Cum funcţionează un modul cookie. Metodele de monitorizare a conduitei navigatorilor pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cookie-urile pot fi deranjante pentru unii utilizatori ai internetului
Cookie-urile pot fi deranjante pentru unii utilizatori ai internetului

În domeniul internetului, cookie-urile sunt folosite pentru autentificare, precum şi pentru urmărirea comportamentului utilizatorilor. Sunt aplicaţii tipice pentru reţinerea preferinţelor utilizatorilor şi implementarea sistemului de ”coş de cumpărături”.

Un cookie HTTP sau un modul cookie este un text special, deseori codificat, trimis de un server unui navigator web şi apoi trimis înapoi (nemodificat) de către navigator, de fiecare dată când accesează acel server. În informatică el este derivat din termenul „magic cookie”, un concept des utilizat în IT. În general cuvântul „cookie” cu acest sens este folosit şi în alte limbi; doar în terminologia tehnică francofonă s-a încercat traducerea lui prin termenul témoin („martor”).

Cookie-urile sunt folosite pentru autentificare precum şi pentru urmărirea comportamentului utilizatorilor. Aplicaţii tipice sunt reţinerea preferinţelor utilizatorilor şi implementarea sistemului de „coş de cumpărături”. 

Cookie-urile au creat îngrijorare din cauză că ele permit strângerea de informaţii despre comportamentul utilizatorilor (în principiu, ce anume pagini web vizitează şi când). Ca urmare, folosirea lor (şi a informaţiilor culese) sunt supuse în unele ţări unor restricţii legale, printre care Statele Unite ale Americii şi ţările UE. Tehnicile de tip „cookie” au fost de asemenea criticate pentru faptul că identificarea utilizatorilor nu e întotdeauna precisă, ca şi pentru faptul că prin intermediul lor se pot executa atacuri informatice.

Există şi o serie de păreri greşite despre cookie-uri, cele mai multe bazate pe impresia (greşită) că ele ar conţine întotdeauna cod executabil. În realitate ele sunt doar texte, şi nu pot să execute nicio operaţie. Ele nu sunt nici spyware şi nici viruşi informatici, deşi anumite programe antivirus şi anti-spyware le pot detecta. Cele mai multe navigatoare moderne permit utilizatorului să decidă dacă acceptă sau nu cookie-uri. Siturilor care le refuză le vor lipsi însă anumite facilităţi - de exemplu, într-un magazin virtual nu se va mai putea folosi coşul de cumpărături, dacă acesta a fost implementat cu ajutorul cookie-urilor.

Cookie-urile sunt folosite de serverele web pentru a putea diferenţia utilizatorii şi pentru a putea reacţiona în funcţie de acţiunile acestora în cadrul unei sesiuni formate din mai multe tranzacţii separate. Ele au fost inventate pentru a se putea implementa un coş de cumpărături virtual: de obicei, utilizatorul mai întâi se autentifică (login), apoi navighează pe site, adaugă sau elimină în voie obiecte din coş, apoi afişează conţinutul coşului, cere calcularea preţului final, se hotărăşte să comande (ori totuşi renunţă), iar la sfârşit închide sesiunea (logout). Autentificarea utilizatorilor faţă de server este o altă aplicaţie a cookie-urilor; cu ajutorul acestora serverul reţine faptul că utilizatorul s-a autentificat, şi îi va permite acţiuni specifice celor autentificaţi.

Unele site-uri folosesc cookie-urile şi pentru a permite utilizatorilor să modifice felul în care afişează paginile de web, în funcţie de preferinţele personale, care sunt reţinute şi între sesiuni. Se pot modifica şi reţine în acest fel atât aspecte legate de funcţionalitatea cât şi de afişarea grafică a paginilor. De exemplu, Wikipedia permite utilizatorilor înregistraţi să modifice aspectul paginilor, iar în Google, chiar şi utilizatorii neînregistraţi pot de exemplu alege câte rezultate să fie afişate într-o pagină.

Cookie-urile se folosesc şi pentru a urmări activitatea unui utilizator pe un site, sau chiar pe mai multe site-uri, în cazul cookie-urilor „third party” sau a aşa-numiţilor „web bugs”. Urmărirea în cadrul unui site este făcută în scopul obţinerii unor statistici de folosire. În special companiile de publicitate urmăresc activitatea utilizatorilor în cadrul mai multor situri pentru a afla mai exact interesele lor, putând astfel să decidă care anume reclame să trimită la un anumit moment unui anumit utilizator. 

Citiţi şi:

 

Cele mai comune defecţiuni care se pot produce vara la maşini. De ce trebuie verificate frânele şi presiunea în anvelope

 

Dosarul Holzindustrie Schweighofer: Şase persoane, inclusiv din conducerea companiei, urmărite penal de DIICOT

 

UPDATE Om de afaceri abonat la contracte cu autorităţi publice, ales în funcţia de vicepreşedinte al CJ Alba

Alba Iulia

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite