Rușii îi masacrează pe americani în Ucraina. Nu e realitate, e un joc video cu care rușii spală creierele tinerilor
0Propaganda rusă nu se rezumă să rescrie cărțile de istorie, ci speculează o nișă importantă în influențarea tinerelor generații- jocurile video. Unul dintre jocurile în care s-a investit din 2021 milioane de euro prezintă o luptă directă ruso-americană în Ucraina.
În octombrie 2019, Vladimir Putin a ordonat guvernului rus să aleagă o organizație neguvernamentală care să servească drept „centru de coordonare pentru organizarea producției de conținut pe internet care vizează educația spirituală și morală a tinerilor”.
Guvernul a ales Institutul Rus de Dezvoltare a Internetului (IDI). În decembrie 2021, IDI și-a prezentat planul de a sprijini crearea de jocuri pe calculator rusești al căror „conținut să fie apropiat de mentalitatea, cultura și valorile rusești”. În 2022-2023, IDI a alocat 2,5 miliarde de ruble (aproximativ 25 de milioane de euro) pentru dezvoltarea mai multor proiecte de jocuri, arată portalul Comisiei Europene care luptă cu dezinformarea pro-Kremlin - Eu vs Disinfo.
În 2024, IDI a spus că trei proiecte principale de jocuri vor fi în curând gata. E vorba despre „Smuta”, un joc istoric de acțiune/RPG despre Rusia din secolul al XVII-lea; „Sparta”, un joc despre o companie militară privată rusă (PMC) care operează în Africa și o referire la grupul Wagner; și „Front Edge”, un joc de strategie militară despre o ciocnire directă ruso-americană în Europa de Est. Decorurile sugerează locații specifice Ucrainei, unde rușii și americanii ar urma să poarte război.
Aceste jocuri sunt în diferite stadii de dezvoltare, dar mesajul lor ideologic este clar.
„Smuta”: un sat virtual Potemkin și un exemplu de corupție „patriotică”.
Jocul „Smuta” a fost controversat în Rusia (trailerul jocului YouTube- -). După lansarea sa de către dezvoltatorul puțin cunoscut, Cyberia Nova, în aprilie 2024, s-a confruntat cu critici intense din partea jucătorilor ruși. Acest proiect emblematic de „jocuri patriotice” s-a dovedit a fi subdezvoltat, plin de probleme tehnice și lipsit de conținut interesant.
Site-ul de gaming rusesc GameMAG.ru a concluzionat: „Smuta este un sat virtual Potemkin care a fost construit doar pentru a raporta oficialilor. Din afară, totul arată frumos și chiar funcționează, dar odată ce îl atingi, iluzia se prăbușește”.
Alți analiști de jocuri l-au numit „nu un joc, ci doar o lecție interactivă de istorie” și au criticat designul său simplist.
Ideea jocului fusese ambițioasă. Dezvoltatorii ruși și IDI au decis să creeze o alternativă rusă la jocurile occidentale populare precum „Assassin’s Creed” și „The Witcher”, bazate pe evenimentele din Rusia secolului al XVII-lea. IDI a subcontractat dezvoltarea Smuta unei companii necunoscute și a oferit dezvoltatorilor mai multe granturi și sprijin de stat în valoare totală de cel puțin 500 de milioane de ruble (5 milioane de euro).
În rusă, „Smuta” înseamnă „Timpul necazurilor” și se referă la perioada din jurul secolului al XVII-lea, când dinastia Moscovei s-a confruntat cu prăbușirea.
Propaganda deghizată în joc
Mesajul naționalist al jocului este clar. Personajul principal, Prințul Yuri Miloslavsky, luptă cu invadatorii polonezi și aliații acestora și scoate Rusia din „Necazuri”.
Jocul conține mai multe mesaje de propagandă. De exemplu, personajul principal îi spune unui mercenar german că „nu există femei în țara lui (Germania), doar bărbați îmbrăcați în femei”, o reflectare a obsesiei Kremlinului pentru persoanele transgender.
Un alt exemplu este citatul, „dacă este necesar, rușii ar trebui să-și ipotecheze soțiile și copiii pentru nevoile armatei ruse”. În ceea ce privește designul jocului, acesta pare o lecție de istorie pentru școala elementară.
Problemele jocului i-au iritat pe unii oficiali rusi. Un membru al parlamentului rus, Vitaly Milonov, a susținut chiar că „calitatea slabă a lui Smuta era un semn că dezvoltatorii jocului au fost recrutați de serviciile speciale poloneze” și că ar trebui să explice cum au cheltuit greșit 500 de milioane de ruble.
O modalitate ușoară de a obține bani de stat
Reprezentanții autorităților ruse au apărat jocul. Un alt parlamentar rus, Anton Gorelkin, l-a numit „primul pas în dezvoltarea noilor jocuri video rusești” și a sugerat că „inamicilor informaționali ai Rusiei nu le plac narațiunile jocului, așa că îl atacă”. Directorul IDI, Anton Goreslavsky, a susținut că criticile „vin din mass-media liberal-opoziție”.
Smuta pare a fi un tip clasic de corupție sau cheltuire greșită a fondurilor în Rusia, arată EU vs Disinfo. O entitate puțin cunoscută primește un grant mare de stat pentru un proiect excepțional de ambițios, dar nu există suficient timp și bani pentru a-l finaliza corect. La rândul lor, oficialii dau vina pentru eșecul jocului pe „dușmanii”, serviciile speciale poloneze și opoziția liberală rusă.
„Sparta” – un alt joc despre prezența Wagner PMC în Africa
Eu vs Disinfo a analizat recent jocurile rusești pe computer cu Africa, care au vizat jucători din Occident și din Rusia. Jocul „African Dawn” stabilește agenda Rusiei de a-și spori influența și de a discredita partenerii occidentali din Africa.
Jocul de strategie tactică „Sparta” urmează să fie lansat până la sfârșitul anului 2024. Scenariul său este clar militarist-naționalist. Mercenarii Spartei, o PMC (Private Military Company- Companie Militară privată-nr) rusă, se luptă cu un grup de fanatici radicali într-o țară africană plină de conflicte. Mesajul clar este că mercenarii ruși apără Africa de teroriști, acționând deci pentru binele oamenilor.
Jocul nu face referire în mod explicit la grupul Wagner al regretatului Yevgeny Prigozhin. Dar simbolurile notorii ale Wagner, cum ar fi barosul, craniile și instrumentele muzicale apar în mod regulat.
Numele Sparta este direct legat de agresiunea rusă asupra Ucrainei. Una dintre primele unități „separatiste” susținute de Rusia, formată în august 2014 în Donbas, s-a numit Sparta. A fost condusă de infamul Arsen Pavlov sau „Motorola”, care a fost acuzat de crime de război și a primit tot sprijinul său de la Moscova.
O ciocnire militară directă între Rusia și SUA în Europa de Est
În aprilie 2024, dezvoltatorii ruși au prezentat o versiune introductivă a unui joc de strategie numit „Front Edge”, care a fost, de asemenea, finanțat de IDI.
Scopul jocului este simplu: promovarea narațiunilor despre puterea militară rusă pentru tinerii jucători ruși. Până acum, jocul are doi actori: armata rusă și SUA. Armata Rusă are un avantaj clar, cu o infanterie de asalt puternică.
Dezvoltatorii jocului nu ascund că sursa de inspirație este acțiunea militară în curs din Ucraina. Ciocnirea dintre SUA și Rusia are loc într-o regiune post-sovietică, cu blocuri de apartamente tipic sovietice sau într-un peisaj asemănător ucrainean, cu câmpuri deschise mixte, margini de pădure, tranșee etc. O altă locație de joc este un oraș din Letonia, unde cuvintele letone precum „ verikals', sau magazin, apar pe anumite clădiri.
Într-un act de „patriotism online”, tinerii jucători ruși se pot bucura acum de adrenalină și se pot bucura confortabil de luptă cu forțele americane cu o armată rusă superioară în diferite locații ucrainene. Totul fără a fi nevoie să experimenteze realitatea câmpului de luptă „mașină de tocat carne” – atacuri rusești în care infanterie prost dotată este aruncată în număr mare în poziții ucrainene, rezultând multe victime.
Propaganda la cerere
În iunie 2024, sancțiunile UE au vizat IDI ca instituție propagandistă, controlată de Kremlin. În 2023, Institutul a primit peste 20 de miliarde de ruble (aproximativ 200 de milioane de euro) de la bugetul de stat și a cheltuit acești bani pentru crearea de „conținut comandat de guvern”.
Din 2020, IDI a sprijinit crearea de „conținut patriotic care vizează păstrarea identității, tradițiilor și suveranității culturale rusești” și a oferit granturi pentru seriale TV, documentare și bloggeri ruși.
Proiectele IDI recente includ o melodramă propagandistică despre Războiul din Ucraina, „20/22”; thrillerul de spionaj „GDR” (Germania de Est); și o dramă criminală populară, „The Boy’s Word”.
Din 2022, IDI a acordat cea mai mare atenție sprijinirii financiare a propagandei legate de război. Proiectele includ titluri precum: „Women Z”, „Made for the Front”, „Ramzan Akhmat – Forța Rusiei”, „SVOi”, „Dreptul la invazie” și „Voluntarul”, un serviciu care explică rușilor cum să se ofere voluntari pentru serviciul militar și să ajungă în prima linie.
„IDI face parte dintr-un sistem mai extins controlat de statul rus, cu producție coordonată, direcționată politic și acțiuni menite să sprijine agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei. Când ascultă cum Putin și alți lideri ruși vorbesc despre „războiul cu Occidentul”. Nu există nicio îndoială că ei consideră că este extrem de important să mobilizeze astfel de instrumente în domeniul informației, educației și culturii”, se arată în analiza EU vs Disinfo.