Telefonul Vârstnicului, salvarea seniorilor singuri: „Îmi face bine că îți povestesc, simt că mă răcoresc“
0Seniorii afectați de singurătate găsesc un prieten la Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001. Aceștia se pot înscrie la serviciul de reapelare săptămânală sau pot avea acces la consiliere psihologică gratuită.

Pentru oamenii în vârstă este aproape imposibil să mențină aceleași relații sociale pe care le-au avut înainte de a ieși la pensie. Sentimentul de singurătate, pe termen lung, le provoacă tristețe, anxietate sau alte afecțiuni asociate cu izolarea. Vârstnicilor le este mai greu să lege prietenii noi, să inițieze discuții cu oameni pe care nu-i cunosc și tind să se izoleze. De mare ajutor este linia Telefonul Vârstnicului, unde sute de bătrâni pot apela cu încredere, știind că cineva îi ascultă.
„Telefonul Vârstnicului este un serviciu gratuit, serios și confidențial, dedicat în special persoanelor în vârstă de peste 65 de ani. Fundaţia Regală Margareta a României este una dintre puţinele organizaţii non-guvernamentale care derulează programe sociale dedicate seniorilor, cu sprijinul voluntarilor. La numărul de telefon 0800 460 001, persoanele vârstnice primesc informații de interes, sfaturi și îndrumare, din partea asistenților sociali operatori ai Fundației Regale Margareta a României”, a explicat Roxana Molocea, asistent social, coordonatorul proiectului.
Asistenți sociali și 15 voluntari răspund la apeluri
Trei asistenți sociali instruiți, alături de 15 voluntari, sună vârstnicii în fiecare săptămână și au grijă să le îndulcească singurătatea. Colaborarea cu peste 450 de instituții publice și private ajută dezvoltatorii proiectului să se implice în rezolvarea cât mai multor situații. În prezent avem peste 300 de beneficiare în reapelare, cu vârste cuprinse între 65 și 95 de ani.
Linia telefonică este disponibilă între 08.00 și 20.00, de luni până vineri şi sâmbāta între 08.00 şi 16.00. De asemenea, linia poate fi accesată şi de către cei care doresc să semnaleze o situație dificilă a unui bătrân sau de vârstnicii singuri care simt nevoia de suport emoțional.
„Recent am lansat statistica privind Topul nevoilor vârstnicului, bazându-ne pe date colectate în cei șapte ani de funcționare a liniei sociale lansate cu ajutorul Fundației Vodafone România și operate de Fundația Regală Margareta a României. La Telefonul Vârstnicului au fost înregistrate aproape 79.000 de apeluri de la seniori din toată țara. Dintre cei 14.363 de apelanți unici apăsați de griji, temeri, neajunsuri, singurătate, neglijare, etichetare sau sentiment de inutilitate, peste 5.300 locuiesc în București, 48% locuiesc singuri, iar 28% au vârsta între 70 și 80 de ani”, spune Roxana Molocea.


Ea a mai explicat că solicitările pe care seniorii le-au exprimat în această perioadă la Telefonul Vârstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi - informații, servicii de îngrijire, ajutor material, sprijin emoțional și participare la viața socială.
„Înțelegerea nevoilor și a impactului serviciilor sociale
dedicate lor ne ajută să aducem măsuri de sprijin cu efecte pozitive asupra
calității vieții seniorilor, promovând demnitatea la o vârstă înaintată”, a mai spus Molocea
A sunat prima dată în 2018
Nu întotdeauna oamenii care apelează la Telefonul Vârstnicului sunt singuri. În aceasta situație este și R.D., o doamnă în vârstă de 78 ani. În prezent, cu fiul și nora se vizitează rar sau au conversații telefonice scurte. A sunat la Telefonul Vârstnicului în 2018 și era afectată de lipsa soțului și de multe afecțiuni. Nu se simțea motivată să iasă în afara casei și nici nu dorea să își împovăreze fiul cu problemele pe care le avea. Pensionara a fost înscrisă în programul de socializare și acum stă de vorbă în fiecare săptămână cu un asistent social.
Chiar dumneaei afirmă: „Îmi pare rău că îți spun ție aceste probleme, dar îmi face bine că își povestesc, simt că mă răcoresc, pentru că nu am cui să zic aceste lucruri. Prieteni nu prea am, iar copiilor evit să le spun”.
Starea sa emoțională s-a îmbunătățit, iar acum este mai optimistă, a început să facă mai multe plimbări în afara casei, iar conversațiile săptămânale cu o persoană de încredere o ajută în gestionarea stărilor și alegerilor personale.
Andreea, unul dintre oamenii de la capătul firului
În fiecare vineri, domnul I.I., în vârstă de 80 ani, primește apelul de la Telefonul Vârstnicului. Este o carte deschisă, în fiecare săptămână aduce o nouă poveste. Își reamintește cu drag de perioada când lucra în țările arabe ca mecanic de utilaje agricole. Îi place să povestească despre viața oamenilor din țările arabe, despre tradiții, despre mâncare gustoasă. Din păcate, în anul 2004 a rămas fără vedere și de atunci și-a schimbat stilul de viață.

Zilnic merge la mănăstirea de lângă casă pentru a cânta în cor. Le este recunoscător călugărilor, întrucât l-au integrat în comunitatea lor, ia masa cu ei zilnic, iar după slujbă este însoțit până acasă. Prietenul lui cel mai bun este radioul, care îi mai alungă din singurătate și tăcere, iar plăcerea lui sunt piesele de teatru radiofonic.
În fiecare vineri, Andreea, asistent social la Telefonul Vârstnicului, îi citește diverse informații solicitate de domnul I.I, dar îi și transpune prin cuvinte imaginile pe care ea, în comparație cu dumnealui, le poate vedea. „Să ne auzim cu bine și într-o sută de ani!“, sunt cuvintele cu care încheie fiecare conversație.