Pe urma „Veteranului şinelor“, în Arad. Radu Bellu este pasionat de locomotivele cu abur

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un pasionat de locomotive din Braşov a făcut demersuri pentru aducerea în Arad a primei locomotive executate integral în România. Radu Bellu, cel care luptă pentru salvarea locomotivelor, a publicat peste 50 de lucrări şi a înfiinţat două muzee.

Pasionat de locomotivele cu abur de când se ştie, braşoveanul Radu Bellu a venit special la Arad pentru un moment istoric: montarea în faţa gării a locomotivei de epocă denumită generic „Veteranul şinelor”. Este vorba de prima locomotivă construită de către Uzinele Mecanice Reşiţa. Aceasta a fost expusă, ieri, în faţa staţiei CFR din Arad, unde poate fi admirată de către vizitatori.

Radu Bellu lucrează în CFR de ani de zile şi este un mare admirator al locomotivelor. A scris numeroase cărţi despre ele şi a înfiinţat două muzee. Bărbatul, care îşi desfăşoară activitatea la Regionala de Căii Ferate Braşov, este pasionat de istoria Căii Ferate Române de când se ştie. El a publicat peste 50 de lucări şi a creat, la Sibiu şi Sinaia, câte un muzeu al locomotivelor cu aburi. Braşoveanul a absolvit Institutul Politehnic Bucureşti şi lucrează ca inginer de transporturi. Radu Bellu se trage dintr-o familie de ceferişti. Dragostea pentru căile ferate a moştenit-o de la bunicul său.

De dragul trenurilor

„Pentru salvarea patrimoniului locomotivelor din România, am contribuit la expunerea, în principalele gări turistice, a unor locomotive de epocă”, a spus bărbatul. Radu Bellu, alături de inginerul Alexandru Samoilescu şi Florin Lupescu, s-au ocupat de aducerea locomotivei în Arad, în urmă cu câteva luni. „Am făcut acest lucru pentru arădeni, pentru generaţiile ce vor urma, deoarece locomotiva va rămâne pe vecie aici. A fost destul de dificil de adus şi am avut mari emoţii. Am adus-o de la depoul din Subcetate. Am făcut 16 ore până la Arad, dar a meritat. Locomotiva aceasta a fost una dintre cele mai bune locomotive şi a fost folosită la remorcarea trenurilor de marfă şi la manevre în triaje, dar şi la remorcarea trenurilor de călători pe linii secundare”, a mărturisit Radu Bellu.

Prefectura Arad este singura din ţară care deţine în custodie o locomotivă cu semnificaţie istorică. Locomotiva ar fi ajuns la fier vechi, dacă pasionaţii nu ar fi luat măsuri. „Aceasta a fost recondiţionată şi dorim să fie un punct permanent de atracţie turistică”, spune Călin Bibarţ, prefectul judeţului Arad.

Locomotivă românească din anul 1939

Prima locomotivă proiectată şi executată integral în România a fost fabricată la Reşiţa, în anul 1939. Din seria de 67 de exemplare, mai există doar cinci. Prototipul locomotivei Tender seria 131.001 se află acum la Arad. Pentru a putea cheltui bani cu reabilitarea locomotivei, Prefectura Arad a luat prototipul pe inventar. Ea a fost adusă la Arad la începutul anului, unde a fost reabilitată.

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite