii pentru predare online.

Ce au făcut politicienii de atunci? Ce au făcut cei 8 premieri, un nou preşedinte, 16 miniştri ai educaţiei şi... voi, în cele trei rânduri de alegeri? Ce au făcut liviupopii, mangii, androneştii şi, cu puţine excepţii, produsele-rebut ale şcolii lor de gândire. Iată ce au făcut: 

au deconstruit, au demolat şi au pedalat în gol. Toate cele de mai sus, devenite lege acum 10 ani, au fost demolate, bucată cu bucată. Pentru a goli viitorul copiilor României şi a umple burdihanele nesătuilor oameni politici cu avantaje, sinecuri şi confortul unui statu-quo toxic pentru copiii noştri. 

Prea proşti pentru a înţelege esenţa, prea proşti pentru a înţelege diferenţa dintre educaţie, care trebuie să fie o dinamică socială şi învăţământ, care poate fi un serviciu public, prea ticăloşi pentru a renunţa să servească abjecta clientelă de partid şi a începe să se gândească, în sfârşit, la puţinii profesori excelenţi, la copiii care nu îşi ating uriaşul potenţial cu care i-a înzestrat Natura, prea mici pentru o responsabilitate atât de mare, din neştiinţă şi/sau ticăloşie, au distrus. Au distrus oameni, nu legi. Au distrus speranţele părinţilor în copiii lor, au distrus viitorul copiilor care, azi, ies din şcoală prea nepregătiţi pentru lumea care îi aşteaptă. În loc să facem din copiii de acum 10 ani medicii, inginerii şi ITiştii Europei, au făcut din prea mulţi culegătorii de şparanghel ai tihniţilor nemţi şi olandezi. 

Prin ticăloşia voastră, de politicieni incapabili să ieşiţi din borcanul cu muşte numit partid, aţi făcut din şcoală un câmp de ruine al bătăliei voastre politice, un ecran al aroganţei voastre tâmpe, care vă împinge să bateţi cu lingura în tigaie dând „legi” menite să vă promoveze politic, dar fără efecte pentru copii. Narcisismul şi ticăloşia voastră v-a împins să faceţi din şcoală locul care, zi de zi, adânceşte faliile din societate în loc să împliniţi menirea şcolii, anume să fie locul în care se întâlnesc, pe picior de egalitate, şi copiii săraci şi cei bogaţi, şi copiii conservatorilor, şi copiii progresiştilor, şi copiii de la ţară şi cei din oraşele ţării, şi cei albi ca laptele şi cei mai pigmentaţi. 

Urlaţi unii la alţii, cu ochii scoşi din orbite, „pupători de moaşte cu mentalitate de ev mediu (?!)” sau, după caz, „trotinetişti cu glezne epilate, vânduţi curcubeului”, într-o spirală a demenţei pe care nimeni nu se oboseşte să o oprească, deşi Constituţia prevede cine trebuie să se ocupe de stoparea gâlcevii din societate, şi vă miraţi că la şcoală copiii voştri insultă profesori, au zero respect pentru muncă şi pentru rânduiala unei societăţi funcţionale. Nu, voi nu aţi stat niciodată la 8 dimineaţa în faţa unei şcoli pentru a privi duiosul balet al mamelor care-şi lasă pruncii la poarta a ceea ce ar trebui să fie un templu al cunoaşterii – şcoala– dar din cauza voastră a devenit un malaxor de destine. Staţi în schimb cu ochii în feisbuc sau grupurile uaţap de partid, jubilând extatic „moamăăă, ce i-am tras-o lui X” sau, plini de importanţă, vă luptaţi în ridicole „alegeri de partid”, de fapt o penibilă luptă de hiene înfometate.

Da, toate astea se întâmplă într-o dulce resemnare -da, vine vara- şi, din păcate, nu văd vreun leu care să intre în această cuşcă de hiene şi să le pună cu botul pe labe.

Da, asta au făcut oamenii politici, dar să nu uităm că ei au fost duşi acolo prin votul cetăţenilor României. Cetăţeni care au ieşit în stradă pentru „justiţie”, dar care nu au ieşit, niciodată, în stradă pentru educaţie. 

Şi uite aşa, an după an, ne mirăm, în fiecare început de iulie, de imaginea tot mai hâdă pe care ne-o arată oglinda examenelor de bacalaureat şi a evaluărilor naţionale. Şi, în absenţa oricărui semn care să îmi arate că ceva bun se va întâmpla, nu îmi rămâne decât să vă urez „să dezbateţi bine!”, că asta pare să fie moda de vreo 10 ani încoace.”

Vă mai recomandăm

 

Bacalaureat 2021. Clujul, judeţul cu cea mai mare rată de promovare la nivel naţional

 

Rezultate Bacalaureat 2021, înainte de contestaţii. Listele cu note, pe judeţe

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite