Cine este clujeanul care a fondat platforma cumpărată de Facebook cu 500 de milioane de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sergiu Biriş şi-a început cariera în IT ca designer web şi a devenit cunoscut ca fondatorul Trilulilu, primul şi cel mai mare site autohton de sharing. El a absolvit Facultatea de Studii Europene din Cluj-Napoca, secţia Management în 2006, după care a urmat cursurile unui masterat în publicitate. Sergiu Biriş, Andrei Dunca şi Mark Trefgarne au înfiinţat, în urmă cu 7 ani, Liverail, platforma cumpărată azi de Facebook.

Platforma Liverail este una din cele mai mari din lume când e vorba de marketplace pentru publisheri şi advertiseri, servind peste 7 miliarde de reclame video pe lună pentru clienţi din toată lumea. În clasamentul Comscore din 2013 Liverail este pe locul 2 în Top 10 reţele de video advertising cu cele mai mult văzute reclame servite (pe primul loc fiind Google). Următoarele sunt BrightRoll, ADAP.TV, Specific Media, Tubemogul, Hulu, Tremor Video, AOL şi Videology. Printre clienţii startup-ului se numără Major League Baseball (MLB.com), ABC Family, A&E Networks, Gannett, Dailymotion.  Firma a ajuns să aibă 170 de angajaţi iar sediul central este în San Francisco, locul zero (alături de Silicon Valley) pentru startup-urile din tehnologie/Internet. Azi Facebook a anunţat achiziţionarea Liverail (şi Liverail în acelaşi timp) şi, potrivit Techcrunch, suma de achiziţie posibil să fie între 400-500 milioane de dolari. Având în vedere achiziţiile trecute ale Facebook cât şi veniturile Liverail (100 milioane dolari anul trecut cu o creştere de 300% pe an) suma de achiziţie pare a fi plauzibilă. 

Carte de vizită 

În urmă cu 8 ani era doar unul din cei aproximativ o sută de mii de studenţi clujeni. A fost singurul, însă, care datorită unei sclipiri şi a unui strop de naivitate s-a aruncat cu capul înainte în universul vast al internetului. A creat un site pe care utilizatorii pot urmări fişiere video, pot încărca filmuleţe create de ei sau pot asculta muzică. L-a numit Trilulilu, deoarece suna amuzant şi atractiv, i-a găsit o mascotă - un crocodil - şi i-a dat drumul. Tânărul povesteşte, într-un interviu luate de Adevărul în 2011, de ce a rămas la Cluj, deşi marile business-uri se află în Capitală, ce ar face dacă ar renunţa la proiectul de suflet, dar şi ce s-a schimbat în toţi aceşti cinci ani, inclusiv venirea pe lume a unui băieţel de doar cinci luni.

„În Bucureşti facem banii, dar nu mi-ar plăcea să stau acolo“

Reporter: Sergiu, de ce ai rămas în Cluj după ce proiectul a prins contur?

Sergiu Biriş: A fost o decizie personală. Aici aveam un apartament, o familie. Făcând o grămadă de drumuri la Bucureşti mi-am dat seama că nu e important să fii acolo tot timpul ca să poţi menţine un business - până la urmă noi în Bucureşti facem bani, acolo au loc vânzările - şi că poţi rezolva multe pe datorită e-mailului şi telefonului mobil. Decizia a fost să rămânem aici, iar acolo facem vânzările doar. Îmi plac multe lucruri la Bucureşti, dar nu mi-ar plăcea să stau acolo.

Eşti privit diferit în Capitală, tu fiind din provincie?

A fost mai degrabă un avantaj decât un dezavantaj. Oamenii de acolo te primesc mai uşor când ştiu că ai făcut un efort să mergi până în Capitală pentru ceva anume. Dezavantaje nu cred că au fost.

Nu există idei şi bani pentru businessuri pe internet de anvergură şi la Cluj?

Cred că există idei şi bani, dar uneori nu e suficient atât. Trebuie să ştii ce să faci cu ideea şi cum să o pui în practică, să fii pregătit să faci pasul. La prima vedere pare foarte uşor, însă de obicei tinerii preferă să se angajeze undeva, să acumuleze experienţă şi mai văd ei după. Dar după un an, doi se plafonează şi cu timpul şansele să înceapă ceva nou ori să pună în aplicare un proiect scad. Apoi, nu poţi face ceva pe cont propriu, îţi trebuie o echipă. Ai nevoie de oameni, de resurse financiare şi aici e punctul în care unii reuşeşc şi alţii nu.

„Nu am avut în plan crearea celui mai tare site din România“

Tu cum ai început, ştiai ce va urma?

Nu aveam nicio idee. Când am început nu credeam că voi fi cinci ani în proiectul acesta. Nu pot să spun că am avut în plan crearea celui mai tare site din România. Ştiam că vreau să fac ceva în acest domeniu, ştiam că îmi plăcea ceea ce fac şi nu îmi doream altceva. Naivitatea şi momentele în care doar faci ce simţi şi nu te gândeşti la ce urmează îţi dau curaj. Odată ce eşti în joc nu renunţi, depui efortul necesar şi cu timpul ai să vezi că ceea ce faci are potenţial.

Am început în facultate să fac design web, apoi mi-am făcut firma mea, lucram cu Andrei Dunca (co-fondatorul Trilulilu.ro, nr) şi ne-am săturat să facem siteuri pentru alţii. Ne-am propus să începem un proiect al nostru. Ştiam să facem partea tehnică, dar nu ştiam management, juridic. Am găsit oameni care erau pricepuţi pe marketing şi astfel a început. S-au aliniat planetele şi iată-l, funcţionează.

Ce face Sergiu Biriş într-o zi normală?

Mă trezesc la 7.30, merg la tenis de obicei, mai merg la sală, dar în general lucrez de dimineaţa până seara. Încerc să fac sport de dimineaţa, iar seara să fiu acasă şi să ieşim în oraş ori să stăm în familie. Acum lucrez mai puţin decât înainte deoarece am ajuns să îmi cresc echipa, suntem 23. Acum am şi un copil împreună cu soţia mea. Îl cheamă Sebastian şi are 5 luni.

Nu ai de gând să faci asta, dar dacă ai renunţa la Trilulilu cum ar arăta viitorul?

Aş lua o pauză să mă detaşez. Apoi nu aş mai vrea neapărat să mă implic în operaţiuni zilnice, decizii zilnice. Aş dezvolta proiecte, am destulă experienţă să o ofer altora, aş investi în alte proiecte decât să pornesc eu unul de la zero. Dacă aş vrea să mă mut cred că pot merge oriunde şi să o pot lua de la zero, dar nu cred că m-aş muta de aici. Însă mi-ar plăcea să călătoresc mult, asta am să şi fac. Spuneam de o pauză. Dacă ar fi să iau una, asta aş face, aş călători împreună cu familia.

„Orice site e un competitor pentru noi“

Afacerea pe care o coordonează Sergiu Biriş implică zeci de mii de piese audio care, pentru a putea fi ascultate de utilizatori, e nevoie de drepturi de autor. Trilulilu plăteşte pentru fiecare în parte. De asemenea, spune tânărul manager, pe piaţă există mulţi competitori are fac asta, însă fără drepturi.

Care e competitorul direct al Trilulilu.ro?

Nu cred că avem unul direct. Internetul s-a globalizat şi orice site e un competitor pentru noi. Toţi se bat pentru un singur lucru: timpul petrecut de utilizatori la ei pe site şi adopţia brandului respectiv, care să rămână în capul utilizatorului. Trebuie să vii mereu cu ceva nou. Sunt o grămadă de competitori care apar şi noi, fiind numărul 1, ei abia aşteaptă să greşim cu ceva.

Ce preferă utilizatorii de pe site-ul vostru?

Până acum se ascultă cel mai mult muzică şi mai sunt cei care se uită la video. De doi ani ne chinuim să creăm conţinut pe care userii să îl perceapă ca pe un fel de TV online. Problema nu e crearea şi atragerea audienţei, problema e că nu e o finalitate în ciclul acesta, nu există un client care să investească într-un show pe termen lung. Suntem cam cu doi ani în urma Occidentului. Când am introdus cu reclamele care apar înainte de pornirea unui filmuleţ, toţi se uitau ciudat şi trebuia să le explicăm ce reprezintă. Acum toţi competitorii ştiu ce reprezintă şi toţi le folosesc.

Aveţi un trafic enorm. Cât curent consumă Trilulilu.ro? 

Consumă mult, dar nu aş putea să spun exact. Cam cât generează site-urile unui trust mediu la un loc. Nu aş putea să fac o estimare. Ultima dată aveam 50 de servere. Nu sunt ale noastre, sunt închriate. Am fost şi în Franţa cu ele, le-am tot mutat pentru a găsi cea mai bună soluţie privind costurile.

Aţi încheiat parteneriate cu case de discuri importante.

Am semnat cu toate casele de discuri prezente în România. Cel mai mare parteneriat e cu Universal Music. Practic noi avem drepturi de streaming, singurii din ţară. Astfel, dacă urci o piesă pe site o putem păstra ca lumea să o asculte şi o pot asculta legal. Se fac raportări şi se trimit caselor de discuri tot ce se ascultă pe site şi plătim în funcţie de numărul de ascultări, iar astfel sunt plătiţi şi artiştii. Din păcate apar o grămadă de siteuri care fac asta ilegal, fără drepturi.

Despre Trilulilu şi Sergiu Biriş

Trilulilu e primul şi cel mai mare site autohton de sharing (partajare fişiere) din România, vizitat lunar, în medie, de circa trei milioane de utilizatori. Site-ul a fost lansat oficial în 22 ianuarie 2007, după o perioadă de testare de câteva săptămâni, timp în care doar apropiaţii echipei au avut acces la site. Trilulilu promovează spiritul de gaşcă, prietenia şi flexibilitatea, în opoziţie cu atitudinea de corporaţie specifică altor site-uri de profil. Fondatorul site-ului, Sergiu Biriş, a absolvit Facultatea de Studii Europene din Cluj-Napoca, secţia Management în 2006, după care a urmat cursurile unui masterat în publicitate la Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din Cluj-Napoca.

„Sunt pasionat de tot ce înseamnă mediu online, marketing şi management. Primul contact cu Internetul l-am avut în anul 2000, când am început să lucrez ca designer freelancer, după care doi ani mai târziu mi-am înfiinţat propria agenţie de web design & development. Am condus personal afacerea, acumulând astfel ani importanţi de experienţă în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea de proiecte online“, spune tânărul antreprenor.

În 2007 a lansat Trilulilu, care a ajuns în primele 3 site-uri româneşti ca trafic la mai puţin de trei ani de la lansare. Trilulilu a câştigat diverse premii, printre care cel mai bun site de Divertisment şi Timp Liber la festivalul Internetics 2007 sau Cel mai bun site de User Generated Content (conţinut generat de utilizatori, trad.) la Webstock în 2008.  (Articol apărut în Adevărul pe 27 septembrie 2011)

Citeşte şi 

 

Platforma Liverail, cofondată de doi români, a fost achiziţionată de Facebook

 

Tânărul care atrage atenţia a trei milioane de oameni lunar

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite